• toastmadame E

Ångest

Jag är toastmadame för min väns bröllops.
    Hon gifter sig om ganska exakt två månader.
    Men nu har jag lite ångest och bekymmer.

Det verkar inte vara någon möhippa arrangerad för henne. Tärnan har inte tagit kontakt med mig, och jag har mailat och smsat henne men inget svar. Jag bor tyvärr ungefär 40 mil från bruden och har inga ekonomiska stora möjligheter att åka dit ha möhippa och åka hem. Det blir en del pengar allt som allt.
    Om inte det vore nog så åker hon och hennes pojkvän till öland och ska vara där hela sommaren. Där ska bröllopet också vara.

Det är väl inte direkt längre till Öland,
    bara att ännu mindre chans att ordna till något. De flesta av hennes bjudna vänner bor på spridda håll.

Jag vet att min vän vill gärna ha en möhippa även om den inte behöver vara så avancerad. Men jag känner att jag inte riktigt kan ta itu med det.

Hur ska jag göra?

Tacksam för råd.

• Svar på tråden Ångest
  • Joleen

Har du kontaktuppgifter till någon av hennes vänner som bor närmare kanske du kan prata med henne. De andra som bor på spridda håll kanske kan komma på hippan! Du kan ju alltid erbjuda dig att hjälpa till lite med planeringen så du inte känner att du bara slänger över det på någon annan!

• toastmastrarna

Kan du inte få tag på mailadresser till alla inbjudna kompisar som kanske vill vara delaktig i möhippan? Då kanske ni kan dela upp uppgifterna och få till en dag som passa alla... Kanske kan möhippan innehålla en övernattning, där ni har kommit överens med brudgummen om att han kanske kan lämna huset/lägenheten/ eller vad det må vara bara för en natt?

• Ansu

Har hon någon syster? Eller kanske hennes m2b har någon syster så att du kan kontakta någon av dem.

• toastmadame E

Tack för råden.
    Jag hade faktiskt gärna slängt över möhippeplaneringen på tärnan då jag tycker att hon borde ta del av något. Jag håller på och planerar och fixar för bröllopsmiddagen och festen. Låter kanske lite elakt men så jag känner. Och då tärnan bor nära bruden så har hon lite lättare att få ihop något.

Det är svårt att få till ett datum på 3 veckor när man själv och alla andra lär ha uppbokat.

Ja jag vet faktiskt inte riktigt vad för sorts råd jag söker. Förhoppningsvis löser det sig.

• sjölejon

Ja, men prata med någon då.
    Tärnan, eller någon annan kompis om hon nu inte svarar.

Oftast räcker det ju att någon bara "initierar" det för att det skall komma igång. Att ett par personern får upp ögonen för att "Nehej, är det ingen annan som tagit tag i det"

Tror att det är problemet med min hippa. Kommer nog inte att få någon, för alla kommer nog att tro att någon annan skall ta tag i det, och alla bor på olika håll etc.

• Superpuman

Har haft samma "problem". Blivande bruden bor i Gävle och vi barndomsvänner lite utspridda. Det hade varit ett väldigt stort projekt att ordna allt i Gävle. Vi gjorde helt enkelt så att vi bad henne komma till Stockholm (en tjej bor där) för en mysig dag. Inget överraskningsmoment alltså, men hon blev väldigt glad ändå när hon såg vilka som väntade på centralen Eftersom alla vi också har det lite begränsat ekonomiskt så ordnade vi helt enkelt bara en trevlig dag i huvudstaden med lite aktiviteter på dagen, middag och party på kvällen, sen sov vi alla över hos stockholmstjejen och åt brunch dagen därpå.

Svar på tråden Ångest