• Heleneli

Taskig svensexa

Hej

Min sambo och jag ska på bröllop i mitten av juni och snart är det dags för svensexan. Brudgummen är en nära vän till min sambo och jag känner bara bruden lite ytligt genom killarna. Däremot så har jag en vän som står bruden mycket närmare än vad jag gör.

Igår fick sambon mail från dem som ordnar svensexan med information om hur dagen kommer gå till. Både sambon och jag är förvånade. Det här är en dyyr (ca 1200:-/person) förnedringssexa som vi inte tycker passar brudgummen alls. Han ska bland annat klä ut sig (inte vanliga fula kläder utan en rikitig maskeradkostym) och göra pinsamma uppdrag på stan. De har två huvudaktiviteter som är helt okej (den ena visserligen väldigt dyr, men okej) om det inte hade varit för att en av arrangörerna vet att bruden inte vill att brudgummen ska göra en av dessa två saker. (oj vad krångligt det är att försöka skriva anonymt...). På kvällen är fylleslag planerat.

Jag vet att en annan kompis till brudgummen och sambon också har reagerat på att svensexan inte känns så positiv.

Min sambo är lite mesig när det gäller att konfrontera sina kompisar och det samma gäller den här andra kompisen. Jag tycker definitivt att de ska säga ifrån och styra upp det hela (men det är ju lätt för mig att säga som inte behöver konfrontera mina kompisar).

Det jag undrar nu är vad JAG ska göra. Ska jag lägga mig eller bara backa och låta det gå som det går? Alternativen som jag ser är dessa:

1. Jag ska inte göra någonting. Det där får grabbarna sköta.

2. Peppa min sambo så att han och kompisen tar mod till sig och säger ifrån.

3. Prata med bruden.

4. Be min och brudens gemensamma kompis prata med bruden.

5. Ta kontakt med arrangörerna.

Hm... när jag skrev ner det här tycker jag egentligen att det är rätt självklart alternativ 2 som gäller... Problemet är bara att jag tror att det inte resulterar i nåt...

Svensexan är relativt snart så det kan vara svårt att planera om helt från början...

• Svar på tråden Taskig svensexa
  •  Miss Cee

Absolut nummer 2.

Beroende på vad det är för aktivitet som bruden inte vill att brudgummen ska göra så skulle jag också överväga 3,4,5. Tex om det handlar om en aktivitet som är uppenbart farlig och de tänker involvera sprit.

Var själv med om en möhippa där bruden rätt tankad och blev satt på ett par vattenskidor. Visst hon hade flytväst men hon hade kunnat drunkna! Skäms idag för mitt delatagande i den möhippan. Jag kan bara skylla på att jag inte ens själv visste vad som skulle hända under dagen förrän jag stod där, och jag var för ung för att våga säga emot när jag var rätt mycket outsider i den gruppen...

Om aktiviteten är uppenbart farlig så skulle jag vara så påig som det kan behövas..

Men jobba vidre på nr 2 och ge honom gärna konkreta rent praktiska argument.

• Heleneli

Ja, nummer två är nog det bästa...

Aktiviteten KAN vara farlig men är det oftast inte. Han får inte utföra den om han är det minsta påverkad (tror jag) så det lär han ju slippa vara just då!

Jag tänker mest att eftersom bruden har sagt nej till det så lär det ju knappast vara någon hög önskan hos honom att göra det. Hon skulle nog inte säga nej om hon visste att det var nåt han ville göra.

*går iväg och peppar sambon*

• wozzgirl

Jag antar att det är nåt i stil med hoppa fallskärm som det handlar om....
    Vad känner killen angående det SJÄLV?
    Jag skulle avsky att min karl hoppade men jag vet att han skulle gilla det.. bara för att tänka på mig själv, hur jag skulle tänka..

• Kat77

Lisabet
    Jag tycker du ska låta det gå som det går.. Svensexa är ju trots allt killarnas "sista" grej ihop och upp till dem..
    Tycker inte du ska lägga dig i.. Om bruden är orolig pratar hon säkert med hans kompisar själv och ser till att dem inte gör ngt jätte hemskt.. Vill inte din kille säga till så får han väl bara haka på... Bara min mening...

• Heleneli

Wozzgirl, inte fallskärm men nåt åt det hållet... (ja, så bra gick det med den hemligheten)
    Han vet ju inte själv att detta planeras men jag tror inte att det är något han önskar. Tror inte att hans blivande fru skulle missunna honom något.

Kat77, hon har ju redan sagt sin mening och de har inte respekterat det. Nu vet hon ju inte om att det planeras ändå, därav problemet. Om hon visste om det skulle jag knappast bry mig.

• Kat77

Men det viktigaset är väl vad han, brudgummen, tycker?
    Isåfall tycker jag definitiv alternativ 2...
    Alla är vi olika, men jag skulle aldrig lägga mig i min mans svensexa och definitivt inte min mans kompis svensexa..
    På min mans svensxa åkte dem snowracers, som går 70 km i timmen och nyktra var dem definitivt inte, men kul hade dem. En kille hamnade på akuten, men även han hade skit kul :)

• gargamel

Tycker nog inte man ska lägga sig i. Såvidare det inte är livshotander eller kriminellt.
    Klart d e fylla på svensexor och möhippor Men d e väl inte hela världen...

• Wicks

jag skulle lägga mig i om jag ansåg det vara just farligt eller förnedrande. inför et bröllop är det inte menningen att brudgummen ska komma på krykor. om den ena parten tar illa upp så tycker jag det verkar vara en dum ide

• Tant Brud

nummer 2.
    Det är din sambos vän, och ingen av er känner ju bruden heller. Min fästman skulle vilja göra saker som JAG inte vill att han ska göra. Om någon drar iväg honom och gör detta utan att jag vet, så är det ok. Bättre att få reda på efteråt menar jag, så ni sätter bruden i ett väldigt dilemma om ni berättar innan.
    Jag skulle prata med bruden om det var typ min syster eller väldigt nära, absolut inte annars

• kentfantast

Ja ett annat alternativ är ju att han helt sonika avböjer att gå på svensexan då han inte uppskattar det som är planerat...

Svar på tråden Taskig svensexa