Kosta - present??
Brudparet har önskat sig ett presentkort på ticket resebyrå.
Men hur mycket ska man ge??
Vi är inte direkt rika, men man vill inte det ska verka snålt heller.
Vad hade ni tyckt varit okej? :S
Brudparet har önskat sig ett presentkort på ticket resebyrå.
Men hur mycket ska man ge??
Vi är inte direkt rika, men man vill inte det ska verka snålt heller.
Vad hade ni tyckt varit okej? :S
500 kr kanske?
Inget annat förslag?
Tror också på några hundra kronor, max 500, kanske. Står de nära vill ni kanske satsa liiite mer, annars inte. Beroende såklart på vad ni tycker att ni har råd med.
Jag är kusin, och har engentligen ingen kontakt med honom annars. Ses bara vid jul.
Jag kände mer kanske 200 kronor.
Jag vet inte :S
Men då så!
Ja 200, kr max 300, tycker jag låter jättebra.
Jag skulle nog säga att 200 är lite väl lite,skulle nog snarare ge 400-500 kr.
Men det är vad jag tycker..
Tänk om de tycker det är snålt?
Jag hade dock blivit glad för det jag hade fått!
Svartnos? Hur många är ni? Är det du och din kille eller bara du? För en helfamilj som är bjudna hade nog jag tyckt att 200 kr var lite i underkant.
Tycker att 500 om man är ett par är i minsta laget. Par 500-1000 eller ensam kanske runt 400-500. Vad jag tycker.
Jag hade resonerat utifrån min relation till brudparet. När min bror gifte sig gav vi för 750kr, ett par nära vänner ca 600 och om jag hade varit i dina skor (och gått på min kusins bröllop som jag inte umgås så mkt med, hade jag nog lagt 500kr. Min åsikt...
300 tycker jag är lagom...
Tycker att 300 räcker fullgott.
Hade det varit någon vän som man umgås med lite oftare så hade jag nog satt ribban vid 500 och för en nära släkting (typ syskon) hade jag nog höjt ribban ytterligare till en 1000-lapp, men som sagt: är det en så pass avlägsen släkting som ni inte har någon direkt kontakt med, då tycker jag att 300 är helt ok.
Men sen bygger det ju på vad man har råd med - och har man inte de pengarna så är det klart att det räcker vad man kan ge också. Eller så räcker nåt otroligt personligt för en struntsumma.
Känner du ingen annan som också är bjuden som ni kan gå ihop med? Ett presentkort på en resebyrå för 200kr känns ganska lite. Men om ni köper det ihop med några andra par så blir det ju en större summa.
Alla människor ska ge efter sina ekonomiska förutsättningar. Har man bara råd med 100 kr, fine. Men idén om att gå ihop några stycken tycker jag låter bra. Det hade jag i så fall satsat på!
Nu vet jag att man inte ska resonera som jag gör alltid, men tänk så här: Ni blir bjudna på mat, fest, dryck, säkert bar, dans osv. Vad hade det kostat dig att gå ut på stan och få allt detta? 200 sek får man knappt en varmrätt för på en bra krog.....
Men naturligtvis ska man inte känna att det blir ett hål i ens ekonomi.
Fast problemet med det sättet att tänka är ju att man när man själv vill gå ut och äta både kan bestämma sig för om man alls har råd, vilken budget man vill ha och vad man vill ha för mat. Det gör man inte när man är bortbjuden.
Igen - har man inte råd med mer så har man. Men visst skulle jag ge uppemot 500 - OM jag hade råd!
Nu blir jag lite förundrad. Man bjuder väl inte släkt och vänner till sitt bröllop med tanken att dom ska betala igen med bröllopsgåvan??!! För min del så bjuder jag för att jag vill ha dom jag tycker om omkring mig just denna dagen. Vill man ha med sig present eller ej spelar mig ingen roll!!
Ojojoj, vad ni pratar. Jag som har sovit så gott