• Blue Moon

Hjälp, idétorka vad gäller dukningen!!!

Kan jag få tips på hur vi kan duka?

Våra färger är vitt, ljusrosa, guld och pärlor. Vi har tänkt oss vita långa duka och ljusrosa löpare men vad ska vi ha på borden?

Hur ska vi smycka våra bord?

Kan man ha blommor i blomkrukor alltså krukväxter eller passar det inte alls?

Hjääääälp!

• Svar på tråden Hjälp, idétorka vad gäller dukningen!!!
  • klotjohanna

Vi ska ha samma färger som er.Bra val!!!!! Våran dukning kommer att bestå av vita linnedukar. Sen har vi köpt 15 kr vasar på ikea. I varannan ska vi ha en rosa hortensia i med pärlor på tråd som ska slingra runt blomman. I nästa vas ska vi ha guldstenar på botten och vita blockljus. Sedan ska vi nog knyta pärlor på tråd som servettringar.
    Vet inte om det är till någon hjälp......

• Raspberry

Krukväxter är enligt mitt tycke inte så snyggt. Bra som bordsdekorationer är att göra en dekoration av snittblommor och kanske nåt snyggt band, pärlor el dyl som man sätter i coctailglas. Blir inte så höga så man kan lätt prata över dom och det blir snyggt och enkelt också.

• siggla

Vi kommer att ha ganska sparsamt med utsmyckning i mitten på borden då borden är ganska smala, istället ska vi knyta fast en blomma på varje servett. Fick idén från en tidning och det såg jättefint ut.

• Blue Moon

Tack för tipsen. Pärlor runt servetten har vi varit inne på lite tidigare!

• Ms K

OJ!

Jag har massor med ideer!

1. Har ni långsmala bord? -Köp IKEAs spegel KRABB och lägg ovanpå löparna. Då kommer alla ljus och blommor att spegla sig så ni får "mer" dekorationseffekt även om ni måste spara utrymme till serveringstallrikar etc.
    www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay&catalogId=10103&storeId=2&langId=-11&parentCats=15573*16238&productId=16082&chosenPartNumber=94890300

2. Blommor, självklart, i massor! Förrutom blomsterarrangemang på borden, så kan du ha blommor på placeringskort och servettringar, dekorationer på stolsryggar och blom-dekorerade vinglas och vinflaskor. Du kan hänga ner amplar med blommor från taken så att de svävar ovanför borden (återigen - mer plats på borden, men inga ljus under amplarna obs!

Har ni långsmala bord så hitta något långsmalt serveringsfat eller liknande, som ni kan lägga låga blommor i, så att de är placerade långsmalt med borden. Runda bord - lättare med ett runt serveringsfat och dekoration på. Fint att låta diverse slingor löpa ut utanför faten ganska långt ut på bordet. Men viktigt tycker jag är att ha blommarrangemangen så låga att man kan se de som sitter mitt emot och att de inte blir skymmande för sikten åt något håll.

Fina rosa blommor med lång hållbarhet är bl.a Gerbera, bukettRanunkel, brudOrkideer (hybrider med stora rosa blommor), liljor (akta dig för allergiker, de luktar mycket, men gott), och rosor (såklart).

3. Lägg ut pärlband längs med löparna. Och ha band med pärlor och pärlemor/rosa band i blomarrangemangen. Ni kan köpa en stor rosa pärlmix på panduro för att göra rosa detaljer till bordsplaceringar etc:
    www.pandurohobby.se/menu/MenuServlet

Dessutom är organzaband/sidenband billiga att köpa i vanliga sybutiker på m-vara, att dekorera med.

• Ms K

Surry, mina länkar blev knäppa - men du klarar dig nog iaf

• N&N

Några bra länkar:

www.blomdekor.se/

http://www.unikblommor.se/#

Bägge har brudbuketter men även bordsdekorationer.

Jag har köpt många engelska bröllopstidningar för att få inspiration och det har varit toppen.

• Blue Moon

Tack för era superfina och braiga ideér!

Ska kolla in hemsidorna ikväll!

• Lidia

läste på DNs vett och etikett att man inte får ställa krukväxter på bordet alls. Alltså alla växter somm sitter i jorden. Det är tydligen jorden som är problem.

Svar på tråden Hjälp, idétorka vad gäller dukningen!!!