• Annikapannika

Gråa hår vid 26?!

Upptäckte imorse typ fyra gråa hårstrån, i tinningarna typ. Helgalet! Är ju bara 26, ska väl inte bli gråhårig än... Har en väninna som är frisör, hon säger att man kan få enstaka vid stress, någon som har nån erfarenhet av detta? Tänkte att bröllopsplanering kan ju orsaka en del stress ibland lixom =)

• Svar på tråden Gråa hår vid 26?!
  • silverdrake

jag har (enstaka visserligen) gråa/vita hår nästan vid hårfästen vid pannan och lite längre bak, upptäckte de första när jag var runt 20 ungefär (syns inte så mkt för jag färgar det ändå men när det blir utväxt syns det en del) nu är jag 25 och har det förtfarande så visst kan man bli gråhårig tidigt.
    frågade min mamma om det och hon hade likadant (samma som min äldre syster med) tror det ligger genetiskt om man blir gråhårig tidigare) sen så behöver det ju inte betyda att man blir en "silverräv" med en gång, kan ju bara vara så att man har enstaka hår rätt länge innan det blir mer :D

• zukigirl

Fick oxå mina grå ganska tidigt. Var runt 25 tror jag. Har troligtvis ärvt det från min far som var silverfärgad i huvudet redan vid 50. Tycker ju att jag kunde fått min mammas gener istället, hon är 60 och har inte ett enda grått hårstrå!! Ibland är livet orättvist!!!

• missZapon

Min mamma fick sitt första grå när hon var 21 eller 22, min bror fick de första grå vid 20-årsåldern. Själv som tur var är så har jag ärvt pappas-hårgener han är 55år och har inte ett grått hårstrå

Men det är skillnad på att ha några strån och att vara helt gråhårig. Sen så finns det ju hårfärg ;-9

• Gyllan

Jo jag vet att det kan hänga ihop med stress. Har en vän som fick ganska många gråa hår när hennes mamma dog, och då var hon runt 30. Hur det såg ut med gener ¨på hennes sida vet jag dock inte, eftersom hon är adopterad

• Clobberella

Mina första vita kom vid 23.. nu är jag 26 och har massvis, mest framme i luggen dessutom
    Men i mitt fall kan det säkert hänga ihop med stress, jag var enormt stressad när de första dök upp, och har varit det periodvis sen dess också.

Man får väl färga helt enkelt, hoppas bara att färgen kommer att fästa ordentligt på de vita stråna också, mina vita är grövre än övriga hårstrån... mysko...

• emma77

En grå till här! Hittade det första på min 28-årsdag , och nu ett par år senare så är de ganska många. Men jag försöker se det som att det iaf är ett ålderstecken som går att dölja. Bättre än rynkor, de går ju inte att dölja. I min släkt har många kvinnor fått grått hår tidigt, men de har å andra sidan varit rätt rynkfria. Nu roar jag mig faktiskt lite med att färga håret lite olika färger, gjorde aldrig det innan jag fick mina grå!

• Pomodoro

Hur marker man det om man ar blond? Ibland tycker jag att ett harstra ser lite torrt och trist ut, men det ar svart att se om det ar gratt/vitt eftersom blont har ocksa ar ganska farglost, egentligen...

• emma77

Det man inte vet det tar man ingen skada av . Om DU inte ser några gråa på dig, då gör garanterat ingen annan det heller!

• jessisca

en fd kollega fick en silvergrå slinga över natten (bokstavligt talat!!) när hennes pappa blev avrättad (...)

• jessisca

hmm, fick visst inte me allt... jag vet inte hur gammal hon va då, men hon e runt 30 nu o har haft den i bra många år...

• SandyD

jag är snart 26 och började bli gråhårig redan för några år sen tyvärr. Inte roligt alls men inte mycket att göra, färgar håret med jämna mellanrum nu. Min pappa blev också grå tidigt så jag har att brås på

• Annikapannika

Där ser man, det kanske inte är så konstigt att det kan komma tidigt då. Återstår bara att se nu då, vad som händer. Om det verkligen är gråa hår eller nåt tillfälligt, lär väl visa sig snart. Men jag är inte helt slagen för det, som sagt, vill man kan man färga över. Annars är det ju faktiskt inget att skämmas över. Får hoppas man får en snygg gråfärg bara, hehe

• LizaStina

Jag fick mina första gråa hår vid 25, det är bara 5 st stycken men jag färgar över dem. Nu är jag 33 och har fortfarande bara dessa 5 som kom då. Pratade med en frisör som sa att man ska inte dra bort dem för då kommer det flera.

• Lainan

Min pappa blev gråhårig när jag föddes, säger han... (och syftar på att det var jag som gav honom dem)

Enligt min mor så hade han dem redan när de träffades, när han var i 25-årsåldern...

Jag har hört att det beror på tjockleken på hårstråna, personer med tjocka hårstrån blir gråhåriga snabbare. Jag tror att det är vanligare att mörka hårstrån är tjockare än ljusa och att det, förutom det faktum att grått syns sämre i ett ljust hårsvall, bidrar till att ljushåriga personer inte blir gråhåriga i samma omfattning och i ett så tidigt stadium som mörkhåriga.

Men det är bara mina teorier...

• 070728

Jag var 22 när jag hittade mina första...idag 25 och har inte fått så många fler!!!

• ElenaMaria

Jag hittade min första när jag var 20! Nu är jag 28 och har en del silvervita strån som jag brukar rycka bort. För mig ligger det säkert i generna, min pappa är från Madeira och han blev gråhårig som väldigt ung

• miffolina

japp, här är en till med gråa hår vid 26...:o

• viktualia

Annikapannika - min make är 31 och är både tunnhårig och har gråa tinningar - dock inte så stora ytor än.

Själv är jag 30 och har fortfarande inte hittat nåt grått hårstrå...

• _golden_

åh, jag är bara avundsjuk på er...
    har hört att gråa hårstrån är grövre, och jag har så tunnt hår så skulle gärna fylla ut med lite gråa - färga gör jag ju ändå :D

(dvs misströsta icke. och var glad att färgning är väldigt ok och alltid snyggt på tjejer :))

• Tinga

Jag var 18 år när jag fick mina första gråa hårstrån.

Svar på tråden Gråa hår vid 26?!