• Ms Nöjd

Typsnitt "a la Hänt Extra"?

Har planerat att göra en fejkad skvallerartikel om vårt hemliga bröllop som ska skickas ut till vännerna efter vigseln.

Jag letar nu efter ett liknande typsnitt som Hänt Extra och liknande tidningar använder. Men vad kan det heta? Jag har letat på flera sidor där det finns typsnitt men ännu inte hittat något som liknar de raka "citattecknen" och enkla bokstäverna som de använder.

Finns det någon här som kan hjälpa mig? Är enormt frustrerad av att inte hitta det jag letar efter!

• Svar på tråden Typsnitt "a la Hänt Extra"?
  • pasia - www.js070707.blogg.se

vilken kul ideé!

har du testat arial black, eller impact som finns på word? Du kan ju ta dem, och sätta dit en ram runt bokstäverna (se aftonbladets svarta ram runt de gula bokstäverna), och så kan du göra avståndet mellan bokstäverna kortare...

• Nessan

Har nu kikat igenom utbudet bland de "sans serif"-fonter som finns på Dafont och hittat en jag tycker är väldigt lik det typsnitt som finns i ett 'smakprov på Hänt Extra' som Allers hade på internet.

Typsnittet heter Pilsen Plakat. Funkar inte denna länk så sök på det själv på sidan.
    www.dafont.com/pilsen-plakat.font

• Ms Nöjd

Tack! Det typsnittet har rakare " " precis som jag letade efter. Arial Black och Impact har rundare " ". (Ja, jag är petig...).

Nu kan jag fixa en "BRÖLLOPSCHOCK!!" åt mina vänner!

Svar på tråden Typsnitt "a la Hänt Extra"?