• Fru D

Hur gör jag?

En kompis till mig ska gifta sig....hon var den som "planerade" min möhippa som var en total katastrof för ett år sedan. (jag fick bowla typ). Då berättade hon för mig att när HON gifter sig....vill h on antingen hoppa bungyjump eller fallskärm eller.....aaah massa "spännande" saker iallafall. Nu ska hon som sagt var gifta sig, har inget värdpar eller något sådant....borde jag då fixa hennes möhippa? Nämnas bör att hon har inte såååååå många vänner. Känner att jag varken hinner (har 4 barn och heltidsjobb) eller har lust, då hon inte lade ner särskilt mycket känsla på min möhippa. Samtidigt så KAN jag inte göra något halvhjärtat.....vad gör jag? Låtsas som ingenting?

• Svar på tråden Hur gör jag?
  • toastmastrarna

HAr hon utsett någon tärna, för i så fall är det vanligt att det är tärnan som tar tag i möhippan. Annars kan man ju bara bestämma med andra av hennes kompisar och hjälpas åt...

Lycka till!

• Fru D

Nepp...ingen tärna eller något sådant. Usch.....jag vet inte alls jag. Kan man verkligen vara så ego som jag är nu? Jag grät efter min trista möhippa....möhippan ska ju ändå vara en upplevelse som man kommer ihåg och berättar om för sina barn! *hon förjänar inte det* såååå tänker jag *fyyyy*

• Superpuman

Fru D, du blev lyckligt gift iallafall va? Är det inte det som är själva grejen med att gifta sig...inte är väl möhippan så himla viktig. Ordna nåt enkelt åt henne så slipper du ha dåligt samvete.

• Lena+Mattias=sant

Fru D: Nu tycker jag du hade för stora förväntningar. Om hon påpekar om möhippan igen får du väl säga att man själv inte kan påverka hur ens möhippa ser ut och ordna något enkelt själv. En middag hemma med vinprovning eller så.

• Kakan -07

Jag tycker nog att om hon kommenterar sin möhippa mer så svarar du med ett leende att hon dessvärre inte har något att säga till om i den saken!
    Sen kan du kanske kontakta de kompisar hon har (även om de är få till antalet) och tillsammans med dem arrangera något lite enklare som inte kräver allt för mycket tid och planerande från dig.
    Lycka till!

• Fru D

Jag tycker att möhippan är superviktigt! That's it. Innan jag "fick" min bowling så läste jag MASSOR här på bröllopstorget och drömde mig bort. Men min möhippa var tydligen inte så viktig. Hon totalt körde över allihopa, tärnan hade noll att säga till om.....anyway....går ju inte att göra något åt så här i efterhand, och jag kan inte förklara i ord hur ledsen jag var....och faktiskt ffe är efter ett år.

• thalia82

håller med tidigare talare. kontakta de vänner hon har och hör med dem om någon har lust att ta på sig ansvaret, eller om ni ska hjälpas åt. är det fint väder kan man alltid ordna picknick och spela kubb på dagen, och sen göra nåt mer fartfyllt på kvällen där hon kan sköta sig själv lite mer. Det är ju ingen som säger att du måste lägga ner all din själ och energi i hennes möhippa när du inte har så mycket tid över. Hon får helt enkelt acceptera det.

• Raspberry

Jag tycker att antingen kontaktar du några av hennes vänner och så kan ni planera någonting trevligt tillsammans. Det behöver inte vara hennes önskningar om bungyjump eller fallskärmshoppning om ni känner att ni inte har tex råd eller möjlighet att planera för det. Men det skall ändå vara någonting trevligt som ni gör för hennes skull. Och för att kunna göra det så behöver du nog lägga bort din besvikelse över din möhippa. Kanske trodde hon att hon gjorde en trevlig sak för dig men det blev fel ändå. Det är ju inte säkert att det var avsiktligt från hennes sida att du skulle tycka att din möhippa var trist.

Eller så väljer du att inte engagera dig så mycket, eftersom du har mycket i ditt liv och i fall du har svårt att planera nåt trevligt i och med att du fortfarande är så pass besviken.

Jag får dock intrycket av att du är oroad över att hon i så fall inte får någon möhippa alls... Ett alternativ är att prata med hennes andra vänner och säga att det vore trevligt med en möhippa för XX men att du tyvärr inte har möjligthet att planera den, av tidsbrist. Men att du jättegärna är med på möhippan om någon annan skulle kunna tänka sig att ta ansvaret för planeringen. Och sen kan du ju så klart erbjuda dig att hjälpa till med saker som behövs göras, men det är ju inte lika betungande som att planera.

• Fru D

Rasberry....så är det! Om inte jag gör något gör ingen det. MEN.....har svalt min bitterhet :) nu, och tagit tag i det. Jag fick en riktigt USEL möhippa....men jag ska visa henne hur en ordentlig ska gå till! Känns inspirerande.....men tiden är knapp så det lär gå undan nu! Jag ska försöka ha lika roligt som jag borde ha haft på min egen, det är väl ett bra "tänk"? :D Har ringt runt så nu träffas vi på tisdag för planering....Det blir kul!

• PennyJenny

Ofast mår man bättre i längden om man är den som kan släppa på sin gamla bitterhet och vara "the bigger person". Att hämnas eller så är visserligen tillfredställande för stunden, men i långa loppet finns det som regel kvar där och gnager. Så jag tycker du tar ett bra beslut som faktiskt tar tag i det, sedan att det kanske inte blir precis som hon vill är en annan sak, herregud, man får ju tänka på att hoppa fallskärm eller så inte är gratis precis.

Svar på tråden Hur gör jag?