• Lady o Lufsen

Tänk om...

...jag som gift kunde övertyga alla blivande brudar om att det kommer att bli en alldeles underbar dag när ni gifter er oavsett om tidschemat brister, den rosa eller vinröda nyansen är lite avvikande, buketten inte är helt till belåtelse, inbjudningskorten kostar 5:-/ styck eller 39:-/ styck, frisyren lite på ända, hästen och dens vagn är 5 minuter sena, klänningen är några millimeter för kort eller kanske rentav har har en skrynkla, vare sig ni väljer att fotografera er innan eller efter vigseln eller om det regnar, snöar eller det är strålande, stekande soooool.....Vilka bekymmer ni skulle slippa!!!

Eller vad säger ni som redan är gifta?

• Svar på tråden Tänk om...
  • Bruden blå

jag är redan övertygad även om jag inte är gift än :D men puffar gärna upp tråden. bra ämne.
    jo ett bekymmer har jag i o för sig om jag skall vara ärlig. Bordsplaceringen, och då menar jag itne hur folk skall sitta vid borden, utan hur jag praktiskt skall ställa borden i partytältet så att vi ryms inom tältet ifall det blir regn. men men, regnar det är det kanske lika bra att gå in ändå.

• Engäst

Jag är inte gift men fattar vad du säger!! Det blir lätt hysteriskt ibland med alla bridezillas Huvva...

Men vem vet...kanske jag blir lika hysterisk själv om den dagen kommer?

• Lady o Lufsen

Hi, hi, hi...
    Kul att även blivande brudar kan se en nyans och med lite distans- fortsätt med det!

• Engäst

Ju färre detaljer, desto mindre kan gå fel....

• anpiemonus

Hahaha, håller absolut med! Det allra första som hände på min bröllopsdag var att jag tog sönder min vackra akrylnagel när jag stängde ett skåp. Den toksprack och såg inte klok ut. Hahahaha, Skitkul. Jag och tärnorna stod och garvade och limmade fast den med superlim och penslade över med nagellack. So what? Ingen biggie direkt. Inte heller var det nån katastrof att restaurangen hade prästkragar istället för vita rosor som vi ville på borden, eller att min man ryckte av rosknoppen när han försökte ta ut en ros ur min bukett för att ge till min mamma innan vigseln, eller att jag glömde ta med min bukett från festen, eller att vi glömde ta den översta biten av tårtan med oss hem dagen efter....sånt hör ju till!

Dagen var den mest underbara och kärleksfulla i våra liv, och vi pratar fortfarande om den ofta- och återupplever minnena så fort "vår" musik hörs nånstans, eller när bröllopslkockorna på vänners bröllop klingar.

Jag tror det hör till att något går "fel". Livet är fullt av överraskningar, misstag, tur, otur, skratt och tårar. Varför skulle bröllopsdagen vara annorlunda?

Efter nästan två år som gift måste jag säga: Fokusera mer på äktenskapet-mindre på själva bröllopsdagen! Det är äktenskapet som är den riktigt spännande resan! I promise!

Kram

• Zozo

haha.. oh ja! Mamma o pappa tappade bromssystemet i höjd med Luxemburg pa nervägen till vart bröllop i Bourgogne, fotografen dök aldrig upp, frisyren o sminket blev sadâr.. men jeysus sa fint/underbart och roligt det var!

Huvudsaken är att inte haka upp sig pa saker som gar fel utan ta det med en klackspark och roa sig!

• Joleen

det är just därför vi inte ska ha ettstort traditionellt bröllop utan smiter iväg utomlands och gör det på vårt sätt. Det viktigaste är att vi blir vigda!

• Vernalis

TS låter bra!

Jag hade mitt bryt på ev. misslyckat bröllop o dito fest i februari, gick igenom allt som kunde/skulle/kommer att gå fel o stirrade upp mig. Stressen över att inte hinna boka allt och att min blivande var lite off planeringsmässigt gödde mitt dåliga humör.

I takt med att saker och ting fallit på plats har jag lugnat ner mig och nu ser jag bara förväntandsfullt fram emot ceremonin och partajet! Visst, något lär gå fel men jag är ju där för att GIFTA mig i första hand, inte för att roa mina gäster till den grad att jag bränner ut mig. Alla tar själva ansvar för sin trivsel och jag ska se till att trivas fullkomligt!

• Lena+Mattias=sant

Vi gifter oss på onsdag och de två stora rädslorna är att jag ahr gått upp i vikt så brudklänningen inte passar och att vi råkar i gräl med vigselförrättaren vi träffar för första gången idag. Har mailat med honom dock.

Resten tror jag blir hur bra som helst :D

•  Miss Cee

Är nygift sedan i lördags :)

Jag tror att det handlar mycket om inställning. Jag vet minst 10 saker som gick fel och som int eblev som jag tänkt och planerat. Visst är jag en smula irriterad och bevsiken på att det inte fungerde, men inte så det förmörkar dagen. Jag hade redan innan bestämt mig för att vad som än händer den dagen så tänker jag bara le och skratta åt det. För jag tänker inte låta några bagateller förstöra min bröllopsdag, och den enda som verkligen kan förstöra något är jag själv om jag har dåligt humör!

Sen kan jag ju säga att jag önskar att jag varit _ännu_ mer nitisk och gett _ännu_ mer instruktioner, även om jag la mig på bebis nivå som det var. VIssa hade behövt det, helt klart. Att jag faktiskt petade i alla detaljer gjorde att jag _kunde_ slappna av sedan.

Men som sagt, det gäller att veta när man ska lägga ner så man inte förstör sig innan, och att inse att 95% av festen och hur lyckad den blir sitter i din inställning. Inte i att maten dukades från fel håll ;)

• Mrs. 170307

Ja, jag kommer då direkt på mer än 10 saker som gick snett: jag glömde mina strumpor så nu har jag svarta sockor på några av bröllopskorten, min man glömde min jacka på hotellet så jösses vad jag frös vid utomhuskorten, vi glömde nyckeln till festlokalen och laptopen i Rolls Roycen vi körde runt i så först kom gästerna inte in i lokalen utan fick vänta utomhus i 15 minuter, sedan var de utan musik tills vi kom, vinet skulle stå på borden - de gjorde det inte, vi glömde nästan bort gästfotograferingen och när vi kom på det hade många redan gått,... ja, jag skulle kunna fortsätta.

MEN: det var en absolut underbar, jätterolig, spännande och perfekt dag ändå!
    Det värsta som jag tror kan hända är att bruden eller brudgummen inte dyker upp. Ja, eller kanske vigselförrättaren, då blir det ju inte heller något. Men annars? Man har gjort så gott man kan och det finns ändå så många faktorer man inte har direkt inflytande på, shit happens ibland.

• jagärsåkär

Åh vilken härlig tråd!! Jag kom precis hem efter en lång o svår presentation och nu kopplar jag upp mig här o varvar ner! Underbart tjejer!!!

Vad härligt att läsa detta. Jag är en ganska avslappnad och icke-detaljfokuserad person i vanliga fall, men jag känner redan nu att detaljer flockas i huvet på mig inför den stora dagen! Bra att ta ett steg tillbaka och komma ihåg vad som är viktigt.

Tex tänkte vi först ha mörk kostym och riktigt elegant kör på det hela, men sen efter att ha tänkt lite kände vi att: vad är det som gör festen rolig? Jo, det är när folk slappnar av, har kul, pratar o dansar o äter gott. Vi kör kavaj istället och hoppas på mindre elegans och mer KUL helt enkelt.

Och så framförallt, jag håller med anpiemonus (jättebra sagt!) om att fokusera på äktenskapet framförallt o inte bara på dagen D. Jag längtar efter att vara hans fru!!!!!!! Och att han o jag får en officiell liten familj bara vi två, även innan vi fått barn, men att han o jag är en enhet liksom. Jag vill heta hans vackra släktnamn och njuta av vårt liv tillsammans! Det är det viktigaste!

• Zozo

ah glömde ju det med! Jag hade lyckats ga ner ngt kilo extra utan att märka det i slutspurten sa kjolen hasade ner nagon cm.. vilket gjorde att skorna blev för laga.. sa jag fick byta till ett par högre precis innan ceremonin.. men det gick bra det med

• Lady o Lufsen

Ja, ni ser ju!!!
    Tänk att man blir gift trots alla "missöden", dessutom har kul och att samtliga gäster är nöjda- kan det bli mer lyckat än så?

• twentyfirstofapril

TS:
    Du har alldeles rätt! Vi hade en hel del smådetaljer som blev lite fel eller glömdes bort. Vi glömde såpbubblorna på fotograferingen, det var en rätt synlig o ful rand på kläningen efter uppläggningen, tårtan var rätt liten o inte så fin som vi önskat men vad sjutton gjorde allt detta!? Vi hade en underbar dag!!!

• Fru Cinderella

Håller med.. allt blir underbart ändå, man tänker inte på de små detaljerna! Var rätt mycket som gick snett på vår dag ändå, men INGA snea miner alls

1. floristen hade glömt göra en av tärnbuketterna, men slängde snabbt ihop det

2. Haken till toaletten på övervåningen var sönder, så det var många som gick in samtidigt som folk gjorde sina behov innan folk började använda toaletten där nere, vilket även ledde till att WC-korgen blev väldigt ouppmärksamamd

3. Tårtan bidde en halvtimma sen för att alla dansade

4. Solen gick i moln till vår utomhusvigsel så det var svinkallt!!!

5. Jag fick en gräsfläck på mitt släp redan under fotograferingen innan vigsel.. rörde mig inte i ryggen alls

5. Hmm.. var det mer? Jag spillde sås på duken framför mig!

6. Jag gick rakt in i mitt kusinbarn vid tillfälle så att han fick vitt vin över hela sig.. men inga sura miner alls!

7. Helt oplanerat tog vi rökpaus mellan varje rätt... gjorde ingenting att middagen blev förskjuten, vi hade BARA trevligt!

Hmm.. tror det var allt

• Lena+Mattias=sant

Ville bara säga nu att allt blev hur bra som helst. Det regnade inte trots att prognosen sa att det skulle regna.

Svar på tråden Tänk om...