Taskig svensexa
Hej
Min sambo och jag ska på bröllop i mitten av juni och snart är det dags för svensexan. Brudgummen är en nära vän till min sambo och jag känner bara bruden lite ytligt genom killarna. Däremot så har jag en vän som står bruden mycket närmare än vad jag gör.
Igår fick sambon mail från dem som ordnar svensexan med information om hur dagen kommer gå till. Både sambon och jag är förvånade. Det här är en dyyr (ca 1200:-/person) förnedringssexa som vi inte tycker passar brudgummen alls. Han ska bland annat klä ut sig (inte vanliga fula kläder utan en rikitig maskeradkostym) och göra pinsamma uppdrag på stan. De har två huvudaktiviteter som är helt okej (den ena visserligen väldigt dyr, men okej) om det inte hade varit för att en av arrangörerna vet att bruden inte vill att brudgummen ska göra en av dessa två saker. (oj vad krångligt det är att försöka skriva anonymt...). På kvällen är fylleslag planerat.
Jag vet att en annan kompis till brudgummen och sambon också har reagerat på att svensexan inte känns så positiv.
Min sambo är lite mesig när det gäller att konfrontera sina kompisar och det samma gäller den här andra kompisen. Jag tycker definitivt att de ska säga ifrån och styra upp det hela (men det är ju lätt för mig att säga som inte behöver konfrontera mina kompisar).
Det jag undrar nu är vad JAG ska göra. Ska jag lägga mig eller bara backa och låta det gå som det går? Alternativen som jag ser är dessa:
1. Jag ska inte göra någonting. Det där får grabbarna sköta.
2. Peppa min sambo så att han och kompisen tar mod till sig och säger ifrån.
3. Prata med bruden.
4. Be min och brudens gemensamma kompis prata med bruden.
5. Ta kontakt med arrangörerna.
Hm... när jag skrev ner det här tycker jag egentligen att det är rätt självklart alternativ 2 som gäller... Problemet är bara att jag tror att det inte resulterar i nåt...
Svensexan är relativt snart så det kan vara svårt att planera om helt från början...