• Fru 2009

Vad heter Vinröd på engelska?

Min brudklänning ska vara vit med vinröda detaljer, och tärnklänningen ska vara vinröd.

Det är tänkt att dessa ska skickas efter från Kina, men jag kommer inte på vad vinröd heter på engelska. Någon som vet?

Vet att det är tidigt än, men denna fråga håller på att gnaga sönder mig.

• Svar på tråden Vad heter Vinröd på engelska?
  • Frantic

Jag tror att det heter maroon, men det kanske är mer oxblodsfärgad? Hmmm... jag bildgooglade på maroon och fick fram det här: images.google.se/images&q=maroon&btnG=S%C3%B6k+bilder&gbv=2

• Linum

Wine red hade jag nog sagt. Burgundy kan det nog heta också.

• Frantic

Hmmm.. nu har jag kollat min ordbok och där står det wine-red, så lätt kan det vara ibland :D Maroon var karmorinröd eller oxblod

• Frantic

karmosinröd skulle det stå

• Fru 2009

tack för era svar.

Hade wine-red på tungan, men var tveksam om det verkligen kunde vara så enkelt.

• future mrs B

det heter burgundy. wine red, burgundy kan ha vissa olika farg nyanser. sjalv sa har vi burgundy-vin rott som farg tema..

• Fru 2009

ahhh... så kan man då skriva att man vill ha den i wine-red (burgundy) (där man skriver burgundy inom parentes), eller är det helt enkelt olika färgnyanser? *förvirrad som vanligt *

• future mrs B

jag hade skrivit burgundy, da min erfarenhet ar att wine red ar lite rodare i nyansen. kan du inte fraga efter fargprover?

• Fru 2009

tror tyvärr inte jag kan få hem prover.

Men jag vill ju ha röd (fast åt vinrött-hållet). Så kanske det är wine-red man ska säga då.

Det är den här färgen jag vill ha:
    www.gojane.com/17845.html

Tycker det ser mer ut som vinröd än röd, så det var därför jag undrade.

• future mrs B

fraga om du kan fa prover(samples) det hade jag gjort. om det ar at det rodare hallet sa ahde jag sagt wine red, burgundy ar morkare..

• Fru 2009

ska höra om jag kan få prover i alla fall, det borde inte vara helt hopplöst.

Tack så mycket för svaren.

Då är det alltså wine-red jag ska gå på eftersom det ändå ska vara åt det rödare hållet.

• MrsFellerA

Har läst i nån tråd om kinaklänningar om just detta och om jag inte missminner mig så är wine-red en mer klar färg än vad burgundy är. Så är det en djup vinröd du vill ha ska du nog välja burguny.

Svar på tråden Vad heter Vinröd på engelska?