• abbie80

Air av J S Bach, begravningsmusik??

Jag har letat ingangsmusik och fastnade for Air av J S Bach, min partner likasa. Mailade ivag mitt forslag till var kantor och han svarade att det stycket inte ar speciellt "glatt" och oftast spelas i samband m begravningar! Ar detta allmant kannt? Min sister in law sa att ja, det tyckte hon nog sig kanna igen och haromdagen horde jag den spelas i ett avsnitt av sex&thecity under, ja just det, en begravning...

Sa min fraga ar val, vore det fel att fortf valja detta stycke? Nar man lyssnar pa www.kyrkomusik.se sa finns den under bade vigsel och begravning.

Jag alskar stycket, har alltid haft en soft spot for Bach men vill ju anda inte att folk i kyrkan ska tanka "what the .... "?? nar vi gar in!
    Sa, hjalp!

• Svar på tråden Air av J S Bach, begravningsmusik??
  • Limegrön

Jag tycker precis som du. Air är ett av två alternativ för oss. Vi tycker också hemskt mycket om den. Hittade den också på www.kyrkomusik.se Andra alternativet som vi har till ingångsmusik är "Lohengrin" (Wagner) och den är ju ganska vanlig = tråkig???

• abbie80

Ah, vad skont att nagon annan har samma tanke! Borjade nastan kanna mig lite morbid
    Tycker ocksa att nagra av de andra ar lite val "vanliga" men mest att jag inte inte hittar ngt jag gillar lika mycket.
    Tror du man tors chansa och hoppas att folk har fullt upp m att koncentrera sig pa hur vackra vi ar och inte fundera pa om de inte hort just detta stycka under mer tragiska omstandigheter??

• Sussa - juni 07

Vanligtvis spelas den ju på begravningar, jag har varit på två stycken där det stycket spelades. I och med det är den lite förknippad med sorg men samtidigt har man fastnat för den så finns det ju ingen regel att man inte får ha den på ett bröllop. Jag vet i alla fall att varje gång jag hör den tänker jag på min morfars begravning. Men som med allt annat, gör som ni känner!

Kan väl också nämnas att låtarna på hemsidan är blandade, det finns vissa som absolut inte är passande för bröllop!

• Limegrön

Men på hemsidan kan man ju välja musik till bröllop - sorteras inte alla bort då?

• Sussa - juni 07

Nä, den funktionen fungerar inte som den ska!

• abbie80

Mmm, du har ratt dar, allt beror pa vad man sjalv forknippar den med, tixigt det har!

Ja, det finns en hel del latar som inte passar for brollop eller vice versa men det finns en sokfunktion dar man kan klicka brollop eller begravning och Air ar ett av de stycken som faller under bada, typiskt!

• Sussa - juni 07

Såg nu att den funkar, tycker den har krånglat innan. Så fel av mig...

• abbie80

Kollade precis ocksa och nu faller Air INTE under begravning - har folk spelat den by misstake for att den fallit under fel kategori kanske?!

• Limegrön

Alltså, söker man på både begravning och vigsel, så ploppar den upp, men inte om man bara söker på begravning... Skumt!

• abbie80

Mmm, tror att nar man soker pa bada sa ar det lite vilseledande da det inte visar stycken som nodvandigtvis passar till bada men de stycken som databasen har for bada tillfallen - tror det ar det som lurat mig lite tidigare!

Kanner mig lite battre nu faktiskt Tack "Limegrön" och "Sussa - juni 07" !

• Fru Nilsson 1/7-06

Jag fullkomligt älskade Air, men valde bort den pga att det är en melodi de ofta spelar på begravningar. Jag pratade med vår kantor om detta.
    Däremot hittade jag efter mycket letande Canon in D av Pachelbel. (Wedding Processional March, Johann Pachelbel)
    Den använde vi istället som ingångsmusik och jag blev suuuupernöjd.

• abbie80

Gillade ocksa Canon in D av Pachelbel men min sister in law hade den pa sitt brollop nyligen och darfor kanns den lite som hennes - lite lojligt kanske
    Fortsatt garna ge era synpunkter, vill garna hora fler rosters tyckande!
    Och lyssna garna pa www.kyrkomusik.se och forsok inte tanka varken brollop eller begravning och sedan sag vad ni tycker, lattare sagt an gjort tycker jag...

• pasia

jag funderar på air...

i filmen "the wedding planner" (haha) spelades air då gästerna höll på att sätta sig ner, så funderar jag också att ha det.. sen vill jag ha dem två traditionella "Brudkör ur "Lohengrin" R Wagner " när vi/jag går in, och när vi går ut Bröllopsmarsch F Mendelssohn

• littlepixiegrl

Jag funderade också på Air, men har nog bestämt mig för Beethovens Liebeslied....tror jag :)

• Miss Cykel

Den är ju fantastiskt fin, men jag förknippar den faktiskt med begravning. Men sådant borde väl kanske vara en "smaksak" - eller?

Vi kommer nog ha "A Trumpet Voluntary" (J Clarke) som ingångsmarsch.

• twentyfirstofapril

Jag tycker oxå den är otroligt fin, men det är begravning för mig. Den spelades både på begravningen för en kompis när jag var yngre och på min blivandes pappas begravning.

Svar på tråden Air av J S Bach, begravningsmusik??