• thalia82

erfarenheter av kryssningar i medelhavet?

Bröllopsplanerna är i full gång, och ett av de svåraste besluten vi måste ta är vart bröllopsresan ska gå. En av funderingarna är en två veckors bilsemester i Italien.
    Ingen av oss är så förtjusta i att sola och bada, men vi vill åka till något lite varmare ställe ändå.

vi är lite sugna på en kryssning i medelhavet, och Resia har ett smekmånadserbjudande som är väldigt lockande.
    www.resia.se/PrivatResor/Erbjudanden/_Information/MSCOrchestra.htm

nu kommer vårt stora problem. är inte risken stor att det är mest pensionärer på den typen av resor? Vi vill njuta av en skön, romantisk resa, och om större delen av de andra på fartyget är 60+ försvinner lite av den romantiska känslan kan jag känna...
    är det någon som gjort en liknande resa, och hur tyckte ni att det var i så fall?

• Svar på tråden erfarenheter av kryssningar i medelhavet?
  • Tittij

Jag har kryssat i Medelhavet med Ving.
    På vår båt var det väldigt blandat. Klart att det fanns ganska många pensionärer, men jag såg även många barnfamiljer.

Gissar hej vilt och säger
    30% pensionärer
    25 % barnfamiljer
    30% par som myser
    15% övriga, tex mor & dotter och kompisgäng.

Vi träffade massor av roliga människor och hade en udnerbar resa.

jag kryssade även i Karibien i januari och där var det något lite äldre publik, men oxå många par/familjer.

Kryssning är det bästa jag åkt på. Kör på det!!

• Tittij

VI har även bokat 8 dagar bilande i Italien i sommar.

Vi flyger till Neapel och åker runt till Sorrento, Capri, Amalfi och tar båten över till Sicilien två nätter.

Så även Italien är ju ett jättebra alternativ.

Vi betalar 2700 för flyg ner, och sen kommer vi leta hotell där nere. Jag har hittat en hel del fina på internet.

Kolla tex www.esperidi.com/photogallery/index.htm som tar 790 kr för en natt inkl fruksot för 2 pers!!

• thalia82

tack så jättemycket för tipset! Nu har vi lite att klura på. :)

Hans föräldrar var i italien förra året, bl a i Sorrento, och de tyckte det var underbart vackert där. Har sett bilderna, och måste säga att nån gång vill jag verkligen åka dit.

• Tittij

DEt beror ju på vad ni är för slags människor, men spontant skulle jag säga kryssning för bröllopsresa. Ni behöver inte planera så mycket, det händer roliga saker på båten och i land hela tiden. Kryssning är lyxigt och avslappnande.

Italien däremot är ju mycket mer romantiskt. Svårt val :)

• thalia82

vi har kollat runt lite nu på eftermiddagen och gör troligen så att vi flyger till milano, har tre dagar på oss att ta oss till venedig, där en 8 dagars kryssning börjar. fartyget ska va helt nytt, och bilderna är väldigt lovande.
    kryssningn avslutas i venedig, och då tar vi fyra dagar till i italien, och flyger hemmåt ifrån Rom.
    Då får vi med allt vi vill. Lyx på båten, och lite tid att upptäcka italien.

• SnartFruK

Hej!
    Jag är i branschen och det är stor skillnad mellan olika kryssningsrederier. En del är riktiga "pensionärs-skepp" medan andra är rena party-båtarna, så var noga med att kolla upp medelåldern och vilken stämning rederiet "säljer" för er kryssning. (Det kan variera mellan olika båtar inom ett rederi också) Under sommaren finns massor av kryssningsbåtar i Medelhavet, så valen är många! Ring upp rederiet, eller kolla deras hemsida- där kan man hitta den mesta infon. Annars kan jag bara säga Go for it! Det är otroligt läckra båtar.. Vilken planerar ni att åka med nu?

• thalia82

jo, sett att det finns massor under sommaren, men vi ska gifta oss i september och tänkte ta bröllopsresan i slutet av oktober, så urvalet är lite mer begränsat.

Vi har just nu planer på att boka en balkonghytt på MSC Orchestra.
    www.resia.se/PrivatResor/Erbjudanden/_Information/MSCMedelhavet.htm

Har sett bilder från fartyget, och det känns som helt rätt lyxnivå för en sån här resa.

• SnartFruK

ah, systerbåten MSC Musica har min chef recencerat i höstas. Han var mycket nöjd! Det är en europeisk känsla på rederiet, vilket är ett positivt omdöme!

Jag tycker absolut att ni ska ta en balkong-hytt! Oavsett om man solar där eller ej, så ger det mer känsla när man ligger i hamn och kryssar längs kusterna!

Hoppas att ni får en härlig resa!

• thalia82

Där ser man! :)

Jo, vi ska absolut ha en balkonghytt. Är det en bröllopsresa så är det. :)

Svar på tråden erfarenheter av kryssningar i medelhavet?