• ceowyn

Det här med pengar som present

Vi funderar på att önska oss bidrag till vår bröllopsresa i present. Men eftersom vi inte vet vilken resebyrå vi ska åka med, eller om vi skapar oss en egen resa genom olika bokningar på nätet, tänker vi önska oss pengar. Har tänkt ha en urna eller dyl. på festen där gästerna kan lägga ev bidrag. Nu läste jag i en annan tråd att detta kan ses som girigt och snålt att önska sig pengar. Skulle gärna vilja ha lite åsikter, vad tycker ni?

Anledningen att vi inte har någon önskelista med saker är enkel; vi har för tillfället allt vi behöver. Flyttade ihop från två singelhushål = dubbel uppsättning av det mesta. Och det vi inte hade/det vi behövde har vi införskaffat under våra sex år som sambos.

• Svar på tråden Det här med pengar som present
  • Jeez

Vi hade en god vän som "samlade in" presenterna i förväg, dvs pengar till resa. I vårt fall så fixade hon också resan så vi fick under bröllopsmiddagen under en frågesport ta reda på vart vi skulle

Jag tror att man fick anmäla till henne hur mycket man ville ge alt. sätta in pengar direkt på nåt konto. Funkade iaf för oss och jag har inte hört om någon som tyckte det var jobbigt att hon vet vem som gav vad.

• MissJay

Vi önskar oss pengar och har t.o.m ett konto för gästerna som en vän ansvarar för. Funkar jättebra. Alla tycker att det är smidigt då de slipper komma på en bra present. Det är frivilligt om man vill ange vem pengarna är ifrån eller inte på kontot. Vi får aldrig veta hur mycket var och en satt in utan bara vilka som bidragit.

• PennyJenny

Vi önskar oss oxå bidrag till bröllopsresan, av de som känner att de vill ge oss något. De flesta av våra gäster måste resa och bekosta boende för att vara med på vårat bröllop och vi har skrivit i vårt lilla infoblad ungefär så här.
    "Som ni redan vet har vi satt bo tillsammans och har redan mer än tillräckligt av bestick, glas och skålar. Den största present ni kan ge oss, och det menar vi verkligen, är att ni kommer på vårat bröllop eftersom vi vet att det för många av er innebär extra konstnader i form av resa och boende. För er som ände vill ge något blir vi glada för bidrag till vår bröllopsresa som går till Barcelona på tisdagen efter bröllopet. Kontakta brudens far AA på tele XX som ombesörjer hanteringen av ev bidrag. Brudparet får sedan bara en lista med namn på bidragsgivare och se inte summorna. "

Typ så har vi gjort. Och om sedan någon knorrar över att det är girigt så får de göra det i så fall. Då tycker jag att det är precis lika girigt att ha en önskelista. Och så känns det bra att det är pappa som tar emot bidragen och bara för över en klumpsumma till oss, så att de som ger oss bidrag inte känner att det blir någon redovisning liksom. Och att de slipper ta med kontanter till bröllopet.

• PennyJenny

Det är dock att rekommendera att man som brudpar får reda på vilka som givit något så att man kan tacka för det när man skickar ut tackorten.

• ceowyn

Tack för era svar.
    Ni har samma tankar som oss.
    Finns det någon som tycker detta är "fel"? Skulle gärna vilja veta era tankar också.
    Tack på förhand.

• Lina08

Vi kommer oxå ha så. vi kommer ha en resväska med ett hål i som man kan stoppa ner kuvert med bidrag i. Detta för att det inte ska ligga framme och för att ingen ska behöva bli jämförd med ngn annan vad gäller summa. På infobladet som kommer med inbjudan kommer vi skriva följande:

"En juicepress och en mixer, servettringar och fat,
    en brödrost och en tavla - och handdukar till spa't.
    Allt ovan har vi redan och ännu mer därtill,
    så önska något sådant är ingenting vi vill.
    För vi har redan handlat och köpt det vi behöver,
    så mycket så det nästan i skåpen svämmar över.
    Det enda som vi saknar är solen och en strand,
    en drink med parasoll - bruna hand i hand.
    Så därför vi oss önskar att resebidrag få,
    så vi på bröllopsresa kan åka just vi två"

En dikt tagen härifrån BT faktiskt :)

• miffolina

Vi önskade ocskå bidrag till resan. vi önskade presentkort på Ticket.se som har de flesta etablerade svenska resebyåer.

• ceowyn

Puffar lite för att få mer kommentarer och åsikter.....

• ElenaMaria

Själv ha rjag inga större problem med att göra som ni funderat på, men jag vet att många reagerar. Vi önskar oss, precis som miffolina, presentkort på ticket. Annars så tycker jag att en ansvarig som har hand om pengarna är att föredra framför kontanter på festen.

• MrsFellerA

Tycker väl inte att man egentligen kan ha en negativ inställning till det hela. Pengar som pengar, oavsett om man köper en kristallvas eller ger dem direkt. Det är så himla vanligt idag att bröllopspar önskar sig just pengar till en resa. Dem flesta bor tillsammans och har gjort det i flera år innan dem gifter sig, så varför önska sig ännu mer porslin och dyl? En bröllopspresent ger man för att önska paret lycka till, för att fira dem! Då är det väl det bästa att ge något som verkligen uppskattas?!?!

• September mys

Lina08 jätte bra dikt, ska jämföra den med den vi har och se vad sambon tycker *hehe*

• Hästsson

Skillnaden mellan att ge pengar och en present är väl att bakom presenten kan det ligga en trevlig tanke eller lite pyssel, något som visar att man verkligen bryr sig. Och en present innebär inte nödvändigtvis en "onödig pryl". Många motiverar sin motvilja till presenter med att de tror att gästerna kommer med skålar och brödrostar som man inte behöver. Men våra gäster visste att vi inte behövde sådant, så därför kom de med presentkort på fallskärmshoppning, biletter till teatern, inbjudan till ponnyridning etc. Jättekul aktiviteter som vi säkerligen inte skulle provat på annars och som vi är supertacksamma att de gav oss möjligheten att testa!

Och ger man pengar så kan det ju bli som i en annan tråd jag läste, att det inte blev någon bröllopsresa alls utan att pengarna troligtvis gick till räkningar och dylikt. Känns inte lika kul! Så om man önskar sig pengar till resa tycker jag att man verkligen ska resa någonstan, och gärna skicka med ett litet kort från semestern med tackkorten, så att givaren ser vart pengarna hamnade.

• thalia82

håller med hästsson.
    vi kommer att skriva vart resan ska gå i info-bladet vi skickar med inbjudan, och vi kommer att beställa den vilken dag som helst, och betalar med våra egna pengar "så länge".

• MrsFellerA

En jättebra idé!!! Att på något sätt berätta för de som bidragit till resan vart den gick. Måste vara väldigt tråkigt att ha gett pengar och sedan få reda på att det inte blev någon resa. Det tycker faktiskt jag är väldigt dålig stil av brudparet, förstår verkligen att man som givare i det fallet tycker att det känns dumt/tråkigt att ge pengar.

Svar på tråden Det här med pengar som present