• Robbanx

Få present utan bröllopsgäster?

Hej..Vi är ett par som levt ihop i 15år och har små barn. Alla våra släktingar bor 30 mil från oss. Vi har efter överväganden valt att gifta oss i juni i samband med en utlandssemester dvs på flygplatsen vid avfärd. Bara vi två och våra 2 små barn, utan släktingar. Vi har inget otalt med våra släktingar (o. vänner), vi älskar dem o. hälsar på dem så ofta vi kan. Det "lilla vigselvalet" har vi gjort för vi tycker administeringen av ett traditionellt bröllop blir för mäktigt för oss. Nu till frågan: Det kommer att knorras lite bland släkten...varför fick vi inget veta...vi vill ju ge er något...etc. Kan man önska sig något i gåva trots att man inte har några bröllopsgäster?

Vi hade tänkt skicka några rader per brev att vi gift oss direkt efter vigseln. Vi vill inte ha presenter i form av saker. Däremot vill vi gärna ha bidrag/pengar till brölopsresan (som vi redan är på väg på då) eller till ting i vardagliga livet. Kan vi skriva det i samband med "nu-har-vi-gift-oss-brevet", eller strider det mot alla etikettregler angånde bröllop ??

• Svar på tråden Få present utan bröllopsgäster?
  • anne på grönkulla

Ni kan nog inte synas "be om gåvor" öppet i samband med ett hemligt bröllop - det blir väldigt konstigt. Däremot kommer säkert många vilja uppvakta ändå och där kommer ju ert dilemma. Ni kan inte låta någon lämplig centralt placerad person få vet avad ni önskar er och sprida den kunskapen bland släkt o vänner?

• Bettina.

Jag hade nog tyckt att det var ganska fräckt om någon i bekantskapskretsen skulle gifta sig utan att man var bjuden eller hade någon slags bröllopsfest och sen önska sig gåva trots det.
    Så nej jag tycker inte att ni bör göra det.

•  Miss Cee

Att skicka ut ett "vi har gift oss, såhär såg vi ut" brev i efterhand är trevligt och uppskattat.

Men nej, ni kan inte på något sätt skriva något om presenter. OM någon uttryckligen frågar om vad de kan ge er så svara. Annars så var tyst om allt sådant. Ni menar inget illa men att ens andas om presenter i det här läget skulle se sällsynt gnidet ut..

• jagärsåkär

Håller absolut med ovanstående inlägg: ni kan absolut inte önska er pengar till resan. Oh nej! Däremot om nån frågar er muntligen kanske ni kan nämna att det ända ni vill är att komma iväg på er resa... Fast jag hade inte gjort det heller.

Om ni väljer att inte bjuda nån på bröllopet så får ni nog inga presenter heller. Alternativt, om släktingarna kanske pratar med era föräldrar kan ni nämna resan... Men knappt det ens en gång. Sabba inte bra släktrelationer på en sån här miss! Betala resan själva är mitt råd! Annars riskerar ni att se dumma ut och folk pratar ju om sånt i flera år. Det är inte värt de pengarna!

Svar på tråden Få present utan bröllopsgäster?