• Grodflickan

Min nya namnunderskrift

Som så många andra tänker jag byta namn när jag gifter mig. Nu undrar jag hur ni andra gjorde. Satt ni och övade? Satt ni och "designade" en ny underskrift? Hur lång tid tar det innan man har vant sig vid att man har ett nytt efternamn?

(Att behålla mitt flicknamn är inte aktuellt eftersom jag inte tycker så mycket om det ...sson.)

• Svar på tråden Min nya namnunderskrift
  • serendipity

Nej jag kommer varken öva eller designa en ny underskrift. Jag har sån tur att jag skriver som en kratta och det går omöjligt att se vad det står så jag satsar nog på att behålla min underskrift trots namnbyte.

• ia 7/9

Jag behöll mitt eget efternamn som mellannamn och har min mans namn som nytt efternamn. Jag övade en del med alla tre namnen för att de skulle få plats när jag skrev under för nytt körkort, men det blev jättesnett och konstigt, så nu får jag dras med den hemska signaturen på körkortet i tio år
    Annars har jag inte övat, det blir som det blir. Det händer fortfarande att jag i telefon säger mitt gamla namn bara, utan det nya efternamnet men så kommer jag på att *visst ja, jag är ju gift*

• Aziza

Jag övade lite eftersom jag fixade pass och id-kort innan resan. Signaturen funkar bra när man har tid att stå och finskriva , men ser hemsk ut när jag ska signa visaslippar, vilket jag gör ofta. Jag har helt enkelt ett för långt namn. Ofta försöker kassörsorna ta slippen innan jag hunnit klar, eftersom de verkar tro att alla heter Anna Ek, eller så....

• dea

eeeeeh.... Det blir nog Förnamnsinitial, mellannamnsinitial och så nya efternamnet...

När jag läste det ditt inlägg blev jag tvungen att testa! Oj, vad ovant! Första gången spände jag handen så det gjorde ont.

Jag övade många gånger när jag lärde in min förra namnteckning. Ok, jag var fem och ett halvt, men ändå.....

• Katarillis

Jag provade allt ett par gånger innan jag skrev det för första gången "på riktigt" det kändes konstigt de första gångerna men nu sitter den fint!
    //Katta

• Señora A

Jag vågade inte öva innan bröllopet- kändes som ett dåligt omen. Tänk om det inte blev av eller så. Tillbringade dock bröllopsresan med att testa lite olika sätt att skriva, när jag signade på hotellslipparna för drickat... ;) Varannan dag si, varannan så. Till slut gav jag upp och använde helt enkelt min vanliga handstil och det blev bäst. har dock inte rikgtigt vant mig än, det känns ovant. Använder inte mitt efternamn i tal heller, har liksom bantat bort det... Tills jag har vant mig. ;)

• CyberPet

Nån ny stil blev det inte, däremot övade jag att skriva Hall istället för Holm då jag hette Holmström tidigare. Var lite knepigt när första bokstaven var densamma. Men nu har jag *nästan* kläm på det, 7 månader senare. :D

Petra

• after eight

Kunde inte låta bli att öva lite nu, efter att ha läst det här inlägget. :)

Det ser faktiskt bättre ut än mitt nuvarande namn gör, men det låter sämre. Snyggt när man ser det skrivet. :)

Kul!

Jag ska definitivt behålla min vanliga stil, även med det nya namnet, annars ser det nog konstigt ut.

• Cecilia2

Min blivande hade först tänkt ta mitt efternamn, men efter att han börjat öva på ny namnteckning började han fundera över om det inte egentligen var rätt så bra att ha kvar det gamla... Vådan av att ha ett långt och krångligt namn...

• TeaSpoon

Min namnteckning har pga alla priskort/domarkommentare osv inom SRS blivit ett "epileptiskt anfall". Det finns ingen som ser vad det står... så allt jag gjorde var att sätta på en krok för j:et men annars ser den likadan ut...

• Jenna

Jag testade några gånger, men det har blivit som det blivit, jag bara skriver det...

• cissan 28/6 2003

Jag ska ta min blivandes namn och jag har, barnsligt flickromantisk som jag är, övat på min nya namnteckning säkert 100 gånger :D Tycker att det ska bli jättekul!

• hoppsan

Vi vet inte vad vi ska heta efter bröllop så jag kan inte öva...

• Annis

Hej
    Jag tyckte detta var rätt kul för att jag sitter oxå och funderar på det. Har testat lite att skriva det nya, men det känns lustigt så det tar nog en stund innan man lär sig det.

• marjuttan

Hej!
    Jag har spenderat lite tid på att öva skriva mitt nya efternamn...

• felicia6

hehe, jag som redan har ett dubbelnamn i förnamn på 13 bokstäver och ett efternamn som jag ska behålla på 12 bokstäver, hur långt ska det inte bli då jag dessutom ska ta min sambos efternamn?
    Jag vill inte ens tänka på det..hehe

Svar på tråden Min nya namnunderskrift