• moe

"Kärleken kommer, kärleken går...." som psalm i kyrkan?

Är det någon som har fått igenom att sjunga "I Folkviseton" som psalm i kyrkan?

Vi tycker det är så himla svårt att hitta passande psalmer, och det här är en visa jag tycker skulle passa väldigt bra och som dessutom känns lite "psalmig".

Ska såklart höra med prästen, men ville bara höra om någon annan haft den?

• Svar på tråden "Kärleken kommer, kärleken går...." som psalm i kyrkan?
  • Raspberry

Normalt sett brukar dom inte godkänna att man sjunger annat än psalmer som psalmer. Men ni kan kanske ha den som solosång om ni ska ha nåt sånt? Eller ha den som allsång i kyrkan ändå men inte istället för utan som ett komplement till psalemrana. För det är en jättevacker kärlekssång!!

• Duchess

Enligt vigselordningen i Svenska kyrkan ska man ha två eller tre psalmer. Välj två (prästen kan säkert tipsa om fina sånger), och ha "kärleken kommer" som komplement till dem.

Har du sett bröllopstexten som kan sjungas till "Den blomstertid"? Den tror jag är ett bra alternativ, för den kan alla sjunga med i :)

•  Miss Cee

Ni kan säkert ha den som en gemensam sång, men inte istället för en psalm.

En psalm är en psalm, det går inte att ersätta. Isf så gör prästen fel.

• moe

Okej, tack för svar. Det var lite så jag tänkte. Då kanske det blir två psalmer och den här, för jag gillar verkligen den.

• Duchess

Det är en text av Christina Lövenstam (som jag tror själv är präst), på melodin till "Den blomstertid". Texten finns inte med i psalmboken, men jag tror personligen inte att det är några problem att tala med prästen om att använda den som psalm.

Texten finns bl a i den här tråden:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m737345.html

• Fjällräv

Ska vi ordna en vadslagning om vilken psalm som kommer vara mest frekvent på sommarvigslarna i sommar? Min gissning är att om 75% av alla brudar är här och spanar så kommer vi sjunga Lövestams nya på 75% av alla vigslar...

Inte mig emot, den är oändligt bättre än mycket annat som brukar sjungas på vigslar.

• Duchess

Bara 75%? Närmare 90%, tror jag :)

• toppen

Vi ska ha en psalm och en annan visa som gästerna ska sjunga. Sedan har vi tre solosånger. Det var helt OK för vår präst. Han menade att det är vi själva som bestämmer hur vi vill ha vår vigselakt. Det finns inga rätt eller fel enligt honom. Underbar präst eller hur?

• toppen

Fjällräv: Starta gärna en egen tråd. Stör mig på follk som inte håller sig till frågan.

• Duchess

toppen:
    Han är säkert en underbar präst, men likväl en präst som bryter mot Svenska Kyrkans vigselordning.

• Fjällräv

Toppen: Din "underbara" präst köper billiga popularitetspoäng genom att låta er göra som ni vill istället för att ta ansvar för en vigselgudstjänst på det sätt h*n som präst lovat att se till att den följs enligt kyrkans ordning.

• moe

Toppen: Jag skulle vara jätteglad om jag också fick tag på en få flexibel präst!!

Svar på tråden "Kärleken kommer, kärleken går...." som psalm i kyrkan?