• ohmygoodness

Vad kallas morbors fru??

Vi ska ha en presentation av gästerna i vårt programhäfte.

Min morbror dog när jag var 6 år.

Kan väl inte skriva Lisbeth (morbrors fru) i programhäftet. Hon är inte omgift men inte är hon ju fru längre, hon är ju änka...men inte kan man ju skriva det heller...vad ska jag skriva? *konfunderad*

• Svar på tråden Vad kallas morbors fru??
  • Blivande fru Eriksson

Ingift moster?

• maka2b

varför inte moster? jag kallar både ingifta och biologiska mostrar för moster

• A:s wife

känns "ingift moster" också fel? (det är vad jag kallar min morbrors fru, men min morbror lever iofs ännu...) svårt det där.
    eller bara Moster?

• Lilltrolle

Moster skulle jag kalla henne

• Blivande fru Eriksson

Jag säger iofs själv morbror om jag pratar om mina ingifta morbröder... Så jag skulle skriva moster när jag tänker efter...

• ohmygoodness

Har aldrig kallat henne för det... moster har enligt mig betydelsen "mors-syster" och hon är ju inte min mors syster...så jag tycker inte det passar riktigt.

• luscious

jag kallar min morbrors fru för moster så jag skulle nog bortse från det faktum att du aldrig kallat henne moster och skriva "ingift moster"

• blueberrypie

Jag skulle nog kalla henne moster...min farbrors fru kallar jag för faster. Hon blev ju på ett sätt pappas syster när farbror och hon gifte sig (sister-in-law)...

• _Ninna_

Kanske kan du använda dig av en förkortning? T.ex.
    Lisbet (äe morbrors namn)

(äe ska tydligen vara förkortningen av "änka efter" om man får tro Örebro statsarkiv för bouppteckningsregistrering)

• kär & galeb

Helt klart moster för mig!

• ohmygoodness

Tack för tipsen...men jag beslöt att jag skriver: Lisbeth - Mor till min kusin Roger

Svar på tråden Vad kallas morbors fru??