• chiqitita

Vad gor ni hos era svarforaldrar??

Jag tycker sjalv att det ar sa trakigt att aka till svarforaldrarna for man blir bara sittandes dar. Nu kommer vi sadar overens och det hjalper val inte till. Inte att vi brakar pa nat satt. Men jag ar inte speciellt fortjust i dom. Fastan alla ar trevliga mot varandra sa blir det anda en lang helg da jag inte far nagot gjort. Jag aker nu inte alltid med men kanner ju att jag maste offra mig nan gang. Men medans mannen aker ivag och gor arenden med sin pappa sa blir jag mestadels sittandes med hans mamma och man gor inte mycket. Jag kan inte lata bli att onska att jag var hemma sa jag kunde gora vad jag ville. Kanner ni sa?
    Vad gor ni nar ni aker till era svarforaldrar?? Borde jag vara mer ok med att inte gora mycket nar vi inte halsar pa alltfor ofta??

• Svar på tråden Vad gor ni hos era svarforaldrar??
  • Pomodoro

Jag brukar ocksa ha ganska trakigt. Jag tar med mig en bok, jobb eller stickning nar jag ar dar. Eller ga pa langpromenad. jag vet att det ar lonlost att forsoka fa nagon ensamtid med fastmannen. Han maste lyssna pa pianostycken och lasa uppsatser (yngre smasyskon)...

• Johans2B

När vi är hos varandras föräldrar så fixar vi oftast med samma saker som föräldrarna. Dvs våra föräldrar låter inte bli att jobba med hus, båt eller trädgård för att vi är där.

Om svärmor rensar och påtar i landen så kan jag vara där och ge ett handtag även om det inte är mitt största intresse. Annars så kanske jag fixar lunch/fika eller middag. Eller ger svärfar ett handtag om han behöver. m2b hjälper ofta min pappa med något av hans alla byggprojekt, båten eller nåt.

Sen har vi dessutom två barn på 5 och 4 år som pockar på uppmärksamhet. Dock mest från farmor/farfar/mormor och morfar...

• love U

Jag har inte långtråkigt när jag är hos svärföräldrana! Men det kanske beror på att sambon`s mamma har trillingar som är 13 år och en pojke till efter det som är 12 år! Plus två hundar! Så det är full fart!
    Sambon`s pappa är heller inte tråkig utan samtalen flyter på bra! Hans nya fru är dessutom väldigt lik min mamma så vi kan prata bort timmar!

Tror att jag verkligen har haft tur med mina blivande svärföräldrar! De skulle lika bra kunna vara mina egna!

• Humma 11/8

Vi golfar, sitter i trädgården och pratar,umgås, myser, spelar spel och lagar god mat som vi dricker med ett gott vin. Vi kollar på film, diskuterar - jag vet inte, vi umgås...
    Det blir inte tråkigt, lite långsamt ibland, men detblir vad man gör det till!

• förhoppningsis

tar med en bok eller ett broderi eller något. Nu inför bröllopet har jag massa saker att sy så det löser sig

• kentfantast

Jag har rätt tråkigt. De fikar alltid så länge och jag som inte dricker kaffe blir tokrastlös! Det är bättre när hans brorsor är hemma för då är det så mkt snack och jargong att lyssna till och skratta åt. Vi kommer bra överens rent så där, men jag kan ju inte påstå att jag har superroligt. Rätt skönt att vi bor i Sthlm allihop så man kan åka hem på kvällen och inte måste bo över en hel helg eller så...

• Lilla Li

Hans föräldrar bor i samma stad som oss, så för oss blir det aldrig några långhelger hemma hos dem. Däremot har de en sommarstuga som vi nyttjar tillsammans med dem och hans syskon. När vi är där är det som när man är hemma. Hjälper till med mat, städning, trädgården, umgås, sitter uppe på kvällarna alla tjejerna och dricker vin ihop. Urmysigt!

Mina föräldrar bor en bit bort så när vi hälsar på dem sover vi ofta över. Min sambo kommer bra överens med mina föräldrar. Ibland sitter han uppe på kvällarna och kollar på tv med dem efter jag gått och lagt mig. Han och mamma kan förlora sig själva i varsitt sudoku. Och ibland hjälper han pappa att bygga saker och fixa i trädgården.

:D

• Joleen

Mina föräldrar och sambons pappa bor inte långt bort men sambons mamma bor en timma från Göteborg med bil. Dit åker vi då och då och äter lunch eller middag. Oftast blir det en sisådär 3-5 timmar vi är där och jag tycker det är sådär kul. Jag kommer från en intellektuell familj som älskar att diskutera och sambons mamma är bara en gullig tant som bakar och lagar mat och pratar om alla grannar mm, vi har inte så jättestort utbyte av varandra. Men hon vill väl och tycker mycket om mig och är glad över vårt förhållande så jag klagar inte! Sambons far och sambo besöker vi med jämna mellanrum för att äta middag och det är trevligt. De har en sommarstuga där vi hjälper till en del och även övernattar ibland och då känns det som att vara hemma. Alla har sina projekt, jag ägnar mig mest åt båten medans sambon och hans pappa klipper gräs, beskär buskar och träd etc.

När vi träffar min mamma är det mer spontant, man tar en promenad, fikar, dricker te, käkar middag, ser en film etc. Det är avslappnat och mycket familjärt. Mina föräldrar gillar min sambo mycket och jag tror verkligen att han känner sig som en i familjen. När han kände sig dålig en gång när vi var hos mamma så bäddade hon ner honom i soffan och satte på en film så fick han ligga där ifred medan vi fixade och donade.

Min pappa träffar vi oftast ute, käkar middag på en restaurang el liknande. Jag träffar honom ganska ofta i jobbet så vi ses inte jättemycket på fritiden!

• Fea

Jag brukar läsa böcker och ta promenader med maken.

Varför hänger du inte med din man och hans pappa på deras ärenden?

• Soofia

Mina föräldrar bor i Frankrike, så där är vi inte såå ofta!

Min sambos pappa och styvmamma bor i stan på vintranra och i skärgården på vår/sommar.
    Vi har alltid trevligt när vi ses, i stan oftast kortare stunder men på landet brukar vi bo över, och det finns en skön frihet, alla får göra vad de vill. Vi har hund och de också, så långpromenader brukar det vara, härliga diskussioner vid en brasa, eller spel.

Är väldigt glad över dne fina relation jag har med dem faktiskt.

Min sambo har kanske lite mer tråkigt när vi är hos mina föräldrar (han kan knappt kommucier amed min pappa, som bara pratar franska), men de bor vid Atlantkusten och vi är ofta där 1 vecka på sommaren, så det finns alltid att göra!

Det gäller också att själv vara positiv och försöka ha en trevlig stund.
    Men visst med vissa svärföräldrar kan det vara svårt.

• toastmastrarna

Kan ni inte åka på lite olika utflykter eller så? Ta promenader mm...

Har du pratat med din man om detta? För då kanske ni kan åka alla fyra och handla eller så.

Annars - ta med bok, filmer eller annat pyssel (kanske en knapp behövs sys i din skjorta eller så)...

• Willme

Håller med Johans2B. Mina svärisar fixar med hus, trädgård, mat, båt m.m och vi hjälper till där. Sen har vi också barn (ett)så det blir att mina svärföräldrar leker och umgås med honom. Sedan pratar vi, äter dricker vin och så. Så jag brukar trivas bra. Vi har även varit på semester tillsammans i nio dagar och det funkade bra. nu kommer vi i och för sig bra överens så det är väl avgörande för att det flyter så bra. Annars tycker jag inte man behöver göra allt tillsammans om man tillbringar en hel helg där. Kan du inte ta med dig lite av dina grejor så kan ni gå var och en på sitt håll och pyssla lite ibland eller förväntar de sig att ni ska umgås hela tiden ?

• Lady o Lufsen

Vi påtar i trädgården, skördar bär och grönsaker, vi lagar mat, vi dricker vin, vi läser, tittar på TV, spelar spel,åker till en strand, går promenader eller bara pratar...Likaså när dom är här eller på vårat landställe...Vi gör samma saker med hans familj som vi gör med min.
    Dessutom umgås vi lika mycket med min syster och hennes familj som vi gör med hans syster och hennes familj...

• Kaffemoster

Känner precis som du ... Jag åker så sällan jag kan utan att det blir pinsamt. Sen ser jag till att vi firar större helger hos oss istället .. De få gånger jag följer med, så brukar jag kratta eller klippa gräset. Eller så föreslår jag att vi åker någonstans.
    Min man och hans mamma sitter bara och pratar sjukdomar eller gnäller ... Inte roligt alls, även om jag inte tycker illa om hans mamma. Pappan gick bort för många år sen.

• Lite Hemlig

For att halsa pa min svarmor aker vi till min mans hemstad ett par timmar bort, sa det blir alltid att hans vanner kommer over ocksa pa middag eller frukost etc. Sa det ar oftast liv och vilda diskutioner, och svarmor ar en progressiv, ungdomlig kvinna som passar in hur bra som helst. Men nar vannerna gatt hem kan det bli lite lugnt och dasigt...men da satter vi oss garna pa verandan och bara andas in frisk luft och tar en kaffe och njuter. Man far njuta av tystnaden ibland ocksa. Sen smyger vi val ivag for oss sjalva ibland ocksa...sangarna ar sa skona dar hehe.

• Lilltrolle

Jag kan åka över själv till svärmor och äta lunch eller så tvättar jag. De bor i lght och har tillgång till tvättstuga m torktumlare och grovtvätt - vore det inte för henne visst jag inte vad jag skulle göra för min madrass går inte in i en vanlig tvättmaskin (och ibland så har vi barn som kissar i sängen....). Eller så åker vi över hela familjen direkt efter frukost på helgen, vi tycker det är jätteskönt allihopa då bjuder de på lunch när vi kommer och sen kan de gå ut m barnen eller så går jag & svärmor och barn ner till centum och shoppar lite. Eller så går vi ut allihopa till parken och sen lagar de middag, vi fikar och ibland lägger vi även barnen där så sitter vi och pratar, tittar på tv eller läser tidningen. Det är väldigt lugnt och avslappnat och jag trivs väldigt bra där.

Vi firar t ex alltid midsommar tillsammans, bara vi och dom, hellre med dem än med kompisar faktiskt - det är sååå lugnt och skönt Ibland är mina föräldrar med (de få ggr mamma inte jobbar) och även min lillebror.
    Jag är oerhört tacksam över att vi har en sån bra relation, även om den lixom alla realtioner, inte alltid är smärtfri. Vi är ju trots allt olika individer med olika bakgrund.

Svar på tråden Vad gor ni hos era svarforaldrar??