Hur många bitar tårta beställer ni?
Hur många gäster har ni och hur många bitar tårta beställer ni?
Beställer ni exakt eller tar ni till?
Hur många gäster har ni och hur många bitar tårta beställer ni?
Beställer ni exakt eller tar ni till?
Vi ska ha tårtbuffé så därför beställer vi ca 10-15 bitar mer än vad som egentligen krävs.
Alltså vi bjuder 70 gäster, 65 kanske kommer och vi beställer tårta med 80-85 bitar ungefär.
Vi har beställt 34 bitar, vi har 34 gäster varav 6 barn som då äter lite mindre, men vi tog ändå 34 portioner som för vuxna. Det bör räcka, rätt mäktig tårta.
Vi beställde 75 bitar till 70 pers. Och det var ALLDELES för mycket!
Folk orkade inte äta så mycket tårta, efter en trerättersmiddag.
Så vi fick mängder av tårta över.
Hade jag gjort om det så hade jag beställt max 65 bitar till 70 pers.
twentyfirstofapril: Tror det är bra att ni räknar med normalportioner till barn. De kan ofta äta mycket tårta! ;) Beroende på om de gillar maten eller inte så kanske de t.o.m. äter mer tårta än mat. ;)
Vi beställde 20 bitar till 18 personer, varav 2 småbarn som inte åt någon tårta alls. Det blev inte särskilt mycket kvar kan jag ju säga... Dessutom blev vi nästan utan tårta på min systers bröllop! De hade beställt tårta till 5 pers mer än vad som var bjudna, men de 4 sista personerna fick dela på en pyttebit i alla fall... jag tror däremot inte att det beror så mycket på hur många antal bitar man beställer, utan snarare på vem som skär upp bitarna! Får gästerna skära själva blir det lätt för lite tårta, även om man beställt mycket - men om man får professionell hjälp med skärandet klarar man sig kanske med färre bitar än vad man trodde.
De flesta jag pratat med som haft 3-rätters med tårta har alla fått med sig otroligt mycket tårta hem. De flesta säger att man kan ta mycket mindre antal bitar än gäster. En kompis som gifte sig, hade 70 gäster, betällde tårta till 70, de hade räckt med 50!! Och det verkar vara väldigt vanligt att det är så.
Vi ska enbart ha 2 rätters med tårta så vi ska nog ta exakt så många gäster som vi ska ha.
Vi har bjudit 70 gäster (med oss inräknade) och har 5 serveringspersonal som också vill ha mat, så vi beställer 4 st 20 bitars (= 80 bitar), ska ha en sån där ställning utan hål i varje tårta så vi beställer vanliga tårtor fast med lite finare dekorationer... Sparar jättemycket pengar på detta sätt!
Konditoriet jag ska beställa från sa att det räckte med 4 våningar = 50 bitar när jag sa att vi skulle va ca 55 personer, men då har vi ju 3-rätters middag innan tårtan också!
Egentligen borde man ha lite is i magen och beställa färre bitar än vad man har gäster. Vi kommer ha trerätters middag och runt 90 gäster.
Jag vill gärna dessutom ha lite andra efterrätter, som glass + varm hjortronsylt. Men det kanske blir vansinnigt?
Åh vad svårt att veta hur många bitar man ska ha. Vi räknar med professionell skärhjälp till tårtan eftersom vi måste betala 25:- per bit för serveringen.
Nån som vet hur många bitar är rimligt när man har runt 90 gäster och tre rätters innan??
Vi har beställt ca 35-40 bitar på 52 gäster.. fast vi kommer ha tårtbuffé med 5-6 tårtor till så det får helt enkelt räcka!
Vi ska ha tårtan som dessert (efter förrätt och buffe) så vi beställde nu 70 bitar till ett gäng på 63pers (ca12 barn i det också).
Jag tänker att folk nog äter mer när det inte är dessert mellan, och att serveringspersonalen kan ta sig en bit också. tror ni att jag tagit i för mycket eller för lite? Vill verkligen inte att det inte ska räcka, och vi ger bara 25kr/bit men iaf...
vi beställer 70 bitar till 80 pesoner. bitarna är stora och dessutom äter inte alla tårta.. tror att det både räcker och blir över.
Vi beställde 70 bitar till 64 personer .. Var alldeles för lite .. blev dock en del kvar .. men tårtan såg pytteliten ut ...
Den var inte så god .. så det kanske var därför det blev kvar ...
Kaffemoster: vem gjorde den tårtan??? Nu måste du varna oss andra. Jag har själv ätit många tjusiga tårtbitar som INTE varit goda på bröllop... Det vill man verkligen undvika!!
Vi beställde en bit/person, och det blev lagom mycket över att det räckte till en fika pa söndagen ocksa. Men det var nog för att tartan var sa god... Vi hade efterätt ocksa.