inbjudningskort göra själv eller köpa...vad blir egentigen billigast
Var i uppsala finns bra tryckeri om man vill trycka upp själv. Med bild printat på pappret också.
Var i uppsala finns bra tryckeri om man vill trycka upp själv. Med bild printat på pappret också.
letade också efter nåt bra i uppsala, men hittade inget som jag direkt fastnade för. Så jag beställde till slut från nätet..
Lycka Till!
det beror såklart vad du vill ha. VI har ganska snyggt papper och skriver ut på vår laserskrivare. Det var ett billigt och bra alternativ för oss.
Jag har ingen aning om vad det kostar att beställa men såhär gjorde vi:
Vi har gjort alla trycksaker själva och har betalat 720:- för material till dem. Ca 50 inbjudningar, 70 vigselprogram, ca 70 festprogram och s.s.o. även runt 50 tackkort så det känns som en helt ok kostnad!
Papper A4 80g 1*500st, A4 120g 1*250st: 75:-/st
tapet 350:-
klister 120:-
Skalpell och stållinjal 100:-.
Det har tagit tid(!) men den största vinsten är att det blir toksnyggt, vår stil och personligt!
Ja du, vi tänkte så här gör vi inbjudningskorten själva så hade det gått på ca. 500kr med det material vi var intresserade av (kuvert ej inräknat). Men om vi köpte korten med tryckt text och kuvert med tryckt text så kostade det 745kr med frakten inräknad.. så det kändes inte som någon större skillnad med tanke på vad vi också fick för de extra 200kr
Var köper man färdiga inbjudningskort så billigt? Calligraphen har jag varit inne på, verkade dyrt.
kortdesign.se köpte vi ifrån.. vi köpte 32 stycken med kuvert, 16kr styck för korten inkl. den tryckta texten..
Tror att det ofta kan vara billigare att trycka korten mot att göra dem själv. Vet av egen erfarenhet att det lätt blir "extra" saker på hemmagjorda kort. Dessa extra saker kostar alltid lite mer än vad jag tänkt mig, men å andra sidan blir det toksnyggt som Vernalis sa.
Materialet till mina gick på ca 700 kr (ca 50 kort + kuvert + 80 vigselprogram + 80 festprogram). Men då fick jag papper och kuvert otroligt billigt, då jag köpte dem på utförsäljning. Sen så har jag det mesta verktygen hemma, som skärmaskin, falsben, embossingtillbehör.
BESTÄLL! Det var såååå krångligt att göra själv, det är inte värt slitet (om man inte bara ska trycka ut dem på skrivaren med enkelt papper), beställ...
Jag gjorde så många misstag under processen, så jag fick köpa nya grejjer hela tiden...
jag gjorde 90 kort i onödan, i sista sekunden bytade vi restaurang...
Vi gjorde en hybrid med inte alltför mycket arbete, dvs ritade den framsida vi ville ha på inbjudningskortet på ett exemplar, som vi lät kopiera upp (Kopieringshörnan) på färgat papper. Insidorna på vitt papper skar vi sedan till och klistrade in.
Kopiering & tryck var dock mycket dyrare än jag trodde - nästan 800kr för 75 färgkopior (utsidan) + 38 färgutskrifter (inbjudan, 2 per ark) + 25 svartvitutskrifter (praktisk info) och en "uppskärningskostnad" 20kr (exkl. moms?), då vi skrev ut 2 inbjudningar per ark och dom skar bunten i två delar (inte ens snyggt vill jag minnas, men vi skulle ändå skära ut rätt storlek hemma med vår pappersskärare från Netto ;) ).
Men vi blev himla nöjda och har fått komplimanger för den konstnärliga inbjudan :) Vi vill ju ha saker på vårt sätt, och hade nog inte blivit nöjda med något av de beställbara alternativen.
Festprogrammet tror jag dock vi skriver ut själva helt och hållet...
Kan tillägga att de inte tog betalt för alla misslyckade kopior då vi höll på och justerade färgen (i och med att vi kopierade från färgat till färgat papper...)
Jag beställer underbara kort för 12 SEK/st. Tycker absolut det är värt priset, papret är lyxigt o lite tjockt, kortet öppnas som två dörrar... öh, fattar ni? Speciellt iaf, krämigt vitt.
Jag fick ett provex och jag är helt kär i det! Ska beställa fr Calligrafen och kortet heter innamorato (mkt finare i verkligheten än vad som framgår på hemsidan)
vi gjorde själva. kostnaden blev 6 kr per inbjudan. supersnygga.
Vi beställde halvfärdiga från Calligraphen. Överlag tyckte jag att de var dyra där, men de hade även halvfärdiga med 20 st/ påse.
Dvs bara ett kort som man öppnar. Till det framkallade jag ett kort som jag hade fixat i Photoshop. På kortet satt själva inbjudningstexten...
vi gjorde våra själva för vi tyckte det verkade dyrt att beställa färdiga och dessutom hittade vi inga som vi fastnade för. räknade för ett tag ut sedan vad våra inbjudningar egentligen hade kostat och det blev ca 25 kr per inbjudan så det blev dyrare än vad vi trodde det skulle bli. det var en del slit med inbjudningarna men vi är ändå glada att vi gjorde dem för vi har fått så mycket beröm för dem och det är roligt att ha inbjudningskort som ingen annan har.
Köpte våra från Calliraphen 28st inbjudningskort med kuvert - Florence. Är så nöjd, underbart lyxiga och fina. Totalt blev det 23 kr per kort, om man räknar in frakten mm.
Vi fixade våra själva. M2b's bror hjälpte till med layout, och jag skrev ut inbjudningarna på skrivaren på jobbet. Totalt betalade vi 495 kr för 50 inbjudningar, inklusive kuvert och porto :)
Jag betalade 80kr för korten (20st, många par) 40för ett bra lim, typ som tippex-mössen, 20ungefär för en guldpenna, hade redan kuvert och så blir det porto på detta, ca 150kr (en del till utlandet) så sammanlagt ca 300kr för 32pers.
är det många blir det klart billigare att göra själv räkna var gränsen går
inbjudningarna vi gjorde veks så det inte behövdes kuvert, klar besparing! men sen är det stämplar, penna, stämpeldyna mm
är det många inbjudningar slås ju den kostnaden ut på alla. Vi gjorde ca 60 inbjudningar å då kostade stämpeln bara 1 kr/inbjudn
ska man göra 20 kort eller så kan det löna sig att köpa färdiga