• Humma 11/8

Ni som varit förlovade lääääänge?

Hej alla!
    Jag är lite nyfiken på er som har haft förlovningar som har varit riktigt länge innan bröllop planerades... varför blev det så?
    Var förlovningen inte ett löfte om äktenskap?
    Kom det "annat" i vägen?
    Tyckte ni helt enkelt att det räckte så?

Bara lite nyfiken...

• Svar på tråden Ni som varit förlovade lääääänge?
  • 20070607

Vi har varit förlovade i 15 år och ska gifta oss i Juni.
    Ett år efter förlovningen fick vi barn och senare ett barn till. Innan barn nummer två fick jag en skada i nacken som jag fortfarande har problem med. För fem år sedan fick jag ytterligare en kronisk sjukdom som jag var tvungen att komma in med att leva med. Sedan är det den ekonomiska biten, vi har inte haft råd. Så ork, ekonomi och tilfälligheter har gjort att det först blir till sommaren vi blir ett äkta par. Men å andra sidan är vi ju säkra på att det ska vara just vi.....

• Fru Cinderella

20070607
    Och bättre sent än aldrig ;)
    Lycka till!

• Aerobicsbruden

Vi har varit ihop i 9 år i år och förlovade i 8 år. Det har helt enkelt inte blivit av med bröllop förrens nu till pingst helt enkelt. Nu är vi mogna för att ta ett steg till :)

• twentyfirstofapril

Vi har varit ett par i 13 år och förlovade i 11,5 år. Vi var 18 resp 19 år när vi förlovade oss och det fanns inte den aspekten med i förlovningen då att vi skulle gifta oss inom ett år. Hade varken haft pengar till att få det bröllopet vi ville ha, sen var väl förlovningen för oss mer ett sätt att visa samhörighet. Det mer mogna frieriet kom under en resa till Thailand 2004, sen dess hae vi sparat pengar för att nu ha nått målet.

• Fru Nilsson 1/7-06

Humma 11/8

Mannen och jag blev ett par när vi var unga (15 resp 17 år). Vi förlovade oss efter 9år tillsammans och giftemål 4,5år senare efter att ha sparat pengar, köpt hus...

• 20070607

Humma 11/8: Hur är din förlovningshistoria själv?

• maljor

Vi var väldigt unga när vi träffades (16 och 17) och förlovade oss efter bara 9 månader. Sen så rullade åren på. Gick färdigt skolan, flyttade, skaffade jobb, flyttade igen och sedan friade han på riktigt och nu har det gått ett år efter det och vi gifter oss om mindre än 4 månader

• Humma 11/8

Min blivande friade på 2-årsdagen, jag sa ja på 3-årsdagen och vi gifter oss när vi varit ett par i 4,5 år...

• Humma 11/8

Jag har par i min bekantskapskrets som säger att de inte tror på att "avtala om kärleken" att äktenskapet inte är något annat än papper men ändå förlovar de sig utan att ha en tanke på bröllop... så jag undrade lite, ville förstå bättre, om varför?

• Aminda

Vi har varit förlovade i 6 år och det har väl hela tiden varit meningen att vi ska gifta oss men vi har inte kommit till skott förrän nu.

• Esmie

Vi har nu i April vart ihop i 5 år & förloavde i 4, när vi gifter oss i Feb -08 har vi alltså vart förlovade i nästan 5 år.
    Vi förlovade oss när vi var 17 år, ganska unga alltså. Så vi skulle gå ut gymnasiet först, & förhoppningsvis jobba lite & tjäna ihop lite pengar hade vi tänkt. Nu orkar vi inte vänta längre. Pengar eller ej så ska vi banne mig gifta oss nu! =)

• demilo

Vi förlovade oss 1997 alltså snart 10års jubileum. Då hade vi varit tillsammans i 1år innan. Jag var 23 och han 19 när vi vart tillsammans. Tycker att det är skönt att få fatta detta beslut nu när man varit tillsammans så lång tid. Det känns som om man får en möjlighet till att välja varandra:)

• N&N

Vi förlovade oss efter 11 månader (har nu varit tillsammans i elva år och förlovade i 10 år). Jag började plugga och gick en lång utbildning, sedan hade han eget i ett par år och i juni blir han klar med sin utbildning. Under tiden har vi även fått två barn. Vi har känt att vi inte har velat ta pengar från vår buffert till giftermål när någon av oss har pluggat eller varit föräldraledig. Nu är vi klara med barnafödandet och pluggandet så då passar det bra att nalla av sparpengar + att vi får en del hjälp.

• hmm_jessica

Vi va förlovade i 7 år. Vår förlovning kan man nog inte kalla löfte om giftemål inom snar framtid. Det va ett löfte om giftemål... men inte än på många år eftersom jag va 16 och sambon 22 när vi förlovade oss.

• AggaP

Vi förlovade oss 1 år efter vi träffats, det kändes så rätt och det var ett löfte om att vi en dag skulle gifta oss med varandra. Vi visste att det inte skulle bli på många år då, men vi ville ändå höra samman på något vis.

• jagärsåkär

Vi ska förmodligen inte förlova oss. Har varit ihop i 3 år nu. Anledningen att vi skippar förlovningen är dels att det känns som en ren formalitet vi inte behöver, vi planerar bröllop direkt ist. Dels att det fortf är hemligt och vi hellre vill att bröllopsinbjudningarna ska falla fr en klar himmel sas.

Och kanske för att mina föräldrar aldrig förlovade sig utan gifte sig väldigt "70:s" i samband med en annan fest. Vigseln var hemlig o bara familj kom och festen var en under-cover bröllopsfest som gästerna fick veta på plats. Har nog blivit färgad av den idén!

• Petra74

Vi har varit förlovade i 10 åt nyårsafton 2007.
    När vi förlovade oss visste vi att vi ville gifta oss men hade inte bråttom till det. Jag har väl väntat några år på bröllop men min blivande har väl inte varit riktigt redo förrän nu.

• Toffsvipan

Vi förlovade oss på vår 1-års dag då vi träffades. Och sedan gick tiden och vi började prata om bröllop och kom fram till att vi ville gifta oss på vår 10-års dag tillsammans, så då fick det vänta.

• Pomodoro

Vi har varit forlovande nastan hela vart forhallande, tre ar till sommaren. Det kanske gick lite fort sahar i efterhand, men det har kants ratt hela tiden och bara blivit battre och battre. Jag skulle nog anda rekommendera att man bor ihop forst. Vi har planerat att gifta oss hela tiden, sa forlovningen var valdgt mycket ett lofte om aktenskap. Men eftersom min sambo var 20 nar vi traffades och dessutom inte fick nagot sommarledighet sa har vi vantat. Det kommer nog kannas som en lattnad nar vi val gifter oss, det har varit en valdigt lang vantan.

Svar på tråden Ni som varit förlovade lääääänge?