• Veronik@

Bara ETT efternamn

Efternamn

Jag förstår inte förvirringen över efternamn vid äktenskap. Jag gifte mig oktober 2005, då fick jag en broschyr om vad som gäller vid äktenskap och efternamn. Där står det klart och tydligt att man sedan år 1982 endast får ha ETT efternamn. Har man fyllt i att vill heta tex. Anna Maria Andersson Söderlund, så heter man Söderlund i efternamn inte Andersson-Söderlund. Det sistnämda är alltid ditt efternamn. I och med att man behåller sitt flicknamn så får man ett mellannamn till. Anna (Anna är tilltalsnamnet) har efter äktenskapet två mellannamn, Maria och Andersson. I allmänhet så nämner man ju inte sina mellannamn utan Anna heter kort och gott bara Anna Söderlund efter äktenskapet. De personer som gifte sig före 1982 kan alltså ha två efternamn (dubbelefternamn).

• Svar på tråden Bara ETT efternamn
  • Miss Cykel

Förvirringen ligger väl även hos myndigheter etc då de tar namnet från folkbokföringen? Då kan man bli uppropad på sjukhuset som Anna Andersson i ditt exempel. Rätta mig om jag har fel?

Fyllde av denna anledning i namnändringslappen härom veckan om att byta efternamn, och inte behålla flicknamnet som mellannamn. Det verkar snurrigt (men jag kommer sakna mitt gamla namn!!).

• Duchess

Pratade med en kollega om just detta härom dagen. Heter du Anna-Maria Andersson Söderlund så är Andersson ett mellannamn och Söderlund ditt efternamn. Du kan inte ha två efternamn.

Hon har själv ett mellannamn och ett efternamn, och säger att det rätt ofta uppstår situationer där bara det ena efternamnet kommer med. Personligen tycker jag att det där verkar krångligt, och avråder alla som frågar mig från att välja varianten med mellannamn+efternamn. Välj ett.

• Veronik@

Du har helt rätt. Förvirringen ligger nog inte bara hos myndigheterna utan hos många andar också. Många vet helt enkelt inte att det sistnämnda är ett efternamn. Däremot kan det ibland vara förvirrande vilket som är tilltalsnamnet. Idag vill myndigheterna att man sätter tilltalsnamnet först för att slippa förvirring. Det mesta idag är ju datoriserat och då kan vissa namn försvinna om det blir för långt. Ett ex. om man heter Marie- Louise Karlsson och har många mellannamn så kan tilltalsnamnet försvinna om det inte ligger först. Ex. Karin Charlotta Mari??Karlssoon.

• Nessan

Förvirringen ligger nog i begreppen (de juridiska) och hur de används i dagligt tal.
    Redan i denna tråd verkar det ha uppkommit missförstånd om begreppens innebörd.

Efternamn är precis som ni angett ovan och man får mycket riktigt bara ha ett efternamn numera.

Mellannamn däremot är vad som verkar krångla till det för folk. Ett mellannamn har "efternamnskaraktär", tex som Andersson eller Lundström eller så. I dagligt tal används emellertid begreppet mellannamn om de övriga FÖRNAMNEN man har utöver sitt tilltalsnamn. Det är i juridisk betydelse alltså INTE ett mellannamn. Heter man Anna Maria Andersson Svensson har man alltså två förnamn (Anna och Maria), varav ett är tilltalsnamnet, och ett efternamn (Svensson) och ett mellannamn som i detta exempel alltså är Andersson.

• silvera

Nessan har rätt!

Själv har jag valt att behålla mitt flicknamn som mellannamn, och har mannens efternamn som efternamn. På min post så står det mitt tilltalsnamn, mellannamn och efternamn.
    Men när jag skriver min namnteckning, kan jag välja att ta med, eller att inte ta med mitt mellannamn, utan kan välja att bara skriva mitt nya efternamn.

Svar på tråden Bara ETT efternamn