• Gudinnan

Hur förvara choklad?

Jag har beställt choklad till mitt bröllop. Bland annat chokladkulor inrullade i folie så de ser ut som basketbollar samt M&M. Bröllopet är i augusti. Hur förvarar jag chokladen så den inte blir dålig? Ska jag ha dem i frysen eller kylen? Nån som vet hur den ska förvaras?

• Svar på tråden Hur förvara choklad?
  • twentyfirstofapril

Jag tror det står typ förvaras torrt och svalt och undvik sol. Men jag hade nog undvikit kylskåp.

• Bruden blå

Gudinnan

jadu, det är ju 4 månader kvar till augusti. Rent krasst skulle jag säga ät upp chokladen och beställ ny lite närmre bröllopet. 4 månader är rätt lång tid att förvara choklad. Choklad kan ju hålla länge, men risken finns att dom kan bli lite tråkiga om fettet i dom börjar separera, det kan bli sånna där vita strimmor/fällt på chokladen om man väntar för länge med den.

• 11 augusti

Du ska definitivt förvara choklad i rumstemeratur eller svalare gärna mörkt. Absolut inte i kyl eller frys!
    Det finns säkert någon sida som du kan leta fram om du vill hitta information. Har själv varit på chokladprovning nyligen och fick då rådet som jag nämnde inledningsvis.

• Billa

Gudinnan, har du fått chokladen redan eller kommer den lite närmre bröllopet?
    Choklad är bäst de första 2-4 veckorna. Det smakar bra å så efter oxå, men absolut inte samma som i början. Choklad är en färskvara.
    Jag håller med tidigare "talare", mörkt å svalt, inte kallt. Gärna i en lufttät burk.
    Jag ska göra praliner till ett bröllop i maj och jag kommer göra dom samma vecka som bröllopet för bästa resultat!

• förhoppningsis

Skillnad mellan M&M och handgjord choklad
    M&M mfl håller i evigheter, stoppa dem längst in i en garderob där det är mörkt och svalt, inte för kallt (dvs ej kyl)

• Stora A

Om chokladbollarna är praliner så är de färskvara och skall konsumeras inom 14 dagar enligt rekommendation, och förvara dem i ett skafferi brukar vara bra, svalt, torrt och mörkt, men absolut inte kallt som i ett kylskåp! Den blir visserligen inte dålig utav det men däremot blir den "ful", ofta vit eller med vita strimmor, så om du kan och inte redan har fått den, lägg leveransen 1 vecka innan bröllopet! Lycka till!

Svar på tråden Hur förvara choklad?