• Leónsmamma

Praiano eller Positano??

Hej!

Nu lutar det åt att vi kommer gifta oss i Italien. Men hur ska man kunna välja mellan Positano och Praiano? (med Costeria)

Skulle vara så roligt om någon ville visa bilder därifrån och berätta om hur er dag blev! Har kollat gammla trådar men länkade kort finns sällan kvar.

Mycket tacksam om ni orkar ta er tid! Är även intresserad av Rom om någon gift sig där!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Praiano eller Positano??
  • guldplutt

Praiano har jag aldrig varit i, men Positano är ju fantastiskt vackert och romantiskt.

Själva gifter vi oss i Rom på lördag om två veckor...

• Leónsmamma

Jaha!! Va kul!Har ni anlitat Costeria eller hur gör ni??
    Skulle vara superkul om du berättar hur eran dag blev sen.

Vi funderar lite på Rom eftersom det är lättare att ta med några släktingar dit.

• guldplutt

Det var just därför vi valde rom, vi var inne på sicilien eller sardinien från början. nu blir vi ca 20 pers sammanlagt.

vi har inte anlitat ngn, utan har fixat allt själva. vi har en kontakt via konsulatet som hjälper oss med papper, vigsellokal, tolk etc. i övrigt har vi fått lite tips från bekantas bekanta på plats, varit nere o provätit lite restauranger på en weekendresa, o fixat allt själva hemifrån!

• Leónsmamma

Låter krångligt men kul att ornda allt själva. Blir väl billigare om inte annat. Men ni kanske pratar italienska?

• guldplutt

nej, inte tillräckligt bra men vi började i god tid, o jag tycker det är kul att fixa med sådant där! inte så farligt jobbigt faktiskt. vi började med att kolla upp hur det funkar kring själva vigseln, och allt det tar ju konsulatets kontakt hand om, så där behöver vi bara prata med henne. hon har även hjälpt till med lite annat när det behövts ringas till ngn restaurang etc, eftersom vi inte är så bra på italienska. i övrigt så luskade vi i böcker, tidningar o på internet kring restauranger, tog emot tips från halvbekant som jobbar i rom, valde ut några o åkte ner o testade. då var vi även o kikade på vigsellokalen mm. allt kändes helt rätt! i övrigt är det ju mest flyg o boende som ska bokas, o det gör man ju enkelt via webben. blomsterhandel har jag ett supertips på om du vill ha, en svenska som öppnat en liten butik därnere. hår - letade upp en toni & guy, då vet man att de kan vad de gör. inte så mkt annat som ska fixas där nere, resten gör vi här hemma!

• Leónsmamma

Låter ju ändå inte så krångligt! Lät ju bra med Toni and Guy! Vad får du betala för blommorna? Tycker Costeria verkar ta ut rätt mycket extra för både blommor ,frisör m.m så man vill ju kolla alternativen.

• guldplutt

jag vill inte ha ngn konstfullt bunden bukett, utan ett stort fång med pioner i olika färg o både knoppar o utslagna. kanske ngn annan sorts mindre blomma också, som sedan kan gå igen i de blommor jag ska ha i håret. jag vill att buketten ska kännas lite som en svensk sommarbukett snarare än ett pråligt konstverk. har fått pris på ca 80 Euro för bukett + hårblommor, beroende på om det finns italienska pioner att tillgå eller om de måste importera.

håruppsättning ska jag inte heller ha ngt superavancerat. en uppsättning med lite löshår (som jag nog har med mig själv) för att fylla ut knuten, inte heller den för strikt o stram. lite blommor fästa i knuten. även det skulle gå på ca 80 Euro för själva uppsättningen, sedan tillkommer det kanske lite för att jag kommer dit en halvtimme dagen innan o går igenom med frisören så att vi vet att vi har koll på hur vi ska göra på själva dagen.

• Leónsmamma

okej dom tar 150-250 euro för en håruppsättning. Låter ju lite mycket..men sånt borde man ju kunna fixa på egen hand. Om det blir Rom så är det lika bra du tipsar om vart du fixar buketten. Jag vill också ha det enkelt...inga gräddbakelser på mitt bröllop:)

• guldplutt

blomsterbutiken heter pastore & tjader, den svenska tjejen heter susanne tjäder. har inte nummer etc här, men du kan få det sen om du vill. alt sök lite på internet o se om du hittar det själv.

kika lite i tråden www.brollopstorget.se/Forum-1-9/m2168293.html

• guldplutt

väljer ni sen rom kan jag även berätta lite kring vigsellokal, tipsa om restauranger etc om du vill!

• Leónsmamma

Jättesnällt!! Vigsellokal är ju redan bestämmt om vi inte gör som er och fixar allt själva..Men frågan är om man törs..hmm..

Ska kika runt lite på nätet efter Susanne. Tack snälla för tipsen! Förresten har du tips på bra hotell också? Jag älskar att leta efter sånt men jag tillbringar redan allt för mycket tid vid datorn:)

• guldplutt

det beror helt på vad ni är ute efter, vilken prisnivå, hur många stjärnor etc. det är ju inte billigt m hotell i rom precis... vi har faktiskt bokat en lägenhet eftersom vi har med oss vår lilla dotter som är 15 månader. skönt att kunna lägga henne i ett eget rum o ändå kunna sitta uppe o dricka vin mm o titta varandra djupt i ögonen vi får dessutom en liten trädgård att sitta i, så det blir mysigt. annars såg jag lite fina hotell, men det blev lite för dyrt för oss...

vilken vigsellokal förmedlar de till? vi valde santa maria in tempulo.

• Leónsmamma

Det är Santa Maria in Tempulo man gifter sig i på vardagar. Våran son kommer vara ca 18 månader när vi åker!:) Isf skulle mina föräldrar åka hem efter ett par dagar med honom och vi skulle åka vidare och ha en minibröllopsresa på amalfikusten. Vill inte vara ifrån honom för länge. Svårt med hotell...kan tänka mig att betal lite mer när vi är i Rom ett par nätter men över 2000 per natt känns för dyrt.

• guldplutt

hmmm, kommer inte ihåg ngt hotell på rak arm i den prisklassen. vi stannar hela veckan i rom med dottern (har barnvakt på festkvällen) o även till de andra barnen som åker med ner, förutom en liten 4-månaders som såklart får vara med på festen. amalfi är ju jättefint, det hade väl kunnat vara en bra kombination för er? vi får istället några dagar själva en månad senare, då är det goda vänner som gifter sig i frankrike, o då åker vi ner själva ons - lör, medan farmor passar dottern hemma. minibröllopsresa

när ska ni åka?

• Leónsmamma

det blir nog i början av september isf.

• Leónsmamma

En fråga till: kostar det mycket när man själv anordnar vigseln med papper och allt? Vi skulle få betala 7000 eller nåt för vigsel i italien.

• guldplutt

på helgen är det lite dyrare, då kostar det 680 euro. vardagar tror jag att det kostade 580. det inkluderar allt pappersarbete, vigselsal & förrättare, samt tolken från konsulatet.

• Leónsmamma

Nån som har erfarenhet från positano eller praiano?? *puffar*

Svar på tråden Praiano eller Positano??