• Knasigt bra

Transport av gäster

Hej brudar!
    Jag funderar mycket på hur man gör med transporten av gästerna från kyrkan till festlokalen.
    Min fästman tycker att de kan ordna med det själva, men jag vet inte vad jag tycker. Vi har ca 7 km mellan kyrkan och lokalen, det finns bra förbindelser med både kommunalt och taxi, men ska gästerna verkligen behöva åka kommunalt?!
    Det är så dyrt att hyra åkdon, hur gör man? Behöver många tips och råd!

• Svar på tråden Transport av gäster
  • c_t

Jag tycker precis som din m2b.
    7 km med Taxi är max en 100-ing och det ryms 4 pers i varje bil.

•  Miss Cee

Håller med jag också.

7km tar ungefär 10 minuter att åka. Det kan gästerna köra själva i egna bilar. Det är ändå vanligt att inte alla dricker...

Och vill man dricka så får man parkera sin bil vid festlokalen eller ta en taxi.

Dina gäster måste ju ändå ta sig hem på något sätt så då kan de säkert ta sig dit också. Vi har 1,5 mil mellan och inte fixar vi skjuts...och det finns inget kommunalt att åka heller.

• farry4u

Vi har hyrt buss till våra gäster till kyrkan och sen till festlokalen. Det vart inte alls så dyrt=) Och smidigt så alla kommer samtidigt tycker jag,och på bussen får de lära känna varandra lite tänkte vi, de som inte gör det.

• Stora A

Har också haft lite ångest över det där...
    Min m2b tycker att folk får klara sig själva, men jag har velat ordna ngt, men nu när jag läst detta så kan jag nog hålla med om att de faktiskt kan ta sig fram och tillbaka själva...

• Kaffemoster

Vi hyrde buss som hämtade upp gäster vid olika ställen, och körde till kyrkan. Sen tog buseen gästerna till fest lokalen. Gästerna fick sen ta sig hem själva.
    Dock så var intresset för att utnyttja bussen inte så stort som vi trott. De flesta hade egen bil, eller samåkte.

• pudan

Vi hyrde en buss som först hämtade i Lund, sedan i Malmö och körde till kyrkan utanför Vellinge. Efter vigseln kördes gästerna till festlokalen och på natten hämtades de och kördes samma väg tillbaka. I stort sett alla utom några av de äldre valde att åka buss. De flesta hade nog tyckt det var ok att fixa transport själv men tyckte det var en suverän service.....Ur festperspektiv blev det en livad fest som höll i länge eftersom de skulle åka i gemensam tropp hem och ingen trillade av under kvällens lopp...festen mattades alltså inte av utan fortsatte med samma intensitet tills bussen kom (och litet på den oxå för den delen!)

Så även om det kostade en liten slanat tycker vi att det var väl investerade pengar. De flesta gästerna frågade oxå hur mycket de skulle betala för bussen och när vi sa att vi bjöd blev de jätteförvånade. De flesta hade gärna lagt en slant själva....

/Pudan

• Hobby

Vi kommer abbonera (osäker på stavningen där) en buss, alt boka taxibussar. Allt beroende på hur många som behöver hjälp med transporten.

Tycker det är en fin gest gentemot gästerna.

• Majsan_älskar_Martin

Vi har beställt en buss som utgår från Malmö och kör till Svedala där kyrkan finns och sedan till festen på Svaneholms slott. På natten hämtar den och kör samma väg tillbaka. 100 kr får gästerna betala oavsett vilken sträcka dom åker. Billigare, enklare och trevligare än taxi samt betydligt bättre för festen.

• Knasigt bra

Suveränt att få så många svar så snabbt. Detta var mitt första inlägg här på torget, så jag e lite ny i svängarna...
    Tack ni snälla för åsikter, tips och råd! Det får nog bli så att gästerna får ordna transport själva. Man kan ju ordna så att de vet nummer till taxi kanske...
    Tack än en gång!!

• jagärsåkär

Hej, jag tycker det är ganska trevligt när allt är ordnat av brudparet måste jag säga. Det känns skönt att som gäst liksom bara dyka upp o sen hänga med under dagen o inte tänka eller fixa själv.

Åt våra gäster fixar vi transport trots att det är löjligt nära till festlokalen. Det är mitt i stan o jag vill inte att folk trippar runt i högklackat o finkläder på övergångsställena... vi hyr in limousiner. Kostnad på 5000 max har vi räknat. Det känns som det är värt det... blir nog ett kul inslag i bröllopet.

• lindza

Våra gäster får själva ombesörja transport mellan kyrka o festlokal.

Svar på tråden Transport av gäster