• SofiaIa

Hjälp!(gäst till bröllop

Behöver hjälp!

Ska på brölopp i helgen, brudparet önskar ingen present utan pengar till bidrag till deras bröllops resa.. Ska man ta me sig blommor/kort då? eller hur funkar det??

Tacksam över svar!!

• Svar på tråden Hjälp!(gäst till bröllop
  • toastmastrarna

Ett fint kort, ska du nog ha. Och blommor om det passar sig (om inte brudparet åker på smekmånad dagen efter). Kan du inte kolla med några av de andra gästerna hur de ska göra?

Lycka till!

• Bettina.

Ska du ta med bidraget till festen?Blommor behöver du inte ta med, men ett litet kort skulle nog uppskattas, det är om inte annat lättare att hålla reda på vem man fått vad till om man får ett kort och kuvert till bidraget :)

• SofiaIa

bidraget ska till pg. så d ska ej me till festen... funderar på ngra rosor o kort ska detta då ges utanför kyrkan eller i festlokalen?

• bauti

VI har oxå önskat oss pengar till bröllopsresan. Så jag hade inte viljat ha någon precent. Men ett trevligt kort öppskattas alltid

• mi11a

Kort blir bra. Absolut inte blommor.
    Det är tradition att inte ge blommor eftersom brudparet förväntas åka bort på bröllopsresa just efter bröllopet och då inte hinner njuta av blommorna.

Nu är det ju inte alltid så att dom gör det men det blir ändå väldigt knöligt för brudparet att fixa med vaser i en festlokal och sedan få med sig blommorna hem. Nej ett kort blir enklare och bättre.

• SofiaIa

Dom ska inte åka förräns till sommaren! Ska blommor tas me då?

/sofia

• snart Fru Cardenas

klart du kan ta med blommor. jag hade blvit jätteglad

• Tinga

Jag har hört att man inte ska ta med blommor som bröllopspresent, för att inte konkurrera med brudbuketten. Rätt eller fel vet jag inte, men själv brukar jag aldrig ha med blommor som present just på bröllop.

• snart Fru Cardenas

min kusin som gifte sig just. dem hade önskat sig bidrag till resan och då fick dem massa kuvert men oxå bommor. tror att folk vill ge nåt mer än ett kuvert.
    brudbuketten är ju ändå en helt annan typ av bukett. den kan man inte konkurrera med.

• Sandras  dröm

Jag skulle lägga pengabidraget i ett litet paket. Inga blommor till en brud. Det är som begravning - inga blommor då heller.

• Gabbies

Vi har också önskat oss bidra till våran bröllopsresa och jag skulle defenitivt inte ta illa vid mig om gästerna hade med sig en blombukett.

• thalia82

jag skulle inte ta illa vid mig, men jag hoppas att inte alla tar med sig en bukett. Då blir det många...
    enl traditionen så "ska" man väl inte ha med buketter. Men beror på hur formell och traditionsbunden tillställningen är skulle jag säga.
    Ett gulligt kort med något personligt skrivet i är ett jättefint minne, som håller längre än blommorna.

• Lollo070707

Personligen skulle jag nog oxå bli glad över en blomma, vi har oxå önskat oss pengar eller presentkort. Eller något annat litet.

Bland kan man ju köpa på presentaffärer och så något speciellt kaffe eller ngn tesort med något gott att äta till. Detta brukar ju man kunna få inslaget i cellofan. Ofta gör dom ju även reklam för det med sloganen: "I stället för en blomma". Något litet bara om man inte vill gå helt tomhänt och istället för blommor...

• snart Fru Cardenas

kom på en sak. skulle bli jätteglad om vi fick massor med blommor. då kan vi ju oynta lokalen ännu mer... men det e jag det :)

• Bettina.

Jag hade faktiskt INTE uppskattat blommor, hade inte tillgång till vaser så vi hade väl fått lägga dem på hög.
    Har aldrig varit med om att man gett blommor till ett brudpar...

• snart Fru Cardenas

jag hänger inte med.... vi pratar om grejjer man får av någon. jag uppskattar allt jag får. det är tanken som räknas.

• Bettina.

snart Fru Cardenas:

Ja jag menar självklart inte att jag inte tacksammt hade tagit emot dem och varit glad för omtanken, vad jag vill ha sagt är att eftersom det inte är traditon att ge blommor till brudpar så är det nog många som inte är förberedda för det och har någonstans att höra av dem.
    De hade faktiskt mest ställt till med bekymmer för oss, så enkelt är det.

• snart Fru Cardenas

okidoki :)

Till TS
    jag har läst på massor av bröllopshemsidor där dem tackar för alla blommor dem fått av sina gäster så jag tror inte det är ovanligt och uppskattas säkert.

• Amanda Lee

Varför inte köpa en liten miniresväska på Panduro, som symbol för deras bröllopsresa? klistra lite roliga lappar utanpå, kanske med motiv från ett resmål och hjärtan o deras namn. Inui lägger du sedlarna. Så blir det ett kul paket!

Om du ger blomma, kan du kanske ge en kruka, t ex en orkidé, så slipper de bekymmer med vas.

• Bröllopstokiig

Skulle inte heller valt just blommor .. för det kanske inte finns vaser att tillgå ..
    Men kanske vin, choklad, fint kaffe, eller liknande ... OCH ett fint kort.

Svar på tråden Hjälp!(gäst till bröllop