• meb

Vitt guld - hur ofta måste man putsa?

Har nu efter att ha varit helt säker på rött guld i vigselringen börjat fundera på vitt... Och undrar - ni som har vitt guld i ringar. Hur ser de ut (alltså matta eller så) och är det någon som vet hur ofta man måste putsa dem om man ska hålla dem fina. En gång om året?

• Svar på tråden Vitt guld - hur ofta måste man putsa?
  • Glitterkråkan

Förmodar att du menar rhodiera och inte putsa. Rhodiering är en sorts ytbehangling som gör att vitguldet återfår sin vithet och glans. Har hört att det kan vara väldigt individuellt hur ofta detta behöver göras, vissa behöver göra det nån gång per år medan andra aldrig gjort det. Beror väl också på om man tycker det är fult att ringen blir lite grå i tonen. Jag har haft min vitguldsring i snart ett år och den är fortfarande helfräsch!

• meb

Hej Glitterkråkan!
    Tack för svar... Jag har också hört detta om rhodiering men när jag frågade guldsmeden vad man kan göra sa han putsa? Hmmm
    Låter bra att din känns fin efter ett år för jag kan helt ärligt säga att jag tycker det är riktigt fult med vitt guld som ser matt ut och tänkta att man kanske måste fixa den jätteofta.
    Någon mer som vet något om detta?

• 4:e Maj

Har haft min i snart ett ar och det ar helt ok.

• Brud 2008

Vi funderade på vitguld först, och hos guldsmeden rekomenderade de att man rhodinerade vartannat eller vart tredje år ungefär.

• 4:e Maj

Kommer anda att behova lamna in for att kolla sa att diamanten sitter som den ska sa jag tycker inte detta med rhondering ar nagot problem.

Svar på tråden Vitt guld - hur ofta måste man putsa?