• Madeleene

Behöver lite hjälp med bröllopspresent

Nu behöver jag lite hjälp. Vi ska på bröllop om ett tag och jag sitter och funderar på present.

Brundparet vet om att vi är studenter (inte den största ekonomin) och de viktigaste för dem är att vi kommer, alla som tackat ja.

Vad skulle man kunna köpa? Vad är det minsta i summa man kan ge? De önskar sig gärna presentkort på IKEA (hur mycket skall man då ge?) om man gav dem det? Bruden kommer vara tidigt gravid så man måste ha det i åtanken.

Åh hoppas på att få lite tips.

Tusen tack på förhand.

• Svar på tråden Behöver lite hjälp med bröllopspresent
  • Sussa - juni 07

Jag tycker att ni ska köpa presentkort på IKEA då brudparet har önskat sig det!

Alla får ju ge efter sina ekonomiska förutsättningar. Ett alternativ är att gå ihop med några fler och ge ett presentkort.

Vi har endast varit på ett bröllop i vuxen ålder. Då gav vi 500 kr till brudparet. Det tyckte vi kändes lagom! Det beror ju också lite på hur nära man står varandra osv.

• Madeleene

Okej, tack! det är min sambos bror som gifter sig.

• Fru The

har han inte fler syskon? för då kan ju alla syskon gå samman och köpa presentkortet.. Då vet de ju inte exakt vem som har givit vad..

• Fru The

annars är ju fotoalbum med bröllopsanknutning roligt att få..

• Sussa - juni 07

Ok...som sagt. Allt beror ju på vad man har råd att ge. Hade det varit våra syskon hade vi nog gett 1000 kr minst i alla fall MEN det klarar vår ekonomi. Klarar man inte det ska man ju inte heller ge den summan. Sätt er ner och resonera hur mycket ni kan tänkas ge och kom fram till en summa som känns bra för er.

• Madeleene

The: Jo han har fler syskon. Jag ska ta i tur med det nu och fråga. Det var en kanon idé.

Sussa: Okej, hm ja man önskar att man kunde göra det, man är lite arg på sig själv nu när man är student. Men när det är slut blir det lite bättre.

Tack för alla tips.

• Fru The

trevligt att kunna vara till hjälp!

• 25Augusti

En bra tumregel är att presenten ska motsvara vad ett kuvert kostar

• Fru The

25Augusti

Det är ingen bra tumregel alls! Av den stora anledningen att man aldrig vet vad kuvertet kostar som gäst och det är ofint att fråga!

Dessutom ska inte en present behöva ersätta en kostnad för brudparet. Bjuder folk på fest så kan de inte räkna med att de ska få presenter för den summan som de lägger ut på mat.

Man ska ge från hjärtat och sina egna förutsättningar och hellre göra något roligt av det!

• S o m m a r b r u d

Ett tips är att ni köper en flaska vin och gör en fin låda till den. På lådan skriver ni att vinet ska avnjutas på er första bröllopsdag t.ex.

• Fru The

S o m m a r b r u d

Det låter som ett utmärkt förslag. Det man ska tänka på är väl att hitta ett vin som vinner på lagring, men det är ju bara att fråga på systembolaget eller kolla på deras hemsida.

• Frantic

Ja, bra idé med vinaren. Be om hjälp på systemet att välja en lagringsbar flaska från i år, så kan de öppna den på någon lämplig årsdag.

• Fru The

Ev kan man köpa några halvflaskor och sätta fler datum på eller komplettera med en halvflaska mousserande till dem att avnjuta efter 1 månad eller så..

• Tajci78

Bruden är ju tidigt gravid :) fast visserligen de kan öppna flaskorna senare

• Frantic

Tanken med att lagra flaskan skall väl vara att det skall gå några år innan man knäcker den.

• Madeleene

Åh vilka mysiga idéer tack så jätte mycket för hjälpen.

25Augusti: Jag läste på en sida om det där. Det skulle inte motsvara kuvert kostnaderna. Jag klistrar in länken. Men jag har tänkte på det jag också, men som The sa så känns det dumt att fråga brudparet.

www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=556049

Svar på tråden Behöver lite hjälp med bröllopspresent