• muria

Hål i öronen - hur tar ni hand om?

Hej!

Jag har haft hål i öronen i 7 år. Jag har länge upplevt en viss öroninfektion (det blir liksom lite rött) när jag haft örhängen på mig.

Jag använder guld/silver och är inte nickelallergisk. Dessutom använder jag ej tunga örhängen.

Hur tar ni hand om era öronhål? Sprit?

• Svar på tråden Hål i öronen - hur tar ni hand om?
  • jocelyn

Alsolsprit använder jag och rengör såväl öronen som smyckena innan jag använder dom. Men jag har väldigt sällan örhängen. Haft hål i öronen sen jag var typ...10 år.

• rocketqueen

Koksaltlösningsbad för att dra ut ev. infektion, inte sprit då det torkar ut för mycket.

• Brud 2008

Jag har börjat använda alkogel efter en massa envisa infektioner, det funkar ganska bra. Jag brukar både badda öronen och dränka in kroken på örhänget så att det kommer in i hålen.

• rocketqueen

Torkar man ut med sprit blir det ofta en ond cirkel i och med att man ger bakterier chans att ta sig in i hudsprickor, preparat som klorhexidin t ex är också ärrbildande. Tvål och vatten är mer skonsamt och bidrar oftare till att det inte blir en röd yta på det som behöver läkas.

TS, du klämmer inte åt örhängena för hårt i öronen? Annars kanske du reagerar på guldet eller silvret?

• jocelyn

Förtydligande; jag använder alltså detta för att RENGÖRA öron och smycken de få ggr jag använder dem, just för att inte få infektioner. Har haft infektion en gång på ..hmm 18 år eller nåt. Rätt ok odds.

• brud  nästa år

Jag har haft hål i öronen i 22 år har aldrig gjort något speciellt med dom, har inte tänkt på det liksom. Jag har haft tur och inte fått någon infektion.

• Bruden blå

jag kan inte ha vanliga örhängen med plopp, då blir det precis så som du säger för mig. däremot använde jag såna som ser ut som små krokar eller hur jag skall beskriva, sånna som bara hänger i örat, då blir det mer luftigt runt om och då blir jag inte röd.

• Marskatt

Har haft hål i öronen i snart 20 år o sen de läkte har jag aldrig gjort någonting med varken hål eller örhängen... tvättar av dem så de är rena bara (örhängena alltså), men gör inget annat. Har aldrig haft några som helst problem med infektioner eller liknande.

Svar på tråden Hål i öronen - hur tar ni hand om?