• Pumpkin

OT: Bra/OK områden i Huddinge/längs pendeln?

Jaha, så var det dags att styra kosan söderut och nu behöver jag hjälp!

Min sambo har fått jobb i Södertälje och vi har därför tänkt bosätta oss endera där, eller någonstans längs pendeln in mot stan. Huddinge känns därför som ganska lämpligt, det är liksom mittemellan stan och Södertälje och det är inte alltför hutlösa priser. Men vart bor man i Huddinge? Eller ännu hellre - vart bor man INTE?

Det är självklart väldigt individuellt, det förstår jag ju, men lite tips och råd kanske man kan få? Andra förslag på stadsdelar är helt OK det också, så länge som det går att köpa en lägenhet utan att råna en bank

• Svar på tråden OT: Bra/OK områden i Huddinge/längs pendeln?
  • Nyfiken gul , nu fru

Jag är uppvuxen i Huddinge och känner till områdena väldigt väl...

Tänkte ni bo i lägenhet eller i hus?

Centrala Huddinge är bra och trevligt. Sjödalsvägen, Rådsvägen, kommunalvägen, Kvarnberga, solberga. Fullersta. Solgård

Sen finns Visätra ängar - nybyggt bostadsområde (tidigare var det bara ängar där ) Området ligger bakom häktet/polishuset strax vid pendeltågstationen Flemingsberg.

UNDVIK: Flemingsberg med dom färgglada husen - rent getto. Fina lägenheter men tyvärr mycket strulit område.. Undvik också gamla Visätra.

Lite längre utåt kanten har du Stuvsta med både lägenheter och hus/radhus som är jättemysiga o trevliga, mycket nytt.
    Snättringe är också ett fint bostadsområde. Segeltorp är mest villor..

åt andra hållet har du ju Tullinge med likamycket villor som lägenheter av diverse slag både nybyggt och flashit samt en äldre del.

Sen blir det kommunbyte och Tumba.. men det kanske inte var lika intressant...

• silvera

Södertälje är ju jättefint!
    Annars gillar jag Stuvsta och Snättringe.

• Pumpkin

Nyfiken gul: Tack! Ja du verkar kunna ditt Huddinge Och Tumba kan vara minst lika intressant, så länge som det inte bara är busar som bor där

silvera: Ja, Södertälje är jättefint, och det är där vi nog helst vill bo. Men det skulle inte göra mig nånting att komma in en bit mot stan om vi hittar något fint

• Pumpkin

Just ja - vi ska köpa lägenhet till att börja med

• pickolina

Håller med.. Det finns massor av fina områden i Huddinge men undvik som tidigare nämnts Flemingsberg och Visättra. Jag känner i och för sig folk som trivs kanon och tycker att det är jätte bra i Visättra men jag skulle aldrig sätta min fot där själv, som uppvuxen Huddingebo.. :)

Tumba kanske har förändrats på senare år men lägenhetsområdena där (inkl centrum) har i alla fall tidigare varit väldigt struliga och kriminella.

• Jeez

Ett tips är att jämföra kommunerna (dvs Huddinge och Tumba). Har hört mycket dåligt om hur Huddinge är att bo i (tex att man satstar mer på sport än skolor/förskolor).

Svar på tråden OT: Bra/OK områden i Huddinge/längs pendeln?