• MrsMe

Seglora kyrka - Skansen

Hej,
    Är det fler som ska gifta sig i Seglora kyrka - eller har gift sig där som kan komma med svar, råd och tips?

* Hur spelar man ingångs och utgångsmusik - finns där orgel och kantor (kostar kantor extra?) eller finns där bra högtalarsystem som man kan koppla spelare till?

* Hur är det med ris - är det eller är det inte tillåtet att kasta ris efter vigsel?

* Får man fotografera inne i kyrkan under vigseln?

... Fler frågor poppar säkert upp ...
    /MrsMe, vigseldatum 29/9

• Svar på tråden Seglora kyrka - Skansen
  • Jeez

Musiker ingår i hyrpriset åtminstone för psalmer och in- och utgångsmusiken.

Saxat från Skansens hemsida:

" Seglora kyrkas organist, Karin Strid, har hand om frågor om musiken. Hon går att nå på telefon 070-359 74 85 eller 08-745 15 70, och det är bra att kontakta henne så fort som möjligt för samråd angående musik vid vigseln eller dopet.
    I kyrkan finns en fyrstämmig enmanualig orgel byggd av Jonas Ekengren år 1777. Dessutom finns en kompletterande digital kyrkorgel med 2 manaualer och ca 40 stämmor. Öven ett digitalt piano
    (Yamaha Digital, Clavinova CLP-970) finns i kyrkan."

Och här finns ytterligare information om ris tex (verkar ok men de är inte jätteglada åt det?):
    www.skansen.se/docs/Valkommen_till_Seglora_kyrka.pdf

Om fotografering så har jag för mig att det är ok utan blixt inne för Skansen, men det är ju upp till varje präst och eventuellt brudpar... generellt att tänka på är att man oftast inte får så bra bilder inifrån kyrkor och vigselakter från bänkarna. Ha gärna en utvald (kunnig) som fotar under hela tiden och som har testat lite vinklar och platser att stå på där h*n inte är ivägen eller för närgången och så får resten fota under in- och utgång.

• TEL

Hej!!!
    Vi gifter oss i Seglora Kyrka 25/8-07. Vi var och tittade på kyrkan i maj och fick prata med en kyrkovärd.
    Jag hade massor med frågor till kyrkvärden, så nu vet jag det mesta.....
    Man får kasta ris, inga problem!!! Det finns 2 små "bänkar" bredvid alteret. Perfekt för fotograf och filmare. Man får ta kort MED blixt.
    Jag, tärna, näbb & pappa kommer att ta bilen till baksidan av kyrkan 30-40 min. innan vigselen. Man kan gå in i ett rum på baksidan (sakrastiet eller vad det heter) och "gömma sig". Min m2b skall inte se mej innan vigselen.... När alla gästerna är på plats går vi till huvudingången. Där väntar en kyrkvärd som öppnar dörren för oss.
    När jag och m2b går ut efter vigselen "gömmer" vi oss i ett rum som finns där ute i hallen. Sedan när alla gästerna har kommit ut skall vår präst introducera oss som "Herr och fru...." och vi kommer självklart ut på trappan.
    Mitt tips är att gå till Skansen och prata med en av dom "guidene" som finns inne i kyrkan. Dom är kyrkovärder som vet hur bröllop går till.

Svar på tråden Seglora kyrka - Skansen