• evelina.

h&m's storlekar.

hittade för några dagar sedan denna måttabell:
    shop.hm.com/shop/do&display=measuretable_woman

och blev lite förbryllad. enligt den tycks jag köpa både tröjor och kjolar i "fel" storlek (för små) på h&m. så jag tänkte höra hur väl ni tycker att den stämmer för er.

• Svar på tråden h&m's storlekar.
  • evelina.

(smileyn skulle inte vara där..)

• jocelyn

Det är helt åt skogen med storlekarna! Jag har allt från storlek 36 till 42...Sedan hjälper det ju inte att de kör med 3 olika system; enkelstorlekar som 36,38 osv , dubbelstorlekar som 36/38,40/42 osv och så S/M/L... Det är rätt värdelöst att försöka shoppa rätt från början, själv beställer jag stora drösar med plagg i flera storlekar och väljer hemma. Generellt kan dock sägas att hela "Divided"-linjen är små i storlekarna eftersom den riktar sig till unga, troligen tonåringar..hmm.

• MissGalbadia

H&M:s storlekar ÄR skumma. ibland passar small hur bra som helst, sitter nästan löst! Å sen helt plötsligt så måste jag ha storlek 40! kan tillägga att jag är en normalviktig 19-åring =)
    Hur som helst så skiljer det sig mkt från plagg till plagg å speciellt från affär till affär! men det är ju egentligen inte så strategiskt, vem vill gå till en affär där man måste handla större storlekar än vanligt? man vill ju inte känna sig fet :(

• Brud 2008

Såna måttabeller brukar aldrig stämma för mig, jag har typ 2 storlekar mindre i midjan än över höfterna och brösten, och det brukar alltid vara den mindre storleken som passar.

• Zionezze

Deras storlekar är helt hopplösa! Jag får alltid ha större storlekar än normalt, o det tråkiga är ju då att de knappt gör några kläder större än stl 42... I webbutiken är det väl lite bättre, men där mäter jag mig hysteriskt noggrant innan jag beställer...

• evelina.

oj.. länken fungerar visst inte.. men måttabellen finns på h&m's hemsida. hm.. enligt dendär tabellen skulle jag med min bystvidd ha storlek 36, min midjevidd 38 och min stussvidd 40. :S

• desperate housewife

Jag fattar inte heller! Har alltså gått från 36-40. Visserligen har jag varit gravid däremellan, men jag är inte såååå många storlekar större! Har de ändrat sina storlekar eller?

• jocelyn

De har "anpassat" storlekarna efter EU. Förr var small= 34-36, numera finns inte den storleken utan är ersatt av 36-38. 32-34 motsvarar x-small....nån som hänger med?

Det hjälper ju inte heller att tyskland, frankrike, italien och storbritannien har egna storlekar... Det är bara att inse, enda sättet det går att mäta plagg är efter centimeter, typ hur lång är tröjan, hur bred är den etc.

• Nyfiken gul , nu fru

Stirra er ALDRIG blind på storleken!!

Mät istället vilka CENTIMETRAR ni har så passar storleken bättre!

Eftersom ingen människa är den andra lik så kvittar det att man har storlek si och så - alla är inte skyltdockor...

Om ni har 79 cm långa ben så ska du ha ett par jeans med 79 cm långa ben också... och inte ta ett par i tumstorlek 32 bara för att du alltid haft det... då är det givet att det blir fel...

Tänk alltid på att storleken är GENOMSNITTET på hur folk ser ut i just den specifika storleken...

Sen förändras storlekarna givetvis beroende på :
    Tillverkningsland
    Material
    Modell

Det säger sig självt att ett par jeans i äkta denim, dvs inte strech, sydda i kina inte passar i den ordinarie storleken - där får man nog räkna med att ta en eller två storlekar större...

Summa summarum: Lita aldrig på märket ni har i ryggen - använd måttband och prova alltid kläderna!

Kan tillägga att programmet PLUS hade samma diskussion för ett par år sedan där en kvinna gick runt o mätte kläderna i olika butiker..
    Antalet CENTIMETRAR stämde mellan plaggen, Men däremot kunde STORLEKEN variera enormt!!
    Ett linne som mätte 60 cm på längden kunde i ena butiken vara storlek 38 men i butiken tvärs över gatan kunde samma centimetrar istället vara en storlek 40...

• *Blomman*

HMs måttabell stämmer faktiskt jäkligt bra på mig. :)

Svar på tråden h&m's storlekar.