• angelmami

fina träd att plantera?

Jag hade tänkt att plantera ett träd när vi gifter oss som vi sedan år efter år kan se växa.

Men jag kan inte så mycket om sånt... några tips på fina träd?

Jag vill ga ett som blommar med vita elller rosa blommor på våren, som inte blir alltför stort...kanske ett som inte växer uppåt med grenarna utan bara neråt eller rakt ut...om ni förstår vad jag menar???

Några tips på träd?

• Svar på tråden fina träd att plantera?
  • chihiro

Magnolia otroligt vackra...

• 20071231

Kan bara instämma, magnolia!!

• Lillsys

Ett persikoträd, det blommar med fina rosa blommor och så får man super goda persikor! Jag har själv ett som heter Frost.

• 7/7-07

Vi har önskat oss ett körsbärsträd som present.
    Det blir ju fina blommor på våren och körsbär är ju så gott!.

• Tittij

Magnolia och körsbär är sååå vackra!!

• viktualia

äppelträd!

men du - vilket tips som passar dig beror ju på var i Sverige du bor, vilken odlingszon, vilket väderstreck trädet ska stå i - soligt eller skuggigt osv...

Så mitt tips är: Åk till närmast större plantskola och fråga om råd och tips som passar just er!

• Kerin

Som sagt, beror helt på var du bor. Många magnolior klarar sig med stor sannolikhet inte i de norra delarna av Sverige...

• thalia82

med tanke på att de flesta magnolior hellst vill ha zon 1-3 så är det väldigt stora delar av Sverige de inte funkar i. tyvärr! jag tycker de är jättevackra.
    Dock KAN det funka om man sätter dem i en upphöjd odlingsbädd, vindskyddat vid en södervägg.

Annars, tycker jag, finns det få träd som är lika vackra som ett blommande körsbärsträd. men samma sak där. det är ju inte helt säkert att de klarar sig överallt. Instämmer med vad som tidigare är skrivet, prata med närmaste plantskola.

• Nataluskan

JAg säger Kinesiskt körsbärsträd med klasar av starkt rosa blommor på kala kvistar på vår/försommar SÅÅÅÅ vackert

• angelmami

jag bor i västra götaland... hur går det med magnolia o körsbärsträd där...?

• Lillsys

Jag bor i östra götaland och just där jag bor är det ganska så kyligt så det är zon 3-4 och jag har både japanskt körsbär, magnolia och persikoträd. Men som några har skrivit fråga på din plantskola så tar dom fram det som passar just din trädgård och tänk också på hur solen och vilken vinden som kommer åt under dagen.

• viktualia

angelmami - Västra Götalands län är väldigt stort och består av flera olika odlingszoner. Sånt påverkas av närheten till havet, till större sjöar och osv. Det är stora skillnader mellan tex Skövde som har inlandsklimat bara, Borås som är Sveriges regnigaste kommun och Uddevalla som ligger längst in i en havsfjord.

Alltså: Enklast är att prata med närmaste plantskola så slipper du köpa något som inte funkar där du bor och slipper bli besviken när trädet dör fortare än du tänkt dig!

Svar på tråden fina träd att plantera?