• smug

Bröllopsförsäkring

Finns det bröllopsförsäkringar i Sverige? Här i England är de en himla stor grej och eftersom vi är bosatta här men ska gifta oss i Sverige känns det lite osäkert att inte ha nån slags försäkring ifall saker går fel. Vi kommer ju liksom inte att kunna vara på plats och överse allting.

• Svar på tråden Bröllopsförsäkring
  • dazazz

vad är det? inte att jag är så insatt, men jag har aldrig hört talas om det... vad går försäkringen ut på?

• viktualia

smug - näee riktigt så lång har nog inte den svenska bröllopsindustrin gått än..

• Miss Cykel

Vi är i samma situation som er, smug, men jag har aldrig sett något om bröllopsförsäkring i Sverige. Här däremot kan man ju läsa om det på varannan sida i varje bröllopstidning!! ;)

• Tant Brud

Hm, undrar också vad en bröllopsförsäkring är?
    Att man får leva lyckligt tills döden skiljer oss åt ? iså fall vill jag gärna teckna en sådan försäkring

Fast om det handlar om själva vigseltillfället och festen, så omfattas väl bröllop av samma regler som allt annat, dvs konsumentköplagen. Finns nog ingen anledning att teckna särskilda försäkringar.

Om cateringfirman gör oacceptabel mat ska man ju få pengar tillbaka antar jag, men festen är ju ändå "förstörd". Om bandet som ska spela är dyngraka och inte får ton i instrumenten så skulle jag inte betala, men mycket mer kan man väl inte kräva kanske.

Fast det blir ju något att prata om efteråt

• Miss Cykel

Kanske beror det på att man här i England inte har samma lagar, regler och hemförsäkringar etc som i Sverige???? Då behöver de en extra försäkring för sina bröllop? Obs, endast mina egna spekulationer!

Eller så är det mkt vanligare att saker går snett här i England än hemma i trygga, strukturerade Sverige! ;)

• Miss Cykel

Ok, men konsumentköplagen kanske inte finns i England och att de därmed behöver en försäkring??

• dazazz

kan inte någon vara snäll och berätta vad en bröllopsförsäkring är? är ju inte utan att man blir nyfiken....

• viktualia

Miss Cykel - ingen aning om hur det brittiska systemet ser ut - tyvärr!

Du har inte någon info om vad de brittiska bröllopsförsäkringarna innehåller?? Skulle underlätta mina gissningar om svenska motsvarigheter!!!

• viktualia

hittade den här gamla tråden

www.brollopstorget.se/Forum-1-7/m230280.html

Och i det sista inlägget skrivs:

"Försäkringen täcker bland annat kostanden för mat och dryck och annat om man tvingas ställa in med kort varsel. Den täcker också kostnaden för att hyra en klänning om min blir stulen eller förstörd, nya ringar om de försvinner och den typen av oväntade utgifter"

mat och dryck - hör hemma i konsumentköplagen och borde kallas något i stil med "ersättning för ickeleverad tjänst"

klänningen - förstörd = beror på vad som orsakat skadan
    - stulen - hemförsäkringen

Ringar - finns speciell försäkring att teckna vid köp hos guldsmedsaffären!

• Oms

Helt rätt Vickan - det finns ingen bröllopsfrösäkring i Sverige- det har inte funnit ngt behov för det. men jag kan prata med våra produktutvecklare på mitt försäkringsbolag o höra vad de har att säga om det - återkommer!

• smug

Dazazz,
    Hoppas tidigare inlägg hjälper med förklaring. En bröllopsförsäkring tar helt enkelt och täcker saker som inställning, saker som inte levererars och saker som går sönder.

Miss Cykel. Vad planerar du att göra? Jag känner mig liksom sliten mellan att ha skydd om nåt går fel och att inte slösa pengar på något onödigt / eller tillochmed ogiltigt om du förstår vad jag menar.

• Lena+Mattias=sant

smug: för allt utom om du ställer in bröllopet har du redan skydd genom dina vanliga försäkringar och konsumentlagarna.

• smug

Lena+Mattias=sant

Tack för ditt svar. Mitt problem är att jag har ju inga försäkringar i Sverige. Har liksom inte bott där på ett tag. Så gäller sånt fortfarande? Är inte ens skatteskriven i Sverige längre.

• Lena+Mattias=sant

smug: konsumentköpslagen gäller fortfarande så det är bara stöld och sånt som du får kolla med dina försäkringar i hemlandet.

• smug

Lena+Mattias=sant

OK, låter bra. Tack så mycket för din hjälp!

Svar på tråden Bröllopsförsäkring