Vin till hjort
Ska bege oss till puttgarden i sommar och inhandla viner. Någon som har tips om något gott rött vin som passar till hjort? Eller vitt vin som passar till gös?
Vinet ska finnas på systemet här hemma så vi kan provsmutta!
tack
Ska bege oss till puttgarden i sommar och inhandla viner. Någon som har tips om något gott rött vin som passar till hjort? Eller vitt vin som passar till gös?
Vinet ska finnas på systemet här hemma så vi kan provsmutta!
tack
För riktigt proffesionell hjälp så skulle jag vända mig till systembolagets personal...
Det är mycket svårt att hitta samma vin i Tyskalnd och här i Sverige.
Bästa sättet är att ha med sig glas och korkskruv, gå in och köpa vinet på affären i Tyskland, och så provsmaka ute på parkeringen. Gillar ni det, så går ni in och köper det.
Rött vin till hjort skulle jag föreslå någon röd Bourgogne, Bordeaux eller en Chianti Classico. Till gös gärna en riesling från norra Frankrike eller Tyskland.
Vi ska också ha hjort på vårt bröllop och vår sommelier föreslog antingen ett Shiraz från Australien eller ett Cabernet från Chile.
Petronella ifrån Plaskeby
Det är inte alls svårt att hitta samma vin i Tyskland som finns på systembolaget här i Sverige. Det enda är att det inte finns alla sorter som finns på systemet men det finns ändå många att välja mellan. Gå in på Bordershops hemsida och leta viner så ser du att det finns många sorter som även finns i Sverige.
Det finns en svårighet med att samma viner i olika länder och det är att tappningarna kan vara olika sammansatta beroende på vilken marknad som vinproducenten vänder sig till, trots i princip lika etiketter och kanske identiska fabriks- eller slottsnamn. Man får titta på produktionstillfälle, tappningstillfälle och annat finstilt för att säkra sig om vad det är. Det här gäller förstås inte dyrare välrenommerade viner men däremot billigare lådviner och liknande och så får man matcha systemets produkter med bordershopens produkter. Så låt inte nästan samma etikett lura er. Men kvaliteten i Tyskland är mycket bra men det finns också mycket skoj i lågprisaffärerna.
Min vinrekommendation till hjort är kanske mer strama europeiska viner än de bärfruktiga vinerna från nya världen. Om ni inte gillar dessa viner förstås! Själv tycker jag de mest smakar vinbärsaft. Hade budgeten varit obegränsd så hade jag föreslagit en fin Margaux. ***drömsk suck!****
Lycka till med en middag som jag tror kommer bli fantastisk bra!