• midsommarbrud-07

kall marinerad fläskfile

vi hade tänkt ha kall marinerad fläskfile till vår sommarbuffe.nu är vi ingen fena på matlagning. någon som har enkelt recept på lut;)

• Svar på tråden kall marinerad fläskfile
  • Linum

Kommer här:

500 g fläskfilé
    2 tsk soja
    grillkrydda

1 påse italiensk salladsdressing
    1 msk olja
    2 msk vatten

Putsa fläskfilén och pensla med soja. Vänd filén i grillkrydda och lägg i ugnsfast form. Tillaga i ugn 200-225 gr i ca 45 min. Låt kallna.

Skär filén i 1 cm tjicka skivor och lägg i en form, blanda ingredienserna till dressingen och häll över filén. Låt stå kallt över natten.

Receptet kommer från en viktväktarbok. Byt gärna ut grillkryddan mot annan god krydda.

• midsommarbrud-07

Linum:
    tack:D smakar den bra?

• jagärsåkär

jag har ätit kallmarinerad oxfilé och det var något av det godaste jag ätit i hela mitt liv! Dubbelmarinerad och serveras kall... Det är en dröm. Så ett tips är att uppgradera fläskfilén till oxfilé, köp stora mängder fryst när det är rea... En idé bara. Servera potatisgratäng till, det är det godaste som finns!

• Linum

Ja, den är god! Man kan nog variera den i all oändlighet med olika typer av dressing. Testa med lite asiatisk "look"!

Jag håller med - uppgradera till oxfilé.

• midsommarbrud-07

jagärsåkär

tips hur jag dubbelmarinerar den?
    oxfile låter godare:D

• Akvavit

Här är ett recept på en supergod dubbelmarinerad fläskfilé, den är enkel och verkligen supergod! Kommer från Allt om mat, jag har bjudit på den flera gånger och den blir jättesaftig och god.
    Receptet är för 30 pers på buffé.

Ingredienser:
    ------------
    3 kilo fläskfilé
    6 msk smör

Marinad 1:
    2 liter vatten
    150 g salt, 1 1/4 dl fint eller 1 1/2 dl grovt
    10 kvistar rosmarin eller 3 msk torkad
    6 st skivade vitlöksklyftor
    2 tsk grovmald vitpeppar

Marinad 2:
    strimlat skal av 3 citroner
    4 dl olivolja
    4 msk finhackad färsk rosmarin eller 2 msk torkad
    1 st stor pressad vitlöksklyfta
    1 tsk grovmald vitpeppar

Så här gör du:
    --------------
    1. Sätt ugnen på 125°.
    2. Putsa filéerna fria från hinnor och fett. Bryn dem runt om i smör och lägg över dem i ugnssäkra formar. Stek dem tills innertemperaturen är 65?70°, 30?40 min.
    3. Gör under tiden marinad 1: Koka upp vatten, salt, rosmarin, vitlöksklyftor och peppar. Låt marinaden kallna.
    4. Lägg ner filéerna i marinaden och låt stå kallt ca 12 tim. Ta upp filéerna och häll bort marinaden.
    5. Marinad 2: Skär det gula av citronskalet i strimlor med zestejärn eller potatisskalare och kniv. Förväll skalstrimlorna 1/2 min och häll av vattnet.
    6. Blanda citronskalet med resten av ingredienserna till marinad 2.
    7. Skiva köttet ganska tunt och häll över marinad 2 några timmar före serveringen.

• Telemarkgrrl

Dubbelmarinerad oxfilé

800 g oxfilé (putsad)
    1 msk smör + 1 msk olja till stekning

Marinad 1
    2 msk sojasås
    1 msk hoisinsås (asiatiska hyllan)
    1/2 tsk salt
    2 msk olja
    1 tsk socker

Marinad 2
    1 dl vitvinsvinäger
    1/2 dl vatten
    2 dl olivolja
    1 tsk salt
    1 tsk socker
    1/2 tsk grovmalen svartpeppar
    1-2 finhackade vitlöksklyftor
    1 kruka finhackad persilja
    1/2 dl hackad kapris

Gör så här:

Dag 1: Blanda ingredienserna till marinad 1. Lägg filén i dubbla plastpåsar. Häll över marinaden. Knyt påsarna. Låt stå i kylen över natten.

Dag 2: Sätt ugnen på 150°C. Ta ut oxfilén och torka av den. Bryn filén hastigt runt om i en het stekpanna.
    Lägg över på en ugnsplåt. Stick in en stektermometer i mitten av köttet. Ugnsstek tills innertemperaturen är 55°C, ca 30 minuter. Linda in filén i aluminiumfolie. Ställ in i kylen.
    Blanda samman marinad 2.
    Skär filén i cm-tunna skivor. Lägg dem i en skål. Häll över marinaden, täck med plastfolie och låt stå kallt till strax före servering.

Dag 3: Ta fram köttet innan gästerna kommit. Lägg över oxfiléskivorna på ett vackert fat. Skeda över marinaden.

• Lina brud -07

4 port

700g fläskfile (ev kyckling)

I ugn 45-50 min 150 grader.

Marinad

2msk soja
    1dl sesamfrö
    ½ tsk salt
    Halv tsk svartpeppar
    1 tsk sambal oelek
    2 vitlöksklyftor - pressade
    1 gul lök ? ringar
    1 dl rapsolja

Lägg ljummen file i plastpåse med marinad 1 dygn i kylskåp.

Skär sedan i skivor, lägg upp på ett fat och man kan om man vill lägga upp lite av den överblivna marinaden på och runtom!

Ska själv göra den på mitt bröllop. Provlagade den hemma i påskas hos mamma och pappa och alla tyckte den var supergod!!! Mycket mör och saftig och massa god smak!

• jagärsåkär

midsommarbrud-07 : mitt recept är exakt samma som Telemarkgrl gav dig.

Kom ihåg att du bara MÅSTE marinera flera dagar i förväg. Jag gjorde nämligen en genvägsvariant där jag marinerade samma dag och det går inte att jämföra, den behöver tid att ligga i marinaden annars får det nästan vara.

Så förbered 2 dagar i förväg och låt vara i kylskåpet. Och så ljummen potatisgratäng till... mmmmmmmm! och lite ruccola blandad sallad.

• sjölejon

Det här skall vi ha, är supergott:
    Stekt rostbiff i orientalisk marinad (7-8 portioner)
    1 kilo benfritt nötkött.
    1 tsk salt
    1 krm svartpeppar
    Välj rostbiff, fransyska eller annan mörad nötstek. En långsmal köttbit är bättre än en rund.Be att få köttet uppbundet eller linda det själv med hushållssnöre.

Till marinad
    1 ½ dl mörk soya
    ½ dl vitvinsvinäger
    2 msk honung
    3-4 pressade vitlöksklyftor
    ½ msk grovt krossad svartpeppar
    ½ msk torkad smulad timjan eller 1 ½ msk finhackad färsk

Sätt ugnen på 125 grader. Gnid in det uppbundna köttet med salt och peppar och lägg det i en långpanna. Stick in en termometer.Sätt in pannan mitt i ugnen.
    Blanda samtliga ingredienser till marinaden. Ta fram två kraftiga plastpåsar där köttet väl får plats.

Stek köttet till önskad temperatur (60 grader för rosa)Låt det stekta köttet vila i ca 10 minuter, lägg det därefter i dubbla plastpåsar. Håll påsarna med öppningen uppåt och häll marinaden över köttet. För sedan båda händerna uppåt så att marinaden pressas upp och det mesta av luften försvinner ur påsen. Tillslut påsen väl, lägg den i en form, ställ in i kylen och vänd på det då och då. Det är klart efter två dygn.

Spara lite av marinaden och sila den. Ta bort snöret och skiva köttet tunt. Lägg upp det på ett serveringsfat och droppa lite marinad över köttet.

• midsommarbrud-07

tack för alla recept:D nu ghar jag masor o göra:D

• brud  nästa år

Här kommer ett recept som blivit omtyckt av många.

7 kg fläskfile
    250 gr smör

Kryddblandning
    ½ dl salt
    2 tsk svartpeppar
    1 påse tacokrydda
    2 tsk finstött rosmarin
    2 tsk salvia
    1 tsk vitlökspulver
    Marinad
    2 msk salt
    1½ tsk svartpeppar
    4 dl vitvinsviinäger
    3 dl vatten
    1-1½ liter matolja
    2-4 pressade vitlöksklyftor
    1 dl mycket fuínhackad gul lök
    2 dl finhackad persilja
    1-1½ dl kapris

Krydda fileérna och stek runt om. Lägg i en långpanna och stek färdigt i ugnen 15-20 min i 225 grader. Låt fileérna kallna. Gör marinaden innan. Skiva filéerna tunt och lägg dom i marinaden.

Går bra att steka filéerna innan och frysa in och bara ta upp kvällen innan och skiva och marinera.

• jessisca

jättebra me alla recept, men kan ni inte skriva hur många portioner (inte personer...) ni har räknat på i era recept så jag som inte har en aning vet! :)

• rottizz

brud nästa år
    Bra recept med tanke på att man kan frysa in... Hur många är receptet beräknat för?

• Akvavit

På Arlas hemsida står det att man beräknar för kallskuret kött 50-100 g per person beroende på hur mycket annat som finns på buffén.

• Frideli

Vad ska ni ha för vin till?

Svar på tråden kall marinerad fläskfile