• lilleman05

Vals musik

Vill bara ha tipps och ideer till vals musik vilken kommer ni att ha.
    Och finns det någon bra sida på Internet där man kan lyssna
    Tacksam för svar

• Svar på tråden Vals musik
  • julibruden07

Vi har valt ta mig till havet.

• fåttettryck

Vi tänkte oss först "Kristallen den fina" alt. Segoviavalsen som är snarlik - vi har några kompisar som spelar jättefin folkmusik, men få folkmusikvalser passar att dansa tangovals till (som är ett kriterium vi har då vi tycker vanlig vals är lite tråkig).
    Men dessa två kanske är lite för nedstämda egentligen, fast Kristallen den fina är en mycket fin melodi.

Nu kom jag dock på att Edith Piafs "C'est merveilleux (quand on est amoureux)" ju passar extra bra även textmässigt (fast jag vill kolla hela texten först innan vi bestämmer oss för den).

----------------------------------
    Tänker ni andra förresten på texten när ni bestämmer er för en vals?
    T.ex. är "Falling in love again" också en mycket fin låt (lyssna särskilt på smakprov på Jean Sablons version någonstans på amazon) och titeln ser ju ut att passa. Men när man slår upp texten så sjunger åtminstone Marlene Dietrich "Men flock around me like moths around a flame" och det kanske inte är så lämpligt i en brudvals!?

• Fröken Malm

Vi ska dansa till "Av längtan till dig" med Cajsa-Stina Åkerström/Åsa Jinder.

• fåttettryck

Jodå, "C'est merveilleux" är det nog inget fel på såvitt mina franskakunskaper räcker till (lyricsplayground.com/alpha/songs/c/cestmerveilleux.shtml).

Vill du lyssna på sånt som finns på CD brukar det finnas smakprov på Amazon m.fl. Det brukar ge någon bra träff om man söker på titeln + "listen".

För texterna får man söka på "lyrics", "paroles" (franska) eller "letras" (spanska).

Nu hittade jag också både text och smakprov på Apasionadamente (www.la2x4.gov.ar/letras/letras.php, www.musicargentina.com/es/cd-tango-bailables/f-canaro-e-fama-sus-exitos.html). Jag kan inte tillräckligt med spanska men "me besas y te beso" låter ju trevligt ;)

Det kommer nog som vanligt att bli svårt att bestämma sig!

• fåttettryck

"Av längtan till dig" är mycket bra!!!

Tänk att man inte hade en aning om att det fanns så många bra valser...

• fåttettryck

Det blir svårt för vår del. Hittills:
    *Kristallen den fina/Segoviavalsen (står sig nog inte i konkurrensen med övriga)
    *C'est merveilleux
    *Apasionadamente
    *Av längtan till dig
    Det verkar faktiskt luta mot den sista. Tror nog fästmön kommer hålla med ;) om inte blir jag också osäker och vi har en ny långbänk...

• Fröken Malm

fåttettryck,
    Av längtan till dig är väldigt vacker och den går inte så snabbt som andra valser.

Vi har tagit lektioner, ca 20 timmar, (av en bekant) och min sambo har ALDRIG dansat förut men vi har nålat koreografin och det är sååå vackert, om man nu får säga det själv.

• oddmolly

Av längtan till dig är verkligen helt underbart vacker! Jag fick nys om den nyligen från en kompis som själv sjunger och nu vill jag bums ha med den på något vis, om inte som vals så kanske under vigseln.

• fåttettryck

Jag har roat mig lite med att leta i gamla bortglömda BT-trådar, fast jag egentligen borde förbereda morgondagens seminarium (har inte ens skickat ut abstractet till institutionen än...) Många stackars trådar hade inte ens fått ett enda svar så det är väl lika bra att göra en sammanställning på de tips som framkom där:

*John Denver: Annies song! (04-06-21)
    *Brunkullans vals, Fjällbrudens vals? (01-10-08)
    *Viktoria Krantzs låt "Som en saga" (06-06-10)
    *"Brudvals" av Evert Taube (03-05-29)
    *Lotta Engberg - Var rädda om kärleken (04-06-22)
    *Calle schewens vals m Evert Taube (05-04-21)
    *Amore (06-08-21)
    *"Ta mig till havet" (07-03-25)
    *Sven-Bertil Taube: "Brudvals"
    *Tommy Körberg: "Drömmen om Elin"
    *An der schönen blauen Donau
    Dessa tre ska enligt TingelingAnna finnas på en CD Bröllopsskiva (05-11-24)
    *Låten som Askungen och Prinsen dansar till (www.brollopstorget.se/Forum-1-4/m1095776.html)
    *"En dag är prinsen här" från Snövit (04-10-09)
    *"Have you ever really loved a woman" av Bryan Adams

Känner personligen inte till alla men "Av längtan till dig" känns fortfarande mest som den man vill förknippa med sitt bröllop.

En låt som i och för sig ger rysningar är Sibels utförande i Idol (2005?) av en rock-vals (Metallica?) men den passar nog ej som brudvals.

Någon som vet vilken vals som spelas i videon på www.nrk.no/nyheter/innenriks/kongehuset/kronprinsbryllupet/festen/danseskolen/1149887.html ?

• fåttettryck

hoppsan, 8 och höger parentes går visst inte ihop ;)

Hur många valser brukar man spela innan man spelar annat? Två? Tre? Mer än tre blir väl för mycket?
    Vi tänkte därefter ta ett pass med foxtrott o.d. (typ Natalie Cole, samt Teddy Scholtens gamla eurovisionbidrag "Eeen beetje"), och sedan lite live folkmusik. Min pappa hoppas jag övertala att spela några styrdanslåtar på pianot. Och därefter lite mer udda saker som salsa, tango, jitterbugg etc. två av varje för att olika ska få sitt.

Nej, nu måste jag åka till jobbet!

• fåttettryck

Hmmm... förresten, varför inte "Nothing else matters" egentligen?
    Kanske ska leta fram om Sibel Redzep finns med på CD med den låten...

Har inte helt förstått vad texten handlar om, men är inte det att de är lyckliga tillsammans och inte bryr sig om alla andra?

Nu har jag ställt många frågor... om ni vill kan ni mejla privat på erdo snabel-a mkem.uu.se om svaret inte känns relevant för andra! Jag vill ju inte kapa tråden ;)

• fåttettryck

Hoppas bara inte "Av längtan till dig" är FÖÖR långsam för oss... jag vill låta min blivande göra s.k. "ochos" dvs vrida kroppen medan hon står på en fot i taget - jättesnyggt!! - men går det för långsamt då protesterar hon :( och det kan jag förstå också.

• fåttettryck

det skulle vara om våra kompisar spelar fiol och hennes kusin sjungar! Det här kan ju bli jättebra!
    Snälla, besvara gärna alla mina direkta frågor, antingen här eller privat ;)

• Linum

That's Amore (Dean Martin) är lite snabbare vals. Även Delilah (Tom Jones) och Que Sera Sera (Doris Day) går lite lagom fort.

• Tant Brud

Vad många bra tips
    Var kan man lyssna på "Av längtan till dig", jag ser tips om den överallt, men har aldrig hört den (vad jag vet)

• Linum

Tant Brud: Du har nog hört den, men vet nog inte att den heter så..

"Tänk alla famnar jag lämnat av längtan till dig, för jag trodde att du fanns och väntade mig. Tänk alla dagar jag vandrat så ensam och trött, för att möta den vackraste männska jag nånsin mött". Cajsa-Stina Åkerström och Åsa Jinder. Kolla på Åsa Jinders hemsida så finns den säkert där.

• fåttettryck

Förresten... texten kanske inte passar om man inte haft tidigare relationer?

Svar på tråden Vals musik