Ta ut spiral under mens?
Någon som vet om man måste ta ut kopparspiralen under mens? Kan man ha sex direkt efteråt?
Tacksam för svar
Någon som vet om man måste ta ut kopparspiralen under mens? Kan man ha sex direkt efteråt?
Tacksam för svar
Det är väl för att vara säker på att man inte är gravid som man tar ut den vid mens.
Har för mej man skulle vänta med samlag tills dess man slutat blöda men jag är inte säker. Det är 5 år mellan gångerna så jag glömmer.
Det kommer nog svar snart från någon läkare eller annan expert.
Så här har det iaf varit för mig; Spiralen sätts in UNDER mens, men kan tas ut närsomhelst.....och det har inte blödit efteråt, det är bara att nuppa på om man känner för det! *s*
/Lollan
Min spiral sattes in och jag hade inte mens. skall ta ut den ganska snart och har ej mens då heller.
För att enklast slippa ha ont vid uttagning, har den suttit i fem år kan det bli rätt jobbigt att ta ut den, så tar man ut den vid mens. Då är livmoderhalsen redan öppen och du slipper kränga ut den med handkraft från BM.
och som nån ovan sa, bra är att ta ut den vid mens för att försäkra sig om att man inte är gravid.
Hurvida du har sex efter eller ej, beror ju på hur äckelmagad du är vid menstiden...
Oftast är det väl så att man sätter in en spiral under mens, för att vara säker på att man inte är gravid, men om man tex sätter in den efter en förlossning, så görs det ju efter cirka 8-12 veckor, och då har de allra flesta inte fått tillbaka mensen....
/Lollan
Nu blev jag nervös för uttagandet av min spiral... "kränga ut den med handkraft..." låter ju inte så himla trevligt. Det var iofs inte trevligt att sätta in den heller, men jag hoppades lite på att den skulle böja sig och gå lättare att få ut än in... *ryser*... Kanske absorberas den av kroppen, så man slipper *skrattar och skojar för att glömma smärtan*...
För mig kändes det inte ett smack då jag har tagit ut mina spiraler..
/Lollan
Jag blev också rätt kallsvettig då jag läste att BM får "kränga ut den med handkraft". Hoppas det går bra att ta ut min då!!
Hjälp...
Det handlar inte alls om att KRÄNGA ut den, de drar lite lätt i trådarna, då "viker" spiralen ihop sig och åker ut lätt.
Som vanligt så har kvinnor lätt att komma med skräckhistorier om allt...
/Lollan
Tack Lollan!
*Pustar ut*
bara lite info man skall inte sätta in sprial så länge man ammar. det gör mycket ondare då för att livmodern dras ihop när man ammar.
Att man sätter in en spiral då man har mens för att försäkra sig om att man inte är gravid kan jag förstå. Men att man skulle ta ut spiralen vid mens av samma anledning förstår jag inte? Spiralen sitter ju för att man INTE ska bli gravid. Och om man nu blivit gravid trots spiral, låter man den då sitta kvar menar ni? Fick förklarat av Xplorina att en spiral som sitter kvar kan skada fostret. Men dras den så kan det leda till missfall. Låter lite läskigt och osäkert med spiral när man läser vissa inlägg.
Hejsan =)
Jag fick barn för snart 3månader sedan och jag skall sätta in kopparspiral 5mars. Enligt barnmorskan så är det ett av de bästa (och vanligaste) preventivmedlena när man ammar. Minipiller är även det ett bra alternativ.
Kramar
Efter min sons födelse så satte jag in en kopparspiral.
En barnmorska försökte sätta in den under amningen på mig funkade inte (och gjorde oerhört ont fruktansvärt jättevidrigt) jag fick en remiss till gyn.avd. Överläkaren där (en erfaren gynekolog som är erkännt väldigt duktig) sa åt mig att man skall aldrig sätta in en spiral under amningen. Detta har tagits upp om och om igen med vissa barnmorskor att så skall inte ske. Efter avslutad amining satte jag in min sprial och det nöp till lite granna men det var ungefär en 100 del av den smärta som känndes när barnmorskan försökte sätta in den. Så jag kommer aldrig mer att försöka sätta in en spiral under amning. Nu har jag haft min spiral i 8 år snart och den funkar perfekt, så tummen upp för spiral. :)
Tintin...
Kul att se att någon läser vad man skriver.
Vill bara förtydliga en sak. Många kvinnor har fött barn med kopparspiral och det har gått jättebra.
Själv valde jag att ta ut spiralen, efter diskussion med gynekologen, för att det finns en risk att spiralen rent fysiskt kan störa barnets utveckling. Det finns också teorier om att de kopparjoner som spiral utsöndrar kan ge neurologiska skador hos barnet.
Om man skall ta ut spiralen så skall man göra det så tidigt i graviditeten som man bara kan. Helst innan vecka 8 om jag minns rätt.
Litet sidospår....
Hej decemberbrud! De måste ha varit en hormonspiral du satte in då??
Eller de kankse har ny kopparspiral nu föresten för den håller iaf i 5år.
Sitter nu med en massa broschyrer och vet inte vad jag ska göra!! =/
Kramar
Jag har en kopparspiral, men det är ju som sagt ett tag sedan jag satte in den. Den skulle kunna sitta i 10 år. Men nu skall den strax åka ut fast den har några år till på sig. Nästa gång jag skall använda preventivmedel så kommer det absolut att bli kopparspiral igen.
Prova med kopparspiral funkar den för dig så är det ju ett superalternativ som ej tillför hormoner på något sätt. Lycka till
Kram