• Brudiaug

Gåvor till Gäster!

Jag har läst någonstans att förr gav man 5st sötmandlar till gästerna. Dom 5 mandlarna symbolisarade olika saker tex rikedom, lycka m.m. . Jag skulle vilja veta vad det exakt vad dom stod för!
    Är det någon som vet

Tyckte att det var en rolig present att ge gästerna.

• Svar på tråden Gåvor till Gäster!
  • rocketqueen

Hälsa, rikedom, lycka, fruktsamhet och långt liv.

• HalmstadNilla

låter ju kul. Ska dessa ätas upp sen då eller?

• Brudiaug

rocketqueen: TACK så jätte mycket!

HalmstadNilla : Ja, dom skall ätas upp. Men jag tänkte göra det lite lyxigare och köpa choklad dragérade.

• fru?

Någon som vet något bra ställe att köpa mandeldrageer? Tänkte ha vita och/eller silver till vårt bröllop :)

• M+J

Perfekt brudiaug!

Det var precis vad jag också funderade, men råkar du eller någon annan också ha någon aning om var man kan hitta drageérade mandlar med sockerglasyr.

Är lite rädd för chokladen i sommarhettan, även om det förstås är bra med båda med tanke på alla nötallergiker!

Hur mycket billigare tror ni det blir att köpa dessa i Sydeuropa, typ Spanien eller Belgien om man har vänner som ofta reser dit? Någon som vet kilopris därnere?

fundersam, tacksam för svar!

• Brudiaug

Jag skulle nog försöka med en välsorterad choklad eller godis butik... Fråga dom om man kan beställa via dom...

• Lotte_86

Jag läste i en annan tråd här om att någon skulle ge bort fröer med en liten lapp där de skrivit "Let love grow". Så vi köpte säckväv och sydde egna påsar och la i fröpåsarna med Låt kärleken växa...blev jättebra.

• M+J

Kul idé Lotte-86,
    men då får man vara lite försiktig, jag vet många som är jätteallergiska mot just säckväv/jute, men man kan ju sätta fröerna i något annat också i så fall, allt beror ju på gästantalet och hur mycket man är beredd att spendera på denna detalj, både i tid o pengar!

• Lotte_86

Jo, det är sant. Tror dock inte att några av våra gäster är allergiska, så hoppas det klarar sig :) Får hålla en tumme för oss ;)

Svar på tråden Gåvor till Gäster!