• Bamm

hur berättar vi för barnen!! och när..

Hur berättar man för barnen att vi ska gifta oss?

Min dotter är ju lätt , hon är 4 och tycker att mamma ska gifta sig varje dag. Min sambos barn undrar jag över.
    Det var ingen dans på rosor när vi träffades eftersom Mamman och pappan då fortfarande levde ihop. barnen är 8 resp 12 år och det fungerar bra med mig , deras mamma funkar också bra med mig (när vi ses iallafall)Men jag är ändå orolig för vad dom kommer att säga, Dom var ju inte gifta så detta blir ju helt nytt för alla och att min sambo tom varit emot giftemål tills nu .... vet inte. skriv vad ni tycker

• Svar på tråden hur berättar vi för barnen!! och när..
  • Cecca

Jag förstår att det kan kännas klurigt. Jag har varit i samma situation.
    Vi berättade det ganska snart efter att vi bestämt oss. Barnen var hos sin mamma och min blivande man i ringde och berättade det för dem. Jag känner nu efteråt att det var skönt att han ringde och berättade för dem, och inte vi tillsammans. Det det ett mer spontant och "enklare" sätt att säga det på, och inget uppblåst. Jag tänker att det är bättre kanske att bara berätta och invänta barnens reaktion. Jag var lite orolig, men de blev faktiskt jätte glada och tycker det ska bli roligt att få gå på bröllop.

Det är ju alltid individuellt, och för oss var det viktigt att vara så raka och enkla som möjligt. Lycka till!

• jagärsåkär

Ta er ordentligt med tid för att berätta för barnen. Om de känner sig viktiga för er kommer de nog inte tycka att det är så jobbigt. Min pappa träffade en ny kvinna nyligen (efter drygt 35 år med mamma!!!) och det kändes lite läskigt men han har hela tiden "involverat" oss barn genom att bjuda med oss på middagar och lära känna henne och berätta ganska tidigt när saker händer. Jag tror barn är lite rädda (även vuxna barn som jag!!) att behöva konkurrera om kärlek eller att förlora en förälder helt (irrationell rädsla, mer som en instinkt) och om föräldern + nya partnern visar att det här nya steget i livet inte kommer innebära nån separation eller förlust behöver inte barnet vara oroligt.

Så sätt er ner med dem och berätta det och låt de ställa många fågor och fråga om de vill vara näbb på bröllopet och vad de vill ha för kläder och blommor osv. Så att de känner sig välkomna där!

• jagärsåkär

eh, mina föräldrar hade varit skilda ett tag innan pappa träffade den nya! Glömde säga det! Och tilläggas också att man ska vara rak och inte smussla så klart. Men man ska vara rak + ta sig tid för deras reaktion tycker jag. Som Cecca sa också.

• Bamm

Tack för era svar , det går nog lite lättare nu, ska prata med min sambo åxå. Men r ni fler som har tips på vad man ska säga och hur så skriv gärna mer,,,
    Glad Påsk på er alla!!

Svar på tråden hur berättar vi för barnen!! och när..