• demilo

Köpa från USA, hur blir det med tull

Har tänkt att köpa saker till barnen från USA, men fattar inte riktigt hur det funkar med tull?? Vad förvirrande allt är :(

• Svar på tråden Köpa från USA, hur blir det med tull
  • luzorsus

beställ apå internet eller?

Om du hämtar ut på posten betalar du tullavgift där, tabeller finns på tullverkets hemsida.......ibland skickas det hem och beroende på hur paketen skcikas och avsändare skrivs etc så är tullen väldigt olika, ibland slipper man, ibland får man betala.

• Aminda

På de flesta paket från USA (och andra icke EU-länder)som skickas med posten får man betala tull, moms och postens avgifter = 40% på varans värde och fraktkostnaden. Jag har bara sluppit tull när paketes värde har varit lägre än några hundra kronor

• Bröllopstokiig

Det är inte så att man ibland bara har turen att slippa betala, det beror på vad man köper och varans värde. På varor under 500 SEK tillkommer ingen tull, men på allt över det får du betala tull och skatt. Först tull på 25% och sedan skatt på 25% av den summan.

• Tizzeltazz

om de skriver 'gåva' el dyl så behöver du inte betala tull.

• luzorsus

ha...vi köpte skor för 600 spänn och slapp då tull, de skickades ju direkt till dörren.ingen tull där inte....

• pasia - www.js070707.blogg.se

räkna med + 40% av det ursprungliga priset

• snart Fru Cardenas

alla paket fastnar inte i tullen heller även om dem har ett högre värde. jag jobbar med export/import och vi kan få in ganska många paket som ej blir intullade :)

• Aminda

Det hjälper inte att skriva gåva på ett paket. Om tullen misstänker något släpper det inte paketet förrän man har visat kvittot på betalningen. Det finns många olika fraktbolag och förr slapp man ofta tull när man fraktade t.ex med DHL men de har också börjat uppmärksamma allt "fusk" som sker. (jag jobbar på posten)

• Tizzeltazz

ok jag har aldrig haft problem, i paketet som jag hämtade i dag hade de även skrivit gåva ist för summa på varorna påp lappen innuti paketet samt skrivit gåva utanpå.

• snart Fru Cardenas

aminda

japp det e sant. ibland skriver folk låga värden men det kan fastna det med. fast i förhållande till hur många paket som skickas så fastnar inte många. vi får in flera hundra i veckan och det fastnar inte än ett i veckan
    :)

• demilo

Tack för alla svar :)
    Så har jag uppfattat det rätt, att om jag handlar för under 500:- så slipper jag tull? Om jag handlar för mer så kan jag om jag har tur slippa, annars så får jag räkna med tull på 25% eller 40% av varans värde? Men 25% skatt oavsett vilken summa jag handlar för. Oj det här var lite trassligt.

• Kroppsnära

Är det int 12% tull på kläder?!!

• Aminda

Nej, fastnar paketet i tullen får du betala 12% tull, 25% moms + postens avgifter= ca 40% av varans värde + frakten. Alla paket kan fastna oavsett värde.

Svar på tråden Köpa från USA, hur blir det med tull