• Fred&Mari

Inbjudan - Skrivs mannen eller kvinnan först?

Jag har funderat på en sak, sökt igenom forumet utan att hitta svar. Frågan är som följer:

När man skriver inbjudan i stil med "härmed inbjuds XXX och YYY att närvara...", vem skriver man först? Jag har för mig att jag har hört både och samt det tredje alternativet att om man har en vän vars respektive man knappt har träffat, så ska man skriva vännens namn först (oops, lång mening). Vilket alternativ tror/vet ni ska gälla?

1. Killens namn först.
    2. Tjejens namn först.
    3. Den man känner bäst först.

Vad säger etikettböckerna?

• Svar på tråden Inbjudan - Skrivs mannen eller kvinnan först?
  • evanisse

Jag skrev alternativ 3. Den jag känner bäst först.... Kanske är fel enligt ettikettboken, men då struntar jag i det.

• SANNA2

så långt har jag inte tänkt än.. ska skriva inbjudningarna i veckan så... men tror jag kör på alternativ 3 rätt eller inte spelar mig ingen roll...

• Katarina II

Har alltid skrivit alt 2 på inbjudningar, julkort m.m. Vet egentligen inte varför - antar att det är något jag lärt mig när jag var liten. Fast om det är "rätt" vet jag inte...

• Helene

Vet inte riktigt vad som sägs i etikett boken men om du tittar här på BT:s sida så har de alternativ 2 när de skrivit ut olika bröllopspar. Men jag tyckte faktiskt att alternativ 3 lät väldigt bra!

Måste allt vara enligt etikett boken?

• Julibrud

Vi kommer skriva med alternativ 3. Etikett eller inte?!

• maj 03

Jag skrev faktiskt och frågade etikett-Ribbing på DN för det var så många olika bud på namnordningar att jag inte fick nån ordning. Jag frågade också om det var någon skillnad ifall paret i fråga var gifta eller ej samt om brudparets namnordning. Ribbing (som ju har järnkoll!) svarade så här:

Förr stod mannen namn först därför att han var familjens överhuvud och en inbjudan liksom adress kunde formuleras "Herr och Fru Anton Andersson". I dag tycker många att kvinnans namn ska stå först av artighet. Så du väljer själv, gammaldags eller modernt!
    Det spelar ingen roll om man är gift eller inte därvidlag.
    Brudparets namn kan stå som man vill. I gamla tider stod ju att brudens föräldrar för bröllopet och därför formulerades bjudningskortet så att gästen si och så inbjöds att med sin närvaro hedra vigselakten mellan vår dotter Anna och löjtnant Sture Svensson" - så brudens namn kan stå först av den gamla traditionen.
    Annars gör man som man vill!
    Magdalena Ribbing

Skönt va?! Äntligen en bröllopsfråga som inte har någon etikettregel. Fast då måste vi å andra sidan fatta egna beslut... Alla dessa val... vi kommer att skriva mitt (brud) namn först.

• ichm

Vi valde att inte alls skriva namnen på inbjudningskortet (många vänner utan respektive) utan i stället formulerade vi det så här: Vi har glädjen inbjuda Er till vår vigsel......
    Vi tyckte att Er (stor bokstav) både kunde gälla för två och att artigt tilltala en person.

Vad gällde kuverten så växlade vi friskt mellan att skriva en eller två adressater, beroende på hur nära de stod oss.

• portos

jag har alltid lärt mig att det är kvinnans namn som kommer före mannens dvs alternativ 2

• Stina  28/6 2003

Vi går genomgående efter "damerna först", mest för att vi vill att det ska bli konsekvent!
    /Stina

• Fred&Mari

Tack för alla svar!

Skönt att veta att man kan göra lite som man vill. Till och med enligt etikettboken (tack maj 03!). Vi kommer nog skriva mest enligt alt 2 på våra gemensamma vänner och alt 3 på personer där vi egentligen bara känner den ene i paret.

Svar på tråden Inbjudan - Skrivs mannen eller kvinnan först?