• Miss Eliza

Vin, efterrättsvin och likör - för mycket???

Vi ska ha buffé till middag och då serveras det vin. Sen blir det en liten efterrätt och vi funderar på om vi ska ha efterrättsvin till det. Men sen kommer tårtan senare och vi vill nog ha likör till det. Blir det för mycket alkohol? Vi är själva inga stordrickare och vill inte att det ska bli för mycket... Ska vi skippa efterrättsvinet?

• Svar på tråden Vin, efterrättsvin och likör - för mycket???
  • Lucia05

Tja, ska ni ta bort något så skippa dessertvinet. Min erfarenhet säger att det inte brukar vara någon större efterfrågan på det.

• klurifax

Det beror ju alldeles på vad ni har för gäster! Jag hade förväntat mig dessertvin, för det har man till dessert. Vad hade ni annars tänkt gästerna skulle dricka till desserten? Kaffet tar ni ju till tårtan...

Det är ju dessutom inte antalet sorters alkohol som gör det till "för mycket" utan mängden.

Vi kommer servera 1 glas vitt till förrätten, 1-2 glas rött till huvudrätten, ca 5 cl dessertvin till desserten, och avec 4 cl till kaffet och tårtan.

• Pillapillan

Vi har tänkt göra ungefär som Klurifax. Med ett glas vitt till förrätt, valfritt antal glas rött vin till huvudrätt och ett litet glas dessertvin till desserten. Sen kaffe och avec (baileys eller whiskey) till tårtan. Och så lite bubbel till brudskålen förstås.

• Miss Eliza

Ja, nåt måste ju gästerna ha när de ska skåla. Jag antar att det blir några tal till efterrätten. Men jag tänkte att man kanske kunde skåla i vinet som de druckit innan. Fast det kanske är bäst att ändå ha efterrättsvin...

• fru Vargtass

Tycker nog att du kan hoppa över dessertvinet om du vill. Vi har tänkt ha 1-2 glas vin till förrätt och 2 till huvudrätten. Sen har vi faktiskt bara tänkt att ha kaffe till efterrätten. Tycker inte att desertvin känns som en självklarhet. Själv har jag aldrig något sånt till efterrätter och har nästan aldrig blivit bjuden på det heller. Bara en enda gång på ett bröllop. Tror inte att det är så många av våra gäster som förväntar sig det heller, snarare tror jag att våra gäster förväntar sig kaffe efter maten. Sen blir det en gång till till tårtan, den gången med avec till.

• Frullan

Vi hade vin till maten, kaffe med chokladbit och avec efter maten och sedan mousserande till bröllopstårtan. Kändes lagom. Vi tänkte att avec är godast till kaffe och kaffe vill man ha efter maten. Dessutom var det himla festligt med mousserande till tårta och det satt fart på feststämningen till dansen!

• fru Vargtass

Frullan, det tyckte jag var en himla bra idé med mousserande till tårtan!

• Miss Eliza

Vi ska ha mousserande rosévin till maten, så det går ju inte för oss att ha till tårtan också... Men vi funderade också på detta med kaffet, en gång eller två? Vi kom fram till att vi tycker både till efterrätt och tårtan känns mycket. Och vi föredrar själva att få kaffet ihop med tårtan, så det får bli så.

Men eftersom pappa har tänkt stå för alkoholen, så kanske jag bara ska släppa det så, så får han bestämma

• förhoppningsis

tycker inte du ska ta bort något, jag menar vad hade du tänkt att folk skulle dricka till desseten annars? Kaffe + the är ju till tårtan.
    Om du vill kan du ha mousserande istället för dessertvin, mer lättdrucket och uppskattas av fler

• Lena+Mattias=sant

Vi kommer ha

förrätt: vitt vin
    varmrätt: rött vin
    efterrätt: dessertvin
    tårta: kaffe+avec.

• förhoppningsis

vi kommer ha
    snittar fördrink
    förrätt vitt vin
    huvudrätt rött vin
    dessert dessertvin
    tårta kaffe avec
    fri bar

• september22

Kan tipsa om ett jätte bra desertvin som oxå är lite mousserande, Prunotto.. nånting heter det och har varunr.83821 på systemet. Det ska vi ha :)

• september22

tycker inte att det blir för mycket alkohol med dessertvin oxå.

Svar på tråden Vin, efterrättsvin och likör - för mycket???