• Kaptenskan

Sexa men inte bröllop

Vi har diskuterat hur man ska göra med deltagande på en svensexa/möhippa om man inte är bjuden på bröllopet. Om en gammal kompis ska gifta sig och man inte är bjuden på bröllopet (kanske pga platsbrist), kan man då vara med på sexan/hippan för att visa att man fortfarande gillar sin gamla kompis och önska lycka till, eller blir det bara pinsamt för blivande mannen/bruden som blir påmind om att de inte bjudit mig? Detta förutsätter förstås att man blivit tillfrågad att vara med och inte bara "crashar" tillställningen.

• Svar på tråden Sexa men inte bröllop
  • Ladye

Blir du tillfrågad tycker jag att du kan vara med att hippa.

Men blir du bjuden på bröllopsfesten och tackar nej tycker jag inte man ska vara med o hippa, eller?

• novali

Jag tycker att det är helt ok att vara med på svensexa/möhippa även om man inte är bjuden.

• Kaptenskan

Tack så mycket - det blir nog så att jag är med!

• jagärsåkär

det är nog ok att vara med. Bröllopet kan ju vara ytterst litet bara för fam + de närmaste och då är det inte pinsamt att inte ha bjudit gamla kompisar...

Jag var med om nåt liknande. Det slutade med att killen (jag var inte där själv utan mitt ex) som blev svensexad bjöd alla gamla kompisar på bröllopet på fyllan. De kom inte eftersom bröllopet var strax därpå i ett annat land men HADE alla kommit hade det gått åt skogen för det fanns inte plats för alla... Fast det hade nog brutit isen iaf på ett annars rätt trist bröllop

• silvera

Jag vet inte om det är det att jag har varit utan mannen i två veckor, men jag trodde det handlade om att ha sex/ "sexa" utan äktenskap...

Jag tycker att man kan vara med på en möhippa, om man själv känner att det skulle vara kul, och inte för att de andra tjejerna(som kanske är bjudna på bröllopet) vill att det ska bli billigare för dem, genom att slå ut summan på flera...
    (Det var så på en möhippa jag var med på förut, att några av tjejerna ville bjuda in fler så att det blev billigare...)

Nu menar jag inte att det skulle vara så i ditt fall, utan jag vet nog egentligen inte alls vad jag menar i dag...

Klart att du ska vara med på möhippan!

• Kat77

Jag skulle nog inte gått på en möhippa om jag inte var bjuden till bröllopet.. Skulle bara kännas fånigt, fast det beror ju såklart på relationen och om det är ett litet bröllop. Det känns som allt man kommer prata om på möhippan är just bröllopet, som man inte får vara med på... Hmmm

• 20070607

Jag tycker du ska gå på möhippan, även om du inte är bjuden. Som sagt det är en gammal kompis som du fortfarande tycker om men glidit ifrån. Jag tror att din kompis blir jätteglad om du kommer.

Själv har jag bara bjudit de kompisar vi umgåtts med nu för tiden, pga kostnadssjäl. Men efter middagen är det öppet hus med fest och då hoppas jag att alla våra vänner kommer gamla som nya.

• 20070607

Oj då stavfel, kostnadsskäl ska det va. Svårt med sche ljuden ibland.....

• Miss Cykel

Jag skulle nog tycka att det kändes lite skumt om icke bjudna kompisar till mig kom på min möhippa. Jag skulle nog få lite dåligt samvete då, att jag inte bjudit dem.

• brud  nästa år

Jag tycker att man kan gå på möhippan även om man inte är bjuden på bröllopet, men jag skulle nog vänta på en tillfrågan från de som fixar möhippan.

Jag har själv varit på möhippa fast jag tackat nej till bröllopet, min mamma fyllde 50 år och det kändes som jag var tvungen att priotera kära mor i stället. Det var någon som skrev tidigare i tråden att hon tyckte att man inte skulle gå på hippan om man tackat nej till bröllopet. Min kompis hade nog blivit besviken på mig om jag uteblivit hon visste ju anledningen till att vi inte kom till bröllopet men att utebli till möhippan hade jag ju ingen anledning till att göra.

Så tycker jag i allafall.

• Miss Cykel

Håller med föregående talare. Om man inte kan gå på bröllopet (man är alltså bjuden) så tycker jag absolut att man ändå kan komma på möhippan.

• klurifax

Vi var en gäng arbetskompisar som ordnade möhippa för en kollega och ingen av oss var bjudna! Hon uppskattade det mkt.

Själv känner jag att alla som vill hippa mig är välkomna oavsett om de är bjudna eller ej och helt oberoende av huruvida de inbjudna kommer. En hippa är för mig är inte en "förfest" till bröllopet, utan en hyllning till den som ska gifta sig och hylla kan ju vem som göra!

• Kerin

Det beror jättemycket på kan jag tycka. Men har man ett "normalstort" bröllop och en normaldyr möhippa, ja då hade jag känt mig rätt så dum om det kommit tjejer på hippan som inte var bjudna på bröllopet. Vi bjöd de vänner som vi har en aktiv relation till, och bland oss kostar en möhippa lätt en tusenlapp per person. Hade då tjejer som jag valt att inte bjuda, t.ex. p.g.a. av kostnadsskäl lagt en tusenlapp på att fira mig... Jag hade blivit oerhörd rörd, men samtidigt tyckt att det var otroligt pinsamt.

Om man däremot är bjuden men tvingats tacka nej, då tycker jag inte att det är det minsta märkligt att vara med på hippa!

Svar på tråden Sexa men inte bröllop