• Josi_

Blir aldrig av med svampen!!!

Nu vet jag snart inte vad jag gör! Jag har haft svamp säkert 20 gånger det senaste året. Har använt Pevaryl och Canesten många gånger, men nu på senare tid har de slutat verka på mig.

Jag har varit hos flera gynekologer, fått flera olika salvor som har funkat för stunden, men det kommer alltid tillbaka igen! Svampen kommer innan mensen och varje gång efter sex. Har dragit ner på sockerintaget, "luftar" mig ofta, duschar inte för ofta, använder ingen tvål och ibland olja, motionerar... men inget verkar funka?!

Jag har nu fått tabletter som jag har ätit under 4 veckor. Dom heter Fluconazol Alpharma, och jag har inte haft några problem som helst den här månaden förrän nu... Vad göra? Är 19 år, är jag dömd att alltid ha det såhär? Är rädd för att få vestibulit (har hört att man kan få det av upprepade svampinfektioner?) Jag blir tokig av det här! Det går inte att tänka på något annat... Finns det någon med liknande erfarenheter?

• Svar på tråden Blir aldrig av med svampen!!!
  • Kristina07

Hejsan, jag hade själv liknande problem under många år...

Men nu är det mycket bättre. Har kanske haft svamp 2 ggr det senaste året. Och då har jag lyckats bromsa det i tid när jag känt att det var på väg.

Tipset är att lära dig att känna igen signalerna att det är på gång och undvika sex ett par dagar då.

Sen kanske du behöver tänkta på vad du har på dig. Stringtrosor och tighta jeans är inte bra. Jag slutade helt med jeans under ca 5 år och det hjälpte jättemycket. I princip använde jag bara kjol de åren. Och luftiga bomullsbyxor om det var kallt ute. Med sidenlångkalsonger.

Nu kan jag ha både string och jeans utan att problemen kommer tillbaka. Inte säkert att det som funkade för mig funkar för dig, men prova dig fram!

• Rainred

har din käraste ingen svamp då??

• Shannon

las traden "svampinfektion the never ending story" och "svampinfektion the never ending story, fortsattningen" som finns lite langre bak i forumet..

• pickolina

Josi_ - Det kan tänkas att din partner behöver behandlas oxå. Sedan är det oxå så att du troligtvis är inne en ond cirkel. Att anv svampmedel så ofta som du gjort försvagar kroppens eget försvar (det gör slemhinnorna sköra) och gör det lättare för svampen att få fäste igen. Jag tror att det rekommenderade är att man inte ska anv den typen av medel mer än 1gång/kvartalet eller liknande.

Troligtvis så behöver du en långvarig behandling av oral medicin. En kort kur räcker oftast inte. Dom som har detta problem behandlas ofta en lång period för att bli av med problemen.

Själv blev jag av med mina problem genom långvarig behandling av orala mediciner samt att jag undvek trosskydd/bindor och smorde med "vitt vaselin" vid behov. Först 2ggr/dag och sedan när jag kände att besvären kom smygandes. Detta gjorde att svampen aldrig fick fäste och bröt ut. Utöver det så anv jag enbart Ellen-tamponger eftersom dom hjälper till att hålla bakteriafloran som den ska vara. Det är nämligen väldigt vanligt att kvinnor får svamp runt mens just pga att bakterfloran påverkas då...

Ha aldrig sex utan att vara tillräckligt våt, anv i sådana fall ett bra glidmedel. Annars kan detta slita på slemhinnorna så att svampen återigen får fäste.

För övrigt så har jag inte slutat tvätta mig med tvål, slutat anv string eller jeans/tighta byxor.

• pickolina

Sedan ska du oxå veta att svamp och obalans i underlivets bakterieflora kan ge exakt samma symptom, så det behöver inte nödvändigtvis vara svamp du har/haft problem med hela tiden.

När jag hade mina problem så kollade gynekologen alltid upp vad det var som var orsaken.. Ibland var det svamp, ibland obalans och besvären var exakt lika för min del, men behandlas dock på olika sätt.

• Fästmö ett tag till ..

Jag hade samma besvär i ett års tid. det var jättte jobbigt, tillslut fick jag livmoderinflammation som i sin tur visade sig vara Klamydia, Hur fick jag det? mitt ex!. hur som helst, det som jag trodde var svamp var värre, nu efter behandling av allt det där så har jag inte haft besvär på ett år, kan kännas lite innan mens men det försvinner bara man vädrar

• silverdrake

som många andra sagt redan tror jag det krävs flera saker, och att vara envis, envishet och tålamod verkar vara det enda som botar långvarig svamp.

själv hade jag det i ett år typ, åt åtskilliga kurer Fluconazol, men det funkade enbart tillsammans med en förändrad kost, undvek socker och åt nyttigare överlag.
    Hade inte trosor på mig under låång tid, inga byxor heller (nej jag var inte naken :D:D utan hade kjol) kände med en gång om jag provade trosor el byxor att det började klia)
    smorde mkt med jojobaolja, ibland med tillsats av lite svamp"dödande" eteriska oljor, ibland smorde jag med vitt vaselin.
    hade sex mindre, tror det började med att jag slet ut slemhinnorna med för "vilt" sexliv.
    sen så såg jag till att om jag kände mig lite mer känslig inte få ngn sperma inne i muttan, för då började det klia, det blir ju rubbad ph balans.
    sen så tror jag det hjälpte att jag försökte tänka positivt, jag blev ett tag så himla deprimerad av den ständiga svampen, och kunde inte tänka på någonting annat, men när jag försökte fokusera på andra saker och inte "tro" att den aldrig skulle gå över så hjälpte det faktiskt....

• kackelmaja

Hade axa problem flera ar men vill passa pa att ge lite uppmuntran, det gar over!!!
    Jag hade mina problem i samma alder som du, kanske spelade hormoner in..
    For mig var det flera faktorer som jag tror ledde till att svampen forsvann bla: Ha sex mer sallan, varva diflucan med sporanox och ta tabletter en gang i manaden i samband med mens oavsett om jag kande av svamp el ej, smorja med kenacombin novum salva (och vanlig xylocain om det gjorde extra ont/kliade mkt), och sa forutom det samma tvatt- o trosrutiner som for tjejerna ovan! Tvatta trosorna i minst 60 grader!!

• Blaklockan

Hej!

Har haft samma problem och fick hjälp av en sköterska på gyn som löste problemet.

Smörj med en mild tvättkräm från apoteket hela vägen från slidan till analöppningen minst ett par gånger om dagen. Bakterierna kommer från analen och de kan inte ta sig fram om du smörjer med tvättkrämen. Jag smorde säkert ett halvår och har nyligen haft min första svampinfektion sedan dess och det var säkert 7 år sedan. Prova! Lycka till!

• Josi_

Hej och tack för alla svar:)

Nu har jag avslutat kuren, hade svamp en gång efteråt som gick över av sig självt (!). Fick tillbaka svampen en vecka senare, besvären var då i värsta laget. Då köpte jag Pevaryl igen, och det verkade ett tag som om besvären skulle försvinna men dom försvann aldrig helt, och nu är jag tillbaka på ruta ett igen.

Nu kan det tilläggas att jag inte har någon partner längre, så sex var inte den utlösande faktorn den här gången...

Pickolina: Jag tror också att jag är inne i en ond cirkel, men det är så himla svårt att få tid hos gynekologen, och ibland är besvären så jobbiga att jag inte ser nån annan utväg

Sen verkar det som att det inte finns någon gynekolog som kan tänka sig att hjälpa mig! Varje gång jag har gått dit så har dom bara konstaterat att jag haft svamp, sen har de skrivit ut nån kräm eller några tabletter som inte funkar... hur många gånger ska man behöva gå dit innan de tar en på allvar?!

Silverdrake: Vad var det du förändrade i kosten? Och vad är vitt vaselin? Finns det olika "sorters" vaselin?

kackelmaja: Är diflucan och sporanox tabletter? Måste en gynekolog skriva ut dem till mig?

Blaklockan: Vad är det för tvättkräm? Typ ACOs intim?

Svar på tråden Blir aldrig av med svampen!!!