• eubrud

kan inte välja metall.. kan man ha sina ringar i olika metall??

vi ska förlova oss snart och jag har egentligen ingen koll alls på ringar, metaller fester etc.
    har läst på här på forumet och inser att jag nog måste välja material på min förlovningsring i förhållande till vad jag förväntar mig att vilja ha i min vigselring..

jag har inte så mycket guld, så jag var inne på vittguld - dock verkar det ju osmidigt att måste putsa upp det osv. jag vill ha en liten sten nedsänkt i min förlovningsring, och antagligen fler i min vigselring..

min fråga: kan man ta gult guld i förlovningsringen och sen vitt guld i vigselringen eller blir det kansigt att blanda?

tack så mycket för all hjälp!!

• Svar på tråden kan inte välja metall.. kan man ha sina ringar i olika metall??
  • Mrs. 170307

Det är väl mest en smaksak om man vill blanda vitt och rött guld men palladium kanske vore ett alternativ?

Om jag har förstått det rätt liknar det vitguld, samma prisklass men mycket tåligare och det missfärgas inte som vitt guld (rätta mig någon om jag har fel).

Här finns palladiumringar, även med sten:
    24karat.se/index.php/cPath/65_78

• VGV

Jag tycker det är finast att endast ha en färg på metallen. Om du är inne på att ha ev vit metall så kan jag verkligen rekomendera platina.Jag har det i min förloviningsring och det är så vackert. Tyvärr är ju priset högt men jag fick en ring som var 1,9 mm hög och 4 mm bred för 8500 kr. Den ska jag senare göra om till vigselring, sätta in en sten, på det viset blir det lite billigare ju...Hur du än väljer blir det nog bra. Bara du trivs med ringarna så kan det inte bli fel :)

• littlepixiegrl

Vi har förlovningsringar i rött (gult) guld och vigselringar som är i både rött och vitt guld!

• LG juli07

Vi har förlovningsringar i rött guld. Min vigselring ska vara i rött guld med stenar och hans vigelring ska vara i vitt guld. Så ville vi ha det!

• Duchess

Om man vill ha en gul och en vit ring, så är det nog bäst att ha dem i vitt respektive rött guld. De metallerna är lika hårda, och bör inte nöta på varandra.

Men var noga när du köper vitt guld - det är skiftande kvalité på det som säljs. Kolla ringens palladiumhalt, och om den behöver rhodieras om.

Vi valde ringar i palladium eftersom vi inte ville oroa oss över sådana saker, och jag kan varmt rekommendera den metallen.

• eubrud

tack så mycket för alla tips.
    verkar som att titan/palladium är bra alternativ..
    känns bara som att om man har en slät vanlig (klassisk?) förlovningsring utan sten så känns det nästan inte påriktigt..
    kanske tar en titan/palladium MED sten =)

de är verkligen super fina på titanringar.com

Svar på tråden kan inte välja metall.. kan man ha sina ringar i olika metall??