toning hur ofta?
Hur ofta är det vettigt att tona håret egentligen (toning nivå 2)? Enligt frisören hade jag slitit ut håret förut genom att tona eller färga det för ofta.
Hur ofta är det vettigt att tona håret egentligen (toning nivå 2)? Enligt frisören hade jag slitit ut håret förut genom att tona eller färga det för ofta.
Jag ar inte frisor sjalv utan forskare, men sahar har jag fatt det forklarat for mig: Toning niva tva som man koper i affaren ar inte toning utan farg, sa det innehaller ofta ammoniak och vateperoxid for att fixera fargen. Allt som ar tva flaskor man haller ihop ar farg, tydligen. Darfor sliter det pa haret genom att torka ut det. Toning som man gora hos frisoren ar mer som en behandling for haret, det blir mjukt och glansigt och slter inte. De ar mer som niva 1-toning fast sitter battre.
Varfor man inte kan kopa dessa toningar i affaren ar for mig en gata, dock!
men det kan man ju. goldwell och wella hos frisören kan du ju köpa. Det är ju samma frisörerna använder. De är vårdande intensivtoningar som kostar ca 130 kr paketet.
Jaha, vad bra! Det visste jag inte. Jag tankte nog mer pa de toningar man kan kopa i vanliga affarer.
Fast det finns ju ammoniakfria toningar i nivå 2 på vanliga affärer typ Kicks. Alla typer av blekning sliter dock på håret så att göra slingor, bleka eller färga i nivå 3 -permanent färg- är slitsamt för håret.
Man kan få kass hårkvalitet av andra orsaker med; dålig mat, dålig sömn, dåligt vatten...
Mitt hår mår apa av att bo i ett hus där vattnet består av typ 98% ren kalk (kanske en smula överdrivet...)
Hårbotten blir supertorr, resten av huden med för den delen, håret blir så trassligt så det går knappt att tvätta det utan att ösa på med flera deciliter balsam...Kalket fastnat överallt!
Kan knappt vänta tills jag får "normalt" vatten och slipper gå runt med världens fulaste kalufs..
Tack för alla svar!
Med risk för att vara gnällig, frågan kvarstår... kan man tona var sjätte vecka eller är det alldeles för ofta om man använder toning nivå 2?
Jag köper min tvåkomponents-toning hos en frisör. Den håller jättebra och mitt hr blir inte alls lika slitet som när jag tonae med butikspreparat.
Jag tonar endast utvxäxten ca var 8:e vecka och hela håret max 2ggr per år.