• peron

tankar om frieri

det här är mitt första inlägg här, och trots att jag är väldans skeptisk till att överhuvudtaget skriva här :) så vill jag ändå vara någorlunda förberedd och samla tankar ett bra tag innan jag ger mig fan på att fria!

det är totalt nytt för mig. helt och hållet. men jag och min flickvän har varit ihop i lite mer än två år. jag vill verkligen leva resten av livet med henne men vill avvakta till åtminstone nyår.

min tanke är att överraska henne i alla fall, och låta henne resa till Rom eller Paris där jag står och väntar på henne.

men sen?! hur gör man? :) vad ska man vara förberedd med? ringar? vad för ringar? förlovningsringar eller inga alls? jag tänkte någonstans enskilt med inte så mycket folk runtomkring - tips, idéer?

ja alltså, det är som sagt inte alls dags än, men det är kul och intressant att få höra lite synpunkter!

• Svar på tråden tankar om frieri
  • V I L M A

Ååå så romantiskt! Hon kommer inte att kunna säga nej till det frieriet!! Appråpå ringar, jag tycker inte du ska köpa några. Fria och sedan kan ni köpa ringar tillsammans dagen efter.

• grekens

ja,eller titta ut nån fin ring i en affär(betala innan), fria vid en plats i närheten å sen går ni i å hämtar era förlovningringar, lite som filmen.....

• B1LLy

så romantiskt!
    jag tycker att du ska göra som min m2b gjorde ;)
    han friade med en enstensring...som han själv hade valt..prinsessring tror jag dem kallas.
    efter det gick vi ut å köpte förlovnings-och vigselringar tillsammans.
    tycker det är finare om du friar med en ring till henne (som på filmerna,haha)sen kan ni köpa släta ringar eller vad ni vill ha..

• peron

tack för svaren!

ja precis. en förlovningsring gäller ju, har jag fått reda på efter lite research :) och sen en "riktig" ring. men förlovningsring, tips på vart en fin och enkel sak? jag lyckades med lite kryptik och smidiga konversationer få ur henne att hon är bra mer villig till detta än vad jag förväntat mig (trodde hon tyckte det var för tidigt först) :) men jag vill gärna låta det gå ett halvår först och kanske fria på nyår. eller under jul.

fruktansvärt nytt för mig detta, så jag är väldans nervös redan nu, burr. haha. gärna alla möjliga tips på hur det kan gå till, vad som "standarden" säger att man ska ha med, ringar, men vad mer? rena praktiska saker som blommor och så där har jag redan planerat in. men mer..? och sen, säger man "vill du gifta dig med mig?" eller "vill du förlova dig med mig?". det är väl egentligen ingen direkt skillnad mellan dessa två meningar, om man benar ut orden?

kul i alla fall och tack för alla visdomsord!

• malle_1

Om min blivande hade lurat iväg mig till Rom hade en kapsylring funkat

Om du tycker att det blir yrt med två riktiga ringar kan du ju köpa en rosa plastring eller vad som helst. Tanken som räknas.

• peron

haha malle, tack för den mycket rosade kommentaren. kapsylring, nja :) jag vill mer ha en betydelsefull ring, som hon kan ha på sig. men ingen megagrej. mer en vacker sak som hon kan stoltsera med men inte alls så där jättedyr direkt. ska ju finnas ekonomiskt rum för själva bröllopet framöver också :)
    nej men du/ni förstår vad jag menar, eller? en fin ring med "åh"-faktor, betydelsefull men inte allt för prålig.
    no offense mot någon; jag kommer definitivt gå ut och leta reda på något som definierar vårt förhållande och gör det hela lite mer personligt, när vi snackar om förlovningsring alltså. men jag vill gärna få lite tips och funderingar från er, eftersom det här är första gången och att jag redan nu som sagt är lite nervös, trots att vi bara snackat om det två-tre gånger :)

• malle_1

Jag skulle isåfall vilja ha en enstensring med en diamant som sticker opp, det hoppas jag nu på i morgongåva eftersom jag även om jag tycker att det är jättevackert (och mycket wowpoäng) inte vill ha det som varjedagsring.

• M.O:s älskling

naaaaaw:):):)va gulligt!!!

Men hur lägger man upp resan?
    Ger du henne biljett till att åka dit själv, kommer hon inte vilja ta med sig någon då?

Är jättenyfiken:)

• peron

malle, tack! någon bild eller länk som du kan visa bara för att släcka mina nyfikenhetstörstiga ögon? jag tror jag förstår vad du syftar på, men det vore kul att få lite inspiration!

M.O. okej, så här hade jag tänkt det hela;
    antingen över nyår eller något datum som spelar stor roll, alla hjärtans dag, hennes födelsedag nästa år eller liknande. jag väljer en dag då hon är på jobbet eller är ute och fikar med sina kompisar. jag säger att jag dagen innan ska på affärsresa, kommer inte tillbaka förräns två dagar efter. jag ber en vän till mig lägga ett kuvert i brevlådan. hon öppnar det när hon kommer hem där det står att hon vid en viss tidpunkt ska befinna sig på flygplatsen, två timmar dit eller nåt. och att jag har packat en väska med lite grejer plus en kjol, klänning eller nåt som hon för några månader sedan kanske pekat ut att hon gillat den.
    antingen står jag och väntar på flygplatsen i Rom eller Paris (eller vart tusan det nu blir), eller så låter jag en gammal vän eller nåt hjälpa mig med detta och står på flygplatsen som hjälper henne till ett hotell eller någon fin plats. (drömmen hade ju varit nån klippa eller nåt). lite räkor och lite vin. sen frieri. sen en natt på hotell. sen hem.

nu spånade jag samtidigt som jag skrev, men ungefär så :) och nä, hon ska ju resa ensam. eftersom jag har överraskat henne tidigare med grejer så får hon ju inte spekulera med någon annan mer än sig själv :) och resvan är hon, så det är ingen fara med det!

men tips på plats? gärna avsides. ensamma. i Paris eller Rom eller någon annan vacker plats som är billigt att ta sig till?

• V I L M A

Peron, det vanligaste i Sverige är ju att båda har likadana förlovningsringar, ofta släta. Sedan får bruden ytterligare en ring vid vigseln.

Vi har gjort precis tvärtom! Jag fick en vacker enstensring i vitguld när vi förlovade oss. Och till vigseln växlar vi ringar, han får en slät vitguldsring och jag en smal vitguldsring med 15 små små diamanter. Mitt ringfinger blir verkligen WOW-faktor på!! Det finns nog många fler än jag som gillar när det glittrar.

Och du, fråga "vill du gifta dig med mig". Att fråga om man ska förlova sig låter så pubertalt i mina öron.

Kring frieri och förlovning finns inga regler. Gör som du vill! Hon kommer att smälta som smör i solsken!

• peron

tack för svaret Vilma! mycket värdefullt!

• peron

en till fråga; ska även jag, som framtida brudgum, ha på mig en ring samtidigt som bruden har det under frieriet? eller är det helt och hållet tillägnat henne, enbart?

• V I L M A

Peron, om ni förlovar er på svenskt vis ska ni båda ha ringar. I så fall kan du när hon svarat "ja" ta fram ringask med två ringar som ni trär på varandras ringfingrar. Men vem säger att ni måste göra så? Som jag berättade har endast jag av oss en ring nu. Under vigseln får han sin ring och jag min vigselring.

• V I L M A

förresten har jag hört att det blir allt vanligare att även mannen har två ringar, dvs en förlovningsring och en vigselring.

• peron

vilma, okej. jag får tugga på den här frågan en tid och bestämma mig framöver. en bra tid kvar ju. det vore ju roligt, givetvis, om jag också hade en ring, men jag får se hur det blir. men just hur den svenska traditionen ser ut, det är ju bra att veta hur det fungerar. jag har ju som känt noll koll. tack för uppknutna frågetecken, än så länge, i alla fall!

• V I L M A

Lycka till med allt! Och som sagt, dyker några nya frågor upp så vet du var du ska leta svar! Här finns det ju tusentalt bröllopsexperter att konsultera!

Svar på tråden tankar om frieri