• Celiine

Vad betyder förlovning för er?

Ska snart förlova mig med min älskade och jag är eld och lågor inför dagen D.
    För mig betyder förlovningen ett löfte o att alltid leva tillsammans och det är ett löfte jag till varje pris tänker hålla.

Vill att hela dagen skall vara perfekt, in i minsta detalj.
    Men de i min omgivning fnyser och skakar på axlarna och tycker att "det är ju bara en förlovning", men för mig är det största dagen i mitt liv hittils.

Hur är det för er?
    Har omgivningen reagerat?

• Svar på tråden Vad betyder förlovning för er?
  • TigerLinn

hos oss e de bra... vi förlivade oss i norvember 2006 ska gifta oss i september i år.. förlovningar för oss är att man lovar sig till den andra (gifte mål senast 1½ efter..

• Bruden blå

för mig är förlovning just en För-lovning.
    dvs jag lovar i förskott att vi skall gifta oss.
    För mig är vigseln det stora löftet. en förlovning är "bara" det förberedande löftet.
    Visst är det stort och romantikst, och vi gjorde det väldigt speciellt.
    Så njut av er dag, men förvänta er inte att omgivningen skall ha samma inställning som er.
    Grattis i förskott.

• Celiine

Jo visst är det ett löfte om giftemål, absolut.
    Men på vänner o bekanta är det mer som om att det är något som man gör med vem som helst...
    Blir så trött på sånt bara :(

• pasia - www.js070707.blogg.se

Celine, men då är det fel på dem och inte dig! Tyvärr har förlovningblivit "bara en ring på fingret" då man kan vara förlovade i 15 år utan att något händer.. löjligt tycker jag...

men om ni börjar tala om bröllop och sådant inför andra så kommer folk vara mer glada för er skull.

för övrigt brydde sig nästan ingen sig om min förlovning heller, i synnerhet min mamma. Och vi förlovade oss i 31 december och planerade direkt bröllopet... Vissa människor har svårt att glädjas för andra helt enkelt

• rosesarered

För mig/oss betyder förlovning att vi har bestämt oss för varandra, att vi i framtiden ska gifta oss.
    Förlovningen känns som ett sätt att visa att vårt förhållande är seriöst, som att ta nästa steg i förhållandet.
    För oss var det steget efter att vi flyttat ihop.

Våra vänner och bekanta har bara kommit med positiva kommentarer och gratulationer. Det känns som att alla tagit det seriöst. Tyvärr är det ju så att förlovning inte ses som lika seriöst idag då alla fjortonåringar gör det för att vara "häftiga".
    Däremot så tycker jag att det är individuellt hur länge man väntar med att gifta sig efter själva förlovningen.
    Alla har inte ekonomin att gifta sig ett år efteråt.
    Säger en som lever på studiemedel.
    Så jag tycker absolut inte att det är löjligt..

• ¤Flickan¤

För oss betyder förlovningen att vi kommer gifta oss med varandra.. Vi har sagt inom 5 år.. Det pga ekonomi och pågående studier.

Men jag ser förlovningen som en jätte stor grej också.. men det är som sagt synd att inte alla gör det. Hoppas att folk kommer ta vår förlovning på allvar.. Vi har ju faktiskt vart ihop i 5 år då men vi får väl se..

• Lilla Li

När man gifter sig så lovar man att alltid leva tillsammans bl.a.

Förlovning är för mig att man lovar detta i förväg. Alltså att man lovar äktenskapslöften i förväg. Rent språktekniskt är det ju därför det heter förlovning, och det tycker jag är rätt och riktigt.

Man förlovar sig alltså för att man i framtiden ska avlägga äktenskapslöften.

• mooogn

För mig betydde förlovning att jag och smabon skulle gifta oss så småningom - vilket vi också gör i år

• jagärsåkär

Vi skippar förlovning. För oss kändes det lite onödigt eftersom vi direkt planerar bröllop ist. Jag vill bara ha en ring dessutom och så vill jag att bröllopsinbjudningarna kommer ner som en blixt fr klar himmel till våra gäster!!

Så för oss är förlovning oviktigt och vi inser inte riktigt varför man gör det. Däremot är vigsel och äktenskap så som du beskriver det: en av de viktigaste dagarna i livet! Mitt livs största beslut!!

• jessisca

som så många andra redan har sagt, så e förlovningen ett tecken på att vi vill dela livet, och att vi tänker gifta oss. vi förlovade oss tre månader efter att vi träffades o nog fick vi en del kommentarer från folk som tyckte att d va för tidigt, o får fortfarande, men d viktiga e att vi vet att vi älskar varandra o att vi vill dela livet, i nöd och lust tills döden skiljer oss åt.

men om folk vill va förlovade i 15 år så tycker jag d e ok, d viktigaste e egentligen ändå löftet om trohet gentemot varann. att jag vill avge d offentligt i en kyrka, inför Gud och församlingen, betyder inte att d e så man måste göra.

Svar på tråden Vad betyder förlovning för er?