• Annaa24

Finns antibakteriell tvål i Sverige?

Utomlands ser jag ofta att det finns antibakteriell tvål att köpa. Är det någon som vet om det finns i Sverige? Alltså ngn typ av hand tvål, fast eller flytande?

• Svar på tråden Finns antibakteriell tvål i Sverige?
  • littlepixiegrl - Mrs B

Det finns ju t.o.m. antibakteriellt diskmedel, så någonstan borde det nog finna antibakteriell handtvål. Däremot bör det kanske tas i beaktande att antibakteriell tvål etc. slår ut de goda bakterierna såväl som de dåliga och det skadar reningsverken som använder sig av goda bakterier i processen! :)

• littlepixiegrl - Mrs B

Bättre med vanlig tvål och desinfektionsgel då kanske :)

• anne på grönkulla

Tycker jag råkar få antibakteriella produkter alltför ofta, fast jag verkligen försöker undvika dem - rengöringsmedel och hygienartiklar. Så tvål finns säkert. Iallafall var det såhär för några år sen - nu har jag i och för sig för mig att det finns ett EG-direktiv (om biocider) som kanske begränsar användningen i konsumentprodukter.

Men om det är bra vet jag verkligen inte. Som det sas ovan så slår de ut även de bra bakterierna. Jag misstänker att de bidrar till ökad resistens (på samma sätt som det är tveksamt med hög antibiotika-användning), vilket verkligen är allvarligt på sikt. Dessutom ökar de mängden kemikalier vi använder utan att det är säkert att de gör bättre nytta än motsvarande vanliga medel.

Nu vet jag förstår inte vad du ska använda den till - men om du t ex blivit rekommenderad det av läkare så bör ju de (eller Apoteket) kunna ge råd om var det kan köpas. Annars skulle jag nog fundera på om det gör större nytta än den vanliga tvålen.

• brudkronan

anne på grönkulla har rätt och ger bra råd. Man skall inte använda antibakteriella produkter om man inte har någon medicinsk indikation. Vanliga rengöringsmedel, diskmedel och handtvålar m m är mer än nog för att hålla sig själv och sin omgivning så ren som man behöver, tvärtom bör man se sig omkring för att rensa bort så många kemikalier som möjligt, under städning t ex.

Om man är orolig att inte bli riktigt ren om händerna efter toalettbesök kan man ju tvätta händerna under en lite längre stund, eller köpa handsprit på apoteket - men var försiktig, torkar man ut huden är risken för småsprickor och därmed små infektioner mycket större än om man bara ser till att hålla en "normal" handhygien.

Så strunta i antibakteriella tvålar om du inte har en medicinsk anledning,

hälsar sjuksköterskan brudkronan. :)

• Blivande fru Eriksson

Palmolive hade en antibakteriell tvål för några (hmmm kanske närmare 10) år sedan men jag vet inte om den finns kvar...

• mammaK

Men använder man handgelen från apoteket är den ju faktiskt återfuktande.
    Men jag tror inte heller att det är bra att använda "i onödan"
    Jag använder massor varje gång jag jobbar, men jag måste.

• förhoppningsis

ska du ha den för ett spec skäl, det magsjuka barn å inte vill bli smittad själv, köp alkogel istället och ha på händerna när du tvättat dem. Hamanr inte i avloppet. Det finns som återfuktande - jätte bra!

• Fru någongång.

håller med, den som finns på apoteket är bra och återfuktande. vi köpte det när vi skulle till egyptien och blev rekomennderade att ha det med oss av han som vaccinerade oss.

Använder också det när jag jobbar (jobbar med barn)

• Modestie

Tror vi har Dax antibakteriella handtvål på jobbet. Kolla på apoteket kanske..?

• Modestie

Ska tillägga att alcogel är jättebra, det återfuktar också. Hemma har vi vanlig handtvål och så alcogel efter att vi torkat barnens rumpor.

• brudkronan

Jo, alkogelen från apoteket ÄR bra och återfuktande, men inte tillräckligt för att man skall använda den hur mycket som den helst den heller. jag tvättar förstås också händerna många gånger dagligen i mitt jobb som sjuksköterska, och använder flödigt med återfuktande alkogel efter, dessutom smörjer jag händerna flera gånger om dagen med handkräm - ÄNDÅ har jag då och då problem med torra händer, precis som de fölesta av mina kollegor - hade jag använt alkogelen utanför jobbet också hade nog min hud på händerna blivit helt förstörd. Alkogelen är dock fantastisk att ta med sig på resor och så, som det tipsas ovan.

• Annaa24

Tack för alla svar! Sorry att det tagit sån tid men jag hmnade utan internet under helgdagarna.

Jag vet att det finns mycket negativt men överkonsumtion av antibateriella medel. Men man blir väl i alla fall inte resistent av det som man blir av antibiotika utan det dödar bara goda och dåliga bakterier under den tid man använder det.

Jag hörde nyligen att man gjort ett test som visade att när man tvättat händerna med vanlig tvål hade man fler ytliga bakterier på händerna än innan man tvättat sig. Man skrubbade väl på ngt sätt upp bakterier till ytan under tvätten. Jag tänkte bara att det kunde vara bra att ha antibakteriell tvål vid sjukdomstider men så blev jag lite förvånad och nyfiken över att det verkar vara så svårt att hitta här i Sverige! Därav min fråga. "Blivande fru Eriksson" det är just en antibakteriell tvål från Palmolive som jag vet att jag sett i USA :).

Kul att jag fick sånt gensvar på den här frågan. Hade nog väntat mig 1-2 svar. Så tack!

• Swing

Jag köpte antibakteriell flytande tvål på Ethos i Nederländerna förra året. Ethos i Sverige säljer den INTE, däremot en likadan utan antibakt. Vet att antibakteriellt inte är bra osv. osv. men använder den ibland i samband med matlagning till fester o.dyl. Köper även kirurghandskar i 100-pack (på City Gross) och använder vid viss matlagning, målning och liknande.

• Skalaren

"Jag vet att det finns mycket negativt men överkonsumtion av antibateriella medel. Men man blir väl i alla fall inte resistent av det som man blir av antibiotika utan det dödar bara goda och dåliga bakterier under den tid man använder det."

"Man" blir inte resistent vid användning av antibiotika, däremot kan bakterier bli resistenta och spridas i vår miljö och skapa stora problem. Angående antibakteriella medel av olika slag så är det väldigt tveksamt vilken effekt det har över huvudtaget. När jag pluggade på SLU och läste mikrobiologi berättade vår föräläsare att de testat att odla bakterier i olika antibakteriella medel och det gick utmärkt. Det var absolut ingen skillnad mellan "vanligt" diskmedel och antibakteriellt diskmedel t.ex. I vissa antibakteriella medel förökade sig bakterier bättre än i traditionella medel. Så bara för att det står antibakteriell på flaskan, finns det inget som säger att det är speciellt antibakteriellt alls.

Antibakteriella medel har skapats för att det finns en "hygien hysteri" i västvärlden. Jag tycker precis som flera skrivit ovan. Använd vanlig flytande tvål, se till att byta handdukar ofta och använd alcogel vid speciella tillfällen t.ex. i magsjuketider.

Tycker man läser ofta om sk larm om hur äcklig vår närmiljö är, mobilen, tangentbordet, handväskan osv. kryllar av bakterier! Men allvarligt hur farligt kan det vara egentligen, jag har nog en ganska normal handhygien och har inte varit magsjuk sedan barndomen.

• anne på grönkulla

Jag skulle just säga att du blir nog inte resistent mot något av antibakteriella medel, men bakterierna blir - vilket betyder att det i framtiden blir svårare att klara sig på normal handhygien. Liksom vissa sjukdomar förvärras av bakteriernas resistens mot antibiotika och behovet av starkare och starkare mediciner mot dem.

Men jag ser att någon redan förklarat mycket bättre än jag kan.

• bruden-07

Det finns en antibakteriell tvål gjord av naturens resurser.. som man kan använda för händer, eller kropp.. Den hjälper bra för finnar. Det finns även shampo och balsam för de med känslig hårbotten.
    Det är tea tree oil... Gjord av nån buske i australien tror jag
    Jag använde det tidigare och köpte då på hälsokostaffär.

Svar på tråden Finns antibakteriell tvål i Sverige?