• AnnaElefant

vilken servettbrytning

Vi ska ha förrätten framme på tallrikarna när gästerna sätter sig till bords, frågan är så;

var ska servetten då vara, den brukar väl ligga på tallriken

hur ska man vika servetten, helst inte för krångligt...

Någon som har några bra idéer, gärna med bilder och beskrivning om hur man ska vika

• Svar på tråden vilken servettbrytning
  • fruWiklund

det beror väl på om ni har tyg eller pappersservetter. vi ska oxå ha förrätten på bordet och vi ska ha linneservetter. jag tycker att det blir för mycket med en "hög" servettbrytning när det redan finns en tallrik på borden så vi ska helt enkelt rulla våra servetter och sen knyta ett sidenband i våran temafärg runt om som servettring. den lägger vi sedan till höger om tallriken utanför besticken.

• www.evasleva.blogg.se

Vi ska också rulla våra! Vi ska knyta bastsnöre runt och sätta fast placeringskortet i det. Enkelt, liggande och går att variera jättemycket med färg på servett och färg och materialt på snöre, sidenband etc.

• Fröken Malm

Länken verkar inte fungera.....

• humm

länken fungerar inte, men man kan leta sig fram till lite dukningar på bloggen.

tror nästan jag hittade "min" servett, med ett band av pärlor runt en liggande strut-servett. men bandet blir nog av kartong med namnet på gästen som bordsplacering

• purple

Jag hittade en fin som jag funderar starkt på att ha. Du rullar ena servetten till en ros i den färgen som ni har som tema kanske och den andra servetten, en grön nyans viker man som ett blad och sätter ihop dessa två och sen sätter i glasen. Det såg fint ut på bilden. har inte sidan och beskrivningen här just nu. Har den sidan lagrad hemma, så jag återkommer med rätt adress.

• Skalaren

Vi hade också förrätten stod på bordet. Eftersom vi hade linneservetter valde vi ändå att ha en servettbrytning, vi valde "franska liljan". Vi tyckte att det blev bra, eftersom servetten då inte tar så stor plats på bordet, utan fick gott och väl plats bredvid talriken. Tyckte det var kul med brutna servetter, när man för en gångs skull hade hårdmanglade stärkta linneservetter, blir ju inte samma sak med en pappersservett direkt.

• Miamaja

Servetten ska ligga eller stå till vänster om tallriken, alltså på samma sida som gaffeln ligger, gärna lite uppåt i det "hörn" som blir vid gaffel och dessertbestick. Testa med två olika sorters servettvikningar, en för damer en för herrar, jätteläckert och pampigt om man har linneservetter. Höjden på servett behöver man inte oroa sig för särskilt mycket. Gästerna ska ju ta den och lägga i knät så fort de satt sig til bords.

Svar på tråden vilken servettbrytning